کد خبر: 255915
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۹:۴۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد

روایتی دیگر از نحوه دستگیری صدام حسین

پایگاه اردنی سرایاپرس که سمپاتی خاصی با جریان حزب بعث و صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق دارد در گزارشی که امروز منتشر کرد خبر داد پسر خاله صدام حسین منبع اصلی افشای محل اختفای او بوده است.

روایتی دیگر از نحوه دستگیری صدام حسین
کد خبر: 255915
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| 12 سال پیش در چنین روزی صدام حسین به دار آویخته شد تا شاید کمی از درد و رنج صدها هزار مادر داغ دیده ومیلیون‌ها آواره و یتیم التیام یابد.


به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه الرای الیوم در گزارشی به نقل از منابع خود اطلاعات تازه‌ای از نحوه رسیدن به مخفیگاه صدام حسین منتشر کرد. براساس گزارش این روزنامه اینترنتی پسر خاله صدام حسین منبع اصلی افشای محل اختفای او بوده است.


به نوشته رای الیوم سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و چند کشور عربی در امر کشف محل اختفای صدام حسین شرکت داشتند.


بر اساس اطلاعات منتشر شده سرنخ اولیه رسیدن به صدام حسین از طریق «اسعد یاسین» پسر خاله صدام حسین که یک افسر ارتش عراق بود به دست آمد. او در زمان حمله نیروهای آمریکایی به غرب بغداد از کشور گریخته وخود را به اردن رساندن بود.


در ادامه این گزارش آمده است: ظاهرا این فرد از طریق یک کشور ثالث به طرف‌های آمریکایی موجود در امان خبر داده بود شخصی به نام «محمدابراهیم» از سوی صدام حسین با او تماس گرفته و خواهان پیوستنش به نیروهای مخالف وحتی ملاقات با او در تکریت شده است.


این اطلاعات یاسین به سرنخی تبدیل شد که بعد از دستگیری محمدابراهیم نیروهای تعقیب کننده دیکتاتورعراق را به مخفیگاه او رساند.


پایگاه مذکور همچنین مدعی شد بعد از دستگیری صدام حسین، آریل شارون نخست‌وزیر وقت اسرائیل به ملاقات صدام رفته تا او را در پشت میله‌های زندان ببیند، به‌ویژه که بعدها هم مشخص شد یک زن مغربی که با پسرخاله صدام در امان طرح دوستی ریخته بود اصولا از ماموران موساد بوده و اطلاعات زیادی در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی عراق از او کسب کرده است.


در این حال نوری مالکی نخست‌وزیر وقت عراق که بعد از استنکاف جلال طالبانی و دو معاونش که یکی از آنها عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر فعلی عراق از امضای حکم اعدام خود دستور اجرای آن را امضا کرد در مورد روز اعدام گفت: اگر اعدام چند روز به عقب انداخته می‌شد، صدام توسط طرف‌های داخلی و خارجی به خارج از زندان فراری داده می‌شد.


در این حال مجله آمریکایی «Esquire» زاویه دیگری از عملیات جستجو برای یافتن صدام حسین را منتشر کرده و در این رابطه نوشت: نقطه تحول در رسیدن به صدام حسین بعد از دستگیری دو فرد به نام های حدوشی و محمدابراهیم که هر دو از اعضای حراست ریاست‌جمهوری عراق بودند، شکل گرفت.


به نوشته این مجله، نیروهای آمریکایی بعد از حمله به مزرعه حدوشی در حومه تکریت موفق به کشف یک صندوق آهنی شدند که حدود 10 میلیون دلار در آن قرار داشت. دور همه دسته های پول باندرول متعلق به بانک «چیس منهتن» وجود داشت، غافلگیری دوم هم آن بود که طلا وجواهرات متعلق به ساجده طلفاح همسر صدام حسین هم در چند کیسه زباله به همراه مقادیری اسناد و مدارک که در زیر خاک مدفون شده بود هم کشف شد.


اما نقطه تحول دیگر روز 9 آوریل بعد از سلسله حملات جست‌وجو از طریق گفته‌های یک کودک 9 ساله رقم خورد که به نظامیان آمریکایی خبر داد جلسه‌ای در صحرای غربی تکریت در حال برگزاری است.


در حمله نیروهای آمریکایی به این جلسه محمدابراهیم المسلط دستگیر شد و نیروهای آمریکایی دست آخر او را متقاعد کردند در مقابل آزادی 40 نفر از اعضای خانواده‌اش که در زندان به سر می‌بردند، آنها را به محل اختفای صدام حسین ببرد.


مجله آمریکایی «Esquire» در ادامه آورده است: بعد از به دست آمدن اطلاعات فورا دستور یورش داده شد و یک هزار نظامی در این عملیات که «سپیده دم قرمز» نام گرفت، شرکت کردند.


در ابتدای عملیات صاحب مزرعه و برادرش که هر دوی آنها جزو محافظان صدام حسین بودند، دستگیر شدند، اما آنها حاضر به گفتن محل اختفای صدام نشدند. اینجا بود که از محمدابراهیم که به‌شدت ترسیده بود کمک گرفته شد و بعد از کنار زدن خاک مزرعه ورودی مخفیگاه مشخص و نور سلاح‌ها به داخل آن گرفته شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها