ادامه اعتراضات جلیقه‌زردها میان زمزمه‌های ایجاد سازمان سیاسی مستقل

معترضان «جلیقه‌زرد» فرانسه روز گذشته چندین خیابان را در سراسر این کشور مسدود کردند و گروه‌های معترض نیز در مراکز شهرها راهپیمایی کردند اما نسبت به هفته‌های قبل تظاهرات آنها پراکنده‌تر و کم‌سر‌وصداتر بود.

ادامه اعتراضات جلیقه‌زردها میان زمزمه‌های ایجاد سازمان سیاسی مستقل
کد خبر: 255854
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۴:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| گزارش شده که درگیری‌های پراکنده‌ای بین معترضان با نیروهای پلیس در چندین شهر فرانسه از جمله شهرهای بوردو و نانت اتفاق افتاد و نیروهای پلیس علیه معترضان گاز اشک‌آور و نارنجک‌های گیج‌کننده شلیک کردند. با این حال در مجموع تعداد معترضان در سراسر فرانسه در هفتمین هفته متوالی تظاهرات جلیقه زردها کاهش یافته بود.

با وجود آنکه برآوردهای رسمی نسبت به آن اعلام نشده اما یک کانال تلویزیونی فرانسوی به نقل از منابع ناشناس گزارش کرد که بالغ بر 12 هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند که پایین‌تر از برآورد حدود 40 هزار نفری برای هفته‌ پیش بود.

جلیقه‌زردها

در شهر پاریس نیروهای پلیس اعلام کردند که عصر شنبه 57 تن را در پی به خیابان آمدن حدود 800 معترض دستگیر کردند؛ در حالی که تعداد دستگیری‌ها در هفته گذشته دست‌کم 109 نفر بود. حال آنکه تعداد معترضان به خیابان آمده مشابه هم بوده است.

عده‌ای از مردم که جلیقه‌های کاملا آشکار پوشیده بودند، به میان توریست‌ها و مشتری‌های فروشگاه‌ها رفته و شعار می‌دادند «ماکرون استعفا» و حضور آنها در خیابان شانزلیزه کاملا محسوس بود.

تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ این خیابان که در اعتراضات هفته‌های گذشته به دلیل بالا گرفتن خشونت‌ها آنجا بسته شده بودند، سرانجام گشوده شدند. تعداد دیگری از تظاهرکنندگان در غرب پایتخت فرانسه، در نزدیکی ساختمان شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام حضور به هم رساندند و درگیری‌هایی نیز در آنجا رخ داد و در عین حال در نزدیکی دفاتر روزنامه پاریزین چندین خودرو به آتش کشیده شدند. با این حال مشخص نشد که این آتش زدن کار چه کسی بوده و اینکه آیا ارتباطی با معترضان داشته یا خیر.

در شهر تولوز مثل بوردو جمعیت معترضان از 2000 نفر فراتر رفت و گروه‌های معترض به آتش زدن سطل آشغال و برخی نیز پرتاب رنگ زرد به سمت پلیس پرداختند.

بر اساس اعلام یک سازمان مسؤول در فرانسه، چندین اتوبان و خیابان در اثر اعتراضات در این کشور بند آمد و ترافیک در جاده‌های منتهی به اسپانیا شدیدا سنگین شد. معترضان وعده دادند که در سال نو میلادی نیز به اعتراضاتشان ادامه دهند. یک معترض در نانت به نام ویرجینی گفت: ما تا زمانی که موفق شویم و تا زمانی که ماکرون عقب بنشیند و آنچه لیاقتش را داریم به ما بدهد ادامه خواهیم داد. ما لیاقت قدرت خرید بیشتر، مالیات کمتر، زندگی سالم‌تر و مجبور نبودن به اینکه در آخر هر ماه کمربندمان را سفت‌تر و سفت‌تر کنیم، داریم.

معترضان جلیقه‌زرد مقرهای رسانه‌های شناخته‌شده فرانسوی را هدف تظاهرات قرار دادند و در همین راستا صدها تظاهرکننده در نزدیکی ساختمان تلویزیون بی‌اف‌ام و فرانس تلویزیون تجمع کرده و شعار می‌دادند «شما خبرنگاران شراکت‌طلب هستید».

معترضان جلیقه‌زرد، رسانه‌های فرانسوی را به طرفداری از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و شرکت‌های بزرگ و کم‌اهمیت نشان دادن اعتراضات متهم کردند.

ده‌ها معترض دو بار تلاش کردند در خیابان مملوء از توریست شانزلیزه که در هفته‌های اخیر صحنه درگیری‌های مکرر بود، راهپیمایی کنند و در حالی که چراغ‌های چشمک زدن آبی خودروهای پلیس در طول این خیابان به چشم می‌خوردند.

جلیقه زردها

گروه کوچکی از معترضان در نزدیکی برج ایفل تظاهرات کردند و در آنجا پلیس چند نفر را دستگیر کرد. کریستوف شلانسون سخنگوی جنبش جلیقه زردها گفت: این جنبش در فرانسه تبدیل به یک قدرت متقابل در برابر مقام‌های کشور شده و معترضان جلیقه‌زرد نمایندگانی در سراسر کشور دارند و به شکل گیری یک سازمان سیاسی مستقل کمک می‌کنند.

او خاطر نشان کرد:‌ جنبش جلیقه زرد در حال ایجاد سازمان سیاسی خودش بوده و نمایندگانش در هر جایی در فرانسه دور یک میز حضور به هم می‌رسانند بنابراین ما در حال تشکیل یک وزنه متقابل هستیم و این اتفاقی واقعی است.

این نماینده افزود: چیزی که امانوئل ماکرون مدعی انجامش است، ایجاد سیاست‌های مخالف با نمایندگانی برآمده از مردم است.

او ادامه داد: ما این روند را ادامه می‌دهیم و این یک نیروی اپوزیسیون واقعی خواهد بود و ماکرون و دولتش در پرتگاه سقوط سیاسی هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها