کد خبر: 252283
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ۱۱:۴۷:۰۰
| |

ولید معلم:

غرب دلیل تاخیر تشکیل کمیته قانون اساسی است

وزیر امور خارجه سوریه اولویت کشورش را آزادی استان ادلب دانست.

غرب دلیل تاخیر تشکیل کمیته قانون اساسی است
کد خبر: 252283
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ۱۱:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ولید معلم، وزیر امور خارجه در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه دمشق، گفت‌: سفر عمر البشیر، رییس‌جمهور سودان به دمشق گام دیگری در مسیر شکست محاصره سوریه است؛ محاصره‌ای که در راستای اجرایی شدن طرح‌های آمریکا و اسرائیل و تضعیف نقش سوریه در جهان عرب است.

وی درباره اوضاع در شمال شرق سوریه نیز گفت‌: هیچ کسی در سوریه صحبت کردن درباره ایجاد نظام مستقل یا فدرال در این مناطق را قبول ندارد و هیچ جایگزینی درباره بازگشت به وطن نیست. دولت سوریه تصمیم دارد که تمامی خاک کشور را آزاد کند و کنترل آن را به دست بگیرد.

ولید معلم گفت‌: کشورهایی که علیه سوریه توطئه کردند بهای سیاست‌های خود را می‌پردازند. آنها از افزایش بیکاری، تورم و دودستگی سیاسی ــ اجتماعی رنج می‌برند. کسانی که علیه سوریه توطئه و از تروریسم حمایت کردند امروز بهای این سیاست‌ها را می‌پردازند. تمامی این کشورها در سال آینده وضعیت خوبی نخواهند داشت و این‌ در حالی است که وضعیت سوریه روز به روز بهتر می‌شود و ما امیدواریم که سال 2019 ، سال بسیار خوبی برای سوری‌ها درتمامی ابعاد باشد.

وزیر امور خارجه سوریه درباره وضعیت ادلب گفت‌: اولویت ما آزادی این استان از گروه‌های تروریستی است و هماهنگی دائمی میان سوریه و روسیه در این باره وجود دارد. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و تروریست‌ها به توافق سوچی پایبند نبودند. دمشق در هر صورت برای بیرون راندن تروریست‌ها از ادلب مذاکرات سیاسی را ترجیح می‌دهد، اما در نهایت تصمیم ما آزادی تمامی خاک سوریه است.

ولید معلم درباره تشکیل کمیته‌ قانون اساسی گفت‌: هنوز زود است که درباره آغاز فعالیت این کمیته‌ صحبت کنیم. تاخیر در تشکیل این کمیته‌ به خاطر تلاش برخی از کشورهای غربی برای مداخله در این موضوع و موانعی است که ترکیه در این مسیر ایجاد کرده است.

ولید معلم ادامه‌ داد: اولویت در مشارکت برای بازسازی سوریه با کشورهایی است که در جنگ علیه تروریسم به ما کمک کنند. دفتر اقتصادی در وزارت امور خارجه سوریه برای گسترش روابط با ایران، روسیه، چین، هند و مالزی در چارچوب سیاست برقراری ارتباط با شرق تلاش می‌کند. ما همچنین روابطمان را با کشورهای دیگری که در توطئه علیه سوریه شرکت نکردند گسترش خواهیم داد.

وزیر امور خارجه سوریه درباره اقدامات کردها و تجاوز ترکیه به مناطق شمال سوریه گفت‌: کردها بخشی از جامعه سوریه هستند و ما همواره آماده مذاکره هستیم. ما از همگان می‌خواهیم که توهمات آمریکا را باور نکنند.

معلم درباره حضور نیروهای خارجی در خاک سوریه بدون هماهنگی با دمشق گفت‌: این کشورها به دنبال این هستند که بر اساس منافع خود نقشی در حل سیاسی بحران سوریه داشته باشند، اما این مساله رخ نخواهد داد و آنها باید به اشغال خاک سوریه پایان دهند.

ولید معلم مجددا تاکید کرد: جولان بخشی از خاک سوریه است و باید قوانین بین‌المللی در این منطقه اجرا شود. شورای امنیت قطعنامه‌هایی را در این باره صادر و تاکید کرده است که الحاق جولان اقدامی غیر قانونی و باطل است. آن چه که در حال‌ حاضر از جولان حفاظت می‌کند، مقاومت ساکنان و پایداری‌شان در برابر اقدامات متجاوزانه اسرائیل است. جولان در نهایت دیر یا زود به خاک وطن خواهد پیوست.

معلم درباره روابط سوریه با گروه‌های فلسطینی گفت‌: مساله فلسطین، مساله محوری و اصلی است. سوریه هرگز از حمایت مردم فلسطین در برابر اشغالگران اسرائیلی دست نخواهد کشید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها