کد خبر: 249700
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۶ ۱۱:۲۱:۰۰
| |

استقبال طرف‌های فلسطینی از رد قطعنامه آمریکا در سازمان ملل

تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی از رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی در محکومیت جنبش حماس در سازمان ملل استقبال کردند.

استقبال طرف‌های فلسطینی از رد قطعنامه آمریکا در سازمان ملل
کد خبر: 249700
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۶ ۱۱:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای از کشورهایی که در نشست روز پنج‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه جنبش حماس و مبارزه ملت فلسطین رای منفی دادند، تشکر و قدردانی کرد.

در این بیانیه ضمن استقبال از مخالفت مجمع عمومی سازمان ملل با پیشنویس قطعنامه آمریکایی برای محکومیت مبارزه ملی فلسطینی‌ها، تاکید شد: هرگز اجازه نخواهیم داد مبارزه ملی فلسطینی‌ها محکم شود.

جنبش حماس نیز از این اقدام سازمان ملل استقبال کرد و شکست آمریکا در تصویب این طرح را به منزله پیروزی بزرگی برای فلسطینی‌ها، کشورهای عربی و اسلامی، آزادگان جهان و دوستداران فلسطینی‌ها در جهان و نیز از بین رفتن بهانه آمریکا برای کنترل بر این مساله و ناکامی دوباره دولت آمریکا و سیاست‌های آن در منطقه دانست.

حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما در طول روزهای اخیر اقدامات شرم‌آور دولت آمریکا برای محکومیت مقاومت فلسطین و تلاش‌های نیکی هیلی، نماینده این کشور در سازمان ملل را زیر نظر داشتیم، اقدامات ننگین دولت آمریکا تنها تلاشی مذبوحانه برای وارونه جلوه دادن واقعیات و قربانی جلوه دادن مجرم واقعی و اعطای یک مشروعیت بین‌المللی جدید برای سیطره بر فلسطینی‌ها، ایجاد آشوب و اجرای قانون جنگل بودند.

این جنبش در ادامه، مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی و تمامی اشکال مقاومت را حقی مشروع و تضمین شده برای فلسطینی‌ها در قوانین بین‌المللی دانست و تاکید کرد: اینکه آمریکا به تخریب مقاومت ادامه دهد هرگز نمی‌تواند چیزی را تغییر دهد و مردم ما هرگز از مطالبه حقوق خود که مقاومت در برابر اشغالگران در راس آن قرار دارد، دست برنخواهند داشت.

حماس همچنین از کشورهایی که با این طرح مخالفت کرده و در کنار مقاومت و مساله فلسطین ماندند، تشکر کرده و از کشورهایی که به این طرح رای مثبت دادند، خواست در موضعگیری‌های خود تجدیدنظر کرده و اجازه ندهند این اشتباه تاریخی و خطرناک در حق مردم مظلوم فلسطین رخ بدهد.

سامی ابو زهری، یکی از رهبران این جنبش در بیانیه‌ای اظهار کرد: شکست طرح ارائه شده از سوی آمریکا به منزله سیلی به دولت این کشور و تایید مشروعیت مقاومت و نیز حمایت سیاسی بزرگ از ملت و مساله فلسطین است.

داود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت: شکست طرح آمریکا در سازمان ملل به منزله سیلی به صورت آمریکا و اسرائیل بود که همواره از تریبون‌های جهانی دروغ‌هایی را منتشر می‌کنند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در راستای تشویق کشورهای عضو به حمایت از این طرح، این اقدام را که قرار بود اولین محکومیت رسمی حماس در این سازمان بین‌المللی باشد، "گامی اساسی" برای برقراری صلح در خاورمیانه توصیف کرده بود!

در جلسه روز پنج‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل با رای منفی 57 کشور عضو و رای ممتنع 33 کشور دیگر پیشنویس قطعنامه یاد شده نتوانست دو سوم آراء را برای تصویب کسب کند و به این ترتیب آمریکا در تصویب طرحی برای محکوم کردن حماس به دلیل شلیک موشک از نوار غزه به اراضی اشغالی شکست خورد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها