کد خبر: 258304
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۶ ۱۱:۵۰:۰۰
| |

شورای امنیت از اخراج نماینده گوترش در سومالی ابراز تاسف کدر

شورای امنیت سازمان ملل ضمن ابراز تاسف از اخراج نماینده این سازمان در سومالی اظهار کرد که «همکاری تمام‌ و ‌کمال» میان سومالی و سازمان ملل را انتظار داشته است.

شورای امنیت از اخراج نماینده گوترش در سومالی ابراز تاسف کدر
کد خبر: 258304
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۶ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شورای امنیت این بیانیه را پس از آن صادر کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتصاب نماینده جدیدی برای جانشینی نماینده برکنارشده این سازمان برای سومالی موافقت کرد.

نیکولاس هیثم، نماینده برکنارشده سازمان ملل در روز یکم ژانویه از سوی دولت موگادیشو به عنوان «عنصر نامطلوب» معرفی شد. او که یک وکیل اهل آفریقای جنوبی و دیپلماتی کارآزموده است، پس از انتقاد از دستگیری یک عضو فراری الشباب که برای انتخابات ایالتی نامزد شده بود، دستوری مبنی بر خروج از این کشور دریافت کرد.

این بیانیه شورای امنیت که پیش‌نویس آن را انگلیس تنظیم کرده است، از این تصمیم ابراز «تاسف» کرده و پشتیبانی کامل شورای امنیت را از ماموریت سازمان ملل در سومالی اعلام می‌کند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین در این بیانیه تاکید کردند که انتظار دارند سومالی و سازمان ملل با یکدیگر همکاری کامل داشته باشند.

به گفته دیپلمات‌ها، شورای امنیت روز جمعه پشت درهای بسته نشستی را برگزار کرد تا درباره واکنش خود نسبت به این اقدام سومالی تصمیم‌گیری کند اما چین خواستار زمان بیشتری برای تنظیم متن این بیانیه شد.

سخنگوی گوترش نیز به نقل از او درباره تصمیم سومالی برای اخراج هیثم ابراز تاسف عمیق کرده و خاطرنشان کرده است که نماینده‌ای جدید برای این کشور تعیین خواهد کرد.

به گفته دیپلمات‌ها، گوترش با محمد عبدالله محمد، رییس‌جمهور سومالی دو بار تماس تلفنی برقرار کرده و از او خواسته است که در خصوص تصمیمش تجدید نظر کند اما این رییس‌جمهور به گوترش گفته که در این کشور از هیثم استقبال نمی‌شود.

هیثم که اکتبر 2018 به این سمت منصوب شد، هفته گذشته درباره احتمال بروز درگیری در انتخابات ایالتی سومالی به شورای امنیت هشدار داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها