کد خبر: 249370
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۱۲:۰۲:۰۰
| |

انتقاد اروپا از سخنرانی اخیر پمپئو

اظهارات وزیر خارجه ترامپ در بروکسل درباره نظم نوین جهانی و نقش آمریکا در ایجاد این نظم نوین با سکوت و بعضا انتقادات اروپایی‌ها روبرو شد. وی به بروکراسی و چندجانبه‌گرایی حمله کرد و گفت که آنها به آخر کار خود رسیده‌اند.

انتقاد اروپا از سخنرانی اخیر پمپئو
کد خبر: 249370
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۱۲:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل به سر می‌برد، گفت: ترامپ حق دارد، اروپا اشتباه می‌کند. وی تاکید کرد که با وجودی که ترامپ منافع آمریکا را در صدر نظم بین‌المللی قرار داده اما واشنگتن به نفع کل جهان هم حرکت می‌کند.

او با اشاره به نقش بوش پدر در اتحاد دو آلمان گفت: ما در جنگ سرد پیروز شدیم. این همان شیوه رهبری است که ترامپ بر آن تاکید دارد.

هنگام سخنان پامپئو در بنیاد مارشال در بروکسل، بجز دو مورد اخلال کوتاه، بقیه حضار ترجیح دادند سکوت کنند.

پولتیکو نوشته است: به طور مشخص این یک سخنرانی غیردیپلماتیک توسط دیپلمات ارشد آمریکا بود که کل سیستم همکاری بین‌المللی را آن هم فقط دو روز پس از امضای بیانیه نهایی نشست گروه بیست در بوئنوس آیرس زیر سوال برد.

مارگاریتیس شیناس، سخنگوی رئیس کمیسیون اروپایی در پاسخ به اهانت‌های پامپئو با ذکر عملکرد نهادهای اروپایی و اینکه این نهادها توسط پارلمان و رهبران ملی منتخب مورد حمایت رای‌دهندگان تشکیل می‌شوند، گفت شاید وزیر خارجه آمریکا جزییات را به درستی نمی‌داند.

وی افزود: برای افرادی که بدون آگاهی و شناخت درباره ساختار سیستم ما اظهار نظر می‌کنند همه چیز را بطور خلاصه و ساده توضیح می‌دهم و می‌گویم که خدمات مدنی بر سیاست ارجحیت دارد.

وی سپس درباره ریاست کمیسیون، دیگر کمیسیونرها و اینکه به طور مستقیم توسط پارلمان اروپایی انتخاب می‌شوند، توضیح داد و گفت: سران منتخب 28 دولت اتحادیه اروپا هر سال چند بار در شورای اروپایی با یکدیگر دیدار می‌کنند. پارلمان اروپایی به طور مستقیم توسط مردم اروپا انتخاب می‌شود در واقع پس از انتخابات هند این بزرگترین انتخابات در کره زمین است.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در جمع دیپلمات‌ها و مقامات نظامی خارجی مدعی شد، دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نقض پیمان‌ها و توافقات چندکشوری را از سوی چین، ایران و روسیه نمی‌پذیرد و برای اصلاح نهادهایی که پایه‌های نظام جهانی را پس از جنگ جهانی دوم شکل داده‌اند، اقدام می‌کند.

پامپئو عدم وجود رهبری مناسب آمریکایی و اروپایی طی 30 سال گذشته را دلیل این مسئله عنوان کرد.

او در سخنرانی خود در صندوق مارشال آلمان در بروکسل گفت: پس از پایان جنگ سرد، اجازه دادیم که این نظام لیبرال رو به زوال بگذارد و این مساله باعث شکست ما و شما شد.

دنیل باور، سفیر سابق آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا در این باره گفت: این بیانات نشانگر بی‌توجهی بزرگی به درس‌های تاریخ هستند.

وی افزود: به نظر می‌رسد پامپئو از اساس ذات سیاست‌های بین‌المللی را اشتباه متوجه شده است. آمریکا به طور موثر از چندجنبه‌گرایی برای ایجاد نظام جهانی آزادتر، عادلانه‌تر و باثبات‌تر بهره گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با انتقاد از ذهنیت جاافتاده در اذهان عمومی گفت: جوامع بر این باورند که هر چه پیمان‌های بیشتری امضا کنیم، امنیت بیشتری خواهیم داشت و هر چه بروکرات‌های بیشتری داشته باشیم یعنی کارها بهتر صورت گرفته‌اند.

این مقام آمریکایی افزود، سازمان‌های مانند سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی دیگر کاری را که برای آن ایجاد شده‌اند، انجام نمی‌دهند و نیاز مبرم به تغییر دارند.

او همچنین اعتبار دیوان بین‌المللی کیفری را زیر سوال برد و گفت سازمان تجارت جهانی قوانین خود درباره چین را رعایت نمی‌کند. به گفته پامپئو، روسیه پیمان‌های کلیدی کنترل تسلیحات را نقض کرده و حاکمیت کشورهای همسایه خود را تضعیف می‌کند و ایران نیز قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را رعایت نمی‌کند.

چین، ایران و روسیه این اتهامات را که بارها از سوی آمریکا مطرح شده، تکذیب کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: نهادهای بین‌المللی باید به تسهیل همکاری برای تقویت امنیت و ارزش‌های جهان آزاد کمک کرده یا باید اصلاح یا نابود شوند. وقتی پیمان‌ها شکسته شوند، باید با ناقضان آن‌ها مخالفت شود و این پیمان‌ها ترمیم یا لغو شوند. قول‌ها باید مفهومی داشته باشند.

پامپئو این اظهارات را پیش از هشدار به روسیه برای پیروی از پیمان موشک‌های هسته‌ای در مدت 60 روز یا ترک این پیمان از سوی آمریکا بیان کرد؛ اقدامی که نگرانی‌هایی را درباره امنیت آینده اروپا برانگیخته است.

دولت ترامپ از سوی متحدان و دشمنان خود به حمله به نظام بین‌المللی با رویکرد یک‌جانبه خود در بسیاری از مسائل روبه‌رو شده است. این دولت از توافق پاریس، توافق هسته‌ای ایران و شراکت ترنس پاسیفیک خارج شده است اما پامپئو ضمن تکذیب این انتقادات اظهار کرد، آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ رهبری خود را با اعتراض به کشورهایی که از نقاط ضعف موجود بهره‌برداری کرده‌اند، بازخواهد گرداند.

او همچنین تاکید کرد که ترامپ در حال ایجاد تغییرات لازم برای حفظ نظام لیبرال است.

پامپئو در این باره گفت: تحت ریاست جمهوری ترامپ رهبری بین‌المللی یا دوستانمان را در نظام بین‌المللی ترک نمی‌کنیم. ما در حال اقدام برای حفظ و پیشرفت دادن جهانی دارای عدالت، شفافیت و آزادی هستیم. این پروژه نیازمند ترمیم واقعی و نه ساختگی نظام لیبرال در میان کشورها است.

ناتو سال آینده هفتاد سالگی خود را جشن می‌گیرد و پامپئو اعلام کرد که میزبانی این مراسم را در ماه آوریل در واشنگتن بر عهده خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها