کد خبر: 253929
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۳ ۱۱:۵۴:۰۰
| |

نخست‌وزیر اسپانیا: توافق تنها راه‌حل بحران کاتالونیاست

نخست‌وزیر اسپانیا در مصاحبه‌ای اعلام کرد، تنها راه‌حلی که توسط اکثریت وسیعی از مردم کاتالونیا و قوانین قانون اساسی اسپانیا حمایت شود، بحران به‌وجود‌آمده در رابطه با جدایی یا باقی ماندن کاتالونیا به عنوان بخشی از این کشور را حل خواهد کرد.

نخست‌وزیر اسپانیا: توافق تنها راه‌حل بحران کاتالونیاست
کد خبر: 253929
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۳ ۱۱:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: آنچه لازم و ضروری است، یک اجماع نظر و توافق عام گسترده است که در حال حاضر در کاتالونیا وجود ندارد.

در انتخابات منطقه‌ای سال گذشته رای دهندگان در منطقه‌ی ثروتمند کاتالونیا واقع در شمال شرق اسپانیا به طور مساوی میان احزابی که موافق و مخالف جدایی این منطقه از اسپانیا بودند، تقسیم شدند. با این حال سیاست‌مداران جدایی طلب که در این انتخابات و انتخابات قبلی کاتالونیا پیروز شده بودند بر دنبال کردن جدایی این منطقه از اسپانیا تاکید داشتند.

اگر چه دولت منطقه‌ای کاتالونیا خواستار یک رفراندوم الزام آور در خصوص استقلال این منطقه است اما سانچز از آنها درخواست کرده تا با همتایان خود که موافق اتحاد با اسپانیا در خصوص تدوین یک منشور جدید قانون اساسی برای این منطقه هستند، همکاری داشته باشند؛ منشوری که به طور برجسته بیش از نیمی از 7.4 میلیون تن از سکنه این منطقه از آن حمایت ‌کنند. اما سانچز به جزئیاتی که برای این منشور جدید مد نظر دارد، اشاره‌ای نکرد.

وی گفت: ما همیشه اعلام کردیم که می‌توانیم به راه حلی برای بحران سیاسی کاتالونیا در چارچوب قانون اساسی دست یابیم اما مشکل استقلال نیست بلکه مشکل مسائل مربوط به یک همزیستی هماهنگ است.

بسیاری از جدایی‌طلبان اعلام کردند که یک منشور جدید برای برآورده کردن درخواست‌های دیرینه این منطقه برای خودمختاری کافی نیست و استقلال تنها پاسخ به این درخواست‌هاست.

قانون‌گذاران جدایی طلب در اکتبر سال 2017 میلادی نتوانستند منطقه کاتالونیا را از کشور اسپانیا جدا کنند و باعث به وجود آمدن بدترین بحران سیاسی در این کشور در چند دهه اخیر شدند.

«سانچز» رهبر سوسیالیست که از زمان روی کارآمدنش در ماه ژوئن سال جاری میلادی این مشکل را از نخست‌وزیر محافظه کار سابق اسپانیا به ارث برده، بهبود روابط با کاتالونیا را یکی از اولویت‌های دولتش قرار داده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها