کد خبر: 252737
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ۱۸:۴۳:۰۰
| |

پیش‌بینی موسسه پژوهش‌های خاور نزدیک واشنگتن از تصمیمات آتی بن سلمان

موسسه پژوهش‌های خاور نزدیک واشنگتن در پژوهشی به قلم «عساف اوریون» و «سایمون هندرسون» هشدار داد در سایه رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی محمد بن سلمان و اقدامات او که بدون سنجش عواقبش انجام می‌شود، احتمال فرار رو به جلوی دیگری توسط بن‌ سلمان برای خروج از فشار تبعات ترور خاشقجی وجود دارد.

پیش‌بینی موسسه پژوهش‌های خاور نزدیک واشنگتن از تصمیمات آتی بن سلمان
کد خبر: 252737
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ۱۸:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| موسسه پژوهش‌های خاور نزدیک واشنگتن اعلام کرد احتمال حمله محمد بن سلمان به قطر و عمان وجود دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، این موسسه در پژوهشی به قلم «عساف اوریون» و «سایمون هندرسون» هشدار داد در سایه رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی محمد بن سلمان و اقدامات او که بدون سنجش عواقبش انجام می‌شود، احتمال فرار رو به جلوی دیگری توسط بن‌ سلمان برای خروج از فشار تبعات ترور خاشقجی وجود دارد.

این دو تحلیلگر با اشاره به رفتارهای ماجراجویانه بن سلمان در بعد داخلی و خارجی، همچون بازداشت 200 شخصیت از جمله تعداد قابل توجهی از شاهزاده های سعود در هتل «ریتز کارلتون» ریاض به اتهام فساد که منجر به بروز شکاف در خانواده سلطنتی شد یا اعدام شیخ نمر النمر، روحانی شیعه در ژانویه 2016 که منجر به حمله به سفارت این کشور در تهران و به تبع آن قطع روابط بین دو کشور شد، و همچنین رهبری جریان محاصره قطر که باعث شد ایالات متحده نتواند جبهه‌ای متحد از کشورهای عربی علیه ایران را تشکیل دهد، افزودند: صرف‌نظر از ترور خاشقجی، مجبور کردن سعد حریری نخست‌وزیر لبنان به اعلام استعفایش آن هم از ریاض که در نوامبر 2017 رخ داد و یا بحران‌آفرینی با کانادا که در اوت 2018 به وقوع پیوست، همگی دست به دست هم می‌دهند تا منتظر اقدامات جدیدی از بن‌سلمان باشیم.

این دو تحلیلگر پیش‌بینی کردند در بعد داخلی عرصه بر خانواده سلطنتی تنگ‌تر شده و این فشار آن‌قدر افزایش پیدا کند که در زمان مرگ سلمان، پادشاه عربستان، آنها قدرت و آزادی عملی در تصمیم‌گیری برای آینده سلطنت نداشته باشند.

در عرصه خارجی هم این دو بر این باورند که احتمالا عربستان حمایت خود را از طرح صلح آمریکا بین اسرائیل و فلسطینیان اعلام کرده و تا مرز ملاقات بن سلمان با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هم پیش خواهد رفت. در مقابل احتمال تصمیمی کاملا متضاد از سوی بن‌سلمان و مخالفت با طرح صلح هم وجود دارد.

در این پژوهش همچنین پیش‌بینی شده که ریاض روابط نفتی خود را با روسیه افزایش داده و در پی خرید سامانه‌های مختلف تسلیحاتی و در راس آنها اس-400 از مسکو باشد. همچنین خرید نیروگاه‌های هسته‌ای از روسیه یا چین و جایگزینی فناوری‌های آنها به جای فناوری آمریکایی یا حتی همکاری هسته‌ای نظامی با پاکستان هم جزو اقداماتی اعلام شد که می‌توان از بن سلمان انتظار داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها