کد خبر: 256841
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۲ ۰۷:۵۰:۰۰
| |

درخواست غرب برای تحقیقات درباره خشونت‌های انتخاباتی بنگلادش

قدرت‌های غربی با محکوم کردن خشونت روز انتخابات در بنگلادش به ذکر شماری از دیگر تخلفات پرداختند که رای‌گیری را آلوده کرد. در این انتخابات ائتلاف نخست‌وزیر کنونی بیش از 90 درصد کرسی‌های پارلمانی را تضمین کرد.

درخواست غرب برای تحقیقات درباره خشونت‌های انتخاباتی بنگلادش
کد خبر: 256841
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۲ ۰۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مواضع قاطع انگلیس، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به وجهه شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش که یکشنبه برای سومین دور پیاپی در انتخابات پارلمانی پیروز شد، لطمه می‌زند.

مخالفان حسینه با اشاره به تخلفات گسترده و ترساندن رای‌دهندگان نتایج این انتخابات را رد کرده‌اند. با وجود این، حسینه انتخابات را مناسب و رای‌گیری را مسالمت‌آمیز می‌داند که رای‌دهندگان با اشتیاق به پای صندوق‌ها آمدند.

داکا، پایتخت بنگلادش سه‌شنبه آرامی را پشت سر گذاشت اما اصلی‌ترین جنبش اپوزیسیون موسوم به «حزب ناسیونالیست بنگلادش» تاکید کرد بسیاری از اعضای آن در مناطق بسیاری در سراسر این کشور مورد حمله فعالان «لیگ عوامی» قرار گرفتند؛ اتهامی که این حزب نمی‌پذیرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با درخواست برای بررسی مناسب اتهامات تخلف تاکید کرد: خشونت، روز انتخابات را تضعیف کرده و موانع مهمی در زمینه بازی یکنواخت و منصفانه در طول فرایند باقی گذاشت و مبارزات انتخاباتی و رای‌گیری را به هم ریخت.

ایالات متحده، بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی بنگلادش هم نسبت به گزارش‌های معتبر آزار و اذیت، رعب و وحشت و خشونت پیش از انتخابات که موجب شد دیدار، راهپیمایی و کمپین‌های آزادانه برای بسیاری از نامزدهای اپوزیسیون و حامیانشان سخت شود، ابراز نگرانی کرد. در بیانیه واشنگتن آمده است: ما همچنین نگران تخلفات روز انتخابات هستیم که مانع از آن شد تا برخی از مردم در رای‌گیری شرکت کنند و همین امر، اعتقاد به روند انتخاباتی را تضعیف کرد.

مارک فیلد، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور آسیا و پاسیفیک هم تاکید کرد از «موارد معتبری از موانع، شامل بازداشت‌ها» مطلع شده است که «مبارزات انتخاباتی احزاب اپوزیسیون را محدود یا لغو» کرده است. او گفت: خواستار یک راهکار کامل، معتبر و شفاف برای تمامی شکایات مرتبط با برگزاری انتخابات هستم.

بنا بر اعلام پلیس، دست‌کم 17 تن در درگیری‌های روز انتخابات میان حامیان و مخالفان لیگ عوامی حسینه کشته شدند. دو طرف، چندین دهه است برای رسیدن به قدرت کشمکش و گاهی کشمکش خشونت‌بار دارند. آنها یکدیگر را مقصر این حملات عنوان می‌کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها