کد خبر: 254215
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۱۰:۲۱:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از چالش‌های نخست‌وزیر اسرائیل گزارش می‌دهد؛

آخرین قمار نتانیاهو

همان‌گونه که بسیاری از کارشناسان اسرائیلی و عربی پیش‌بینی می‌کردند، نتانیاهو با انحلال کنست خبر از برگزاری انتخابات در اواخر فرودین ماه 1398 داد.

آخرین قمار نتانیاهو
کد خبر: 254215
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۱۰:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| به گزارش اعتمادآنلاین، بنیامین نتانیاهو که از چند ماه پیش در حلقه محاصره تحقیقات قضائی در رابطه با نقش او و همسرش در چند پرونده فساد قرار گرفته بود، ظاهرا از آخرین تیر ترکش خود برای بقا در مسند قدرت استفاده کرده است.

با نگاهی به عملکرد نتانیاهو طی چند ماه گذشته شاهد آن هستیم که ابتدا با موشک‌هراسی و پیش کشیدن مسئله خطر موشک‌های حماس و گروه‌های فلسطینی در غزه به دنبال انحراف افکار عمومی جامعه اسرائیل از پرونده خویش برآمد.

بعد از آن با پیش کشیدن مسئله ایران‌هراسی، پرونده هسته‌ای ایران، حضور ایران در سوریه و حتی داستان جیمز باندی سرقت آرشیو هسته‌ای ایران به دنبال تقویت جایگاه خود در ساختار سیاسی برآمد.

نتانیاهو پس از آن هم با کشف سریالی تونل‌ها که حتی مهمترین متحدانش را هم چندان متقاعد نکرد، تلاش کرد تا دستاوردی را برای خود در جامعه اسرائیل به ثبت برساند.

اما ناتوانی در مقابله با موشک‌های دست‌ساز غزه -منطقه‌ای کاملا محاصره‌شده و در تحریم- بی‌تفاوتی غرب کنار جامعه اسرائیل نسبت به آنچه او آن را دستاوردهایش علیه برنامه هسته‌ای ایران برمی‌شمرد، در کنار بحرانی شدن روابط با روسیه به دلیل سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی این کشور و دست آخر عدم صدور قطعنامه علیه آنچه او تونل‌های حزب‌الله در منطقه مرزی لبنان توصیف کرده دست به دست هم دادند تا نتانیاهویی که محبوبیت را به دلیل مشکلاتی همچون قانون الزام یهودیان مذهبی به انجام خدمت سربازی، در داخل از دست داده، دست‌های خود را در سطح بین المللی هم خالی ببیند.


این شکست زمانی پررنگ‌تر شد که ترامپ مهمترین متحد نتانیاهو هم خروج خود را از سوریه اعلام کرد.

همین امر نتانیاهو را بر آن داشت تا به جای نوامبر، 7 ماه جلوتر از آن در آوریل انتخابات را برگزار کند تا شاید بتواند به این شکل از فرصت چهارماهه دولت موقتش برای سروسامان دادن به اوضاع سیاسی‌اش استفاده کند.

اگر چه نتانیاهو در اظهارنظری از عزم خود برای ادامه حضور در صحنه سیاسی خبر داده است و تلاش می‌کند از طریق یک پیروزی قاطع در انتخابات مخالفان داخلی، فشارهای قضائی و بی‌تفاوتی‌های بین‌المللی را نسبت به خود دور بزند اما تصور نمی‌شود او بتواند این بار در این قمار پیروز شود شاید هم او مصمم است بعد از بیش از یک دهه حضور در راس هرم قدرت اسرائیل همانند چند شخصیت سیاسی دیگر اسرائیلی از همانجا عازم زندان شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها