کد خبر: 241213
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۱۳:۰۸:۰۰
| |

چرا انتخابات میان دوره ای آمریکا مهم است؟

سناریوی احتمالی در صورت پیروزی دمکرات ها ؛استیضاح ترامپ

در حالی که به موعد برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره در آمریکا نزدیک می شویم این انتخابات روز به روز به همه پرسی سنجش عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تبدیل می شود.

سناریوی احتمالی در صورت پیروزی دمکرات ها ؛استیضاح ترامپ
کد خبر: 241213
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۱۳:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در تاریخ 15 آبان در حالی برگزار می شود که با توجه به شرایط هفته های گذشته گفته می شود این انتخابات از حساسیت بالایی برخوردار است.
این انتخابات به شدت تحت تاثیر انتقاد از سیاست های داخلی و خارجی ترامپ، اختلافات بر سر نامزدی «برت کاوانا» گزینه پیشنهادی ترامپ برای کسب کرسی دیوان عالی و به تازگی مرگ «جمال خاشقچی» نویسنده مشهور عرب در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه قرار گرفته است.
انتخابات میان دوره ای در آمریکا بین یک دوره چهارساله ریاست جمهوری در این کشور برگزار می شود.
این انتخابات اغلب به عنوان یک همه پرسی برای رئیس جمهوری یا عملکرد حزب حاکم قلمداد می شود.
با توجه به این که شمار شرکت کنندگان در انتخابات میان دوره ای آمریکا در طول تاریخ پایین بوده است برخی از افراد مشهور و به اصطلاح سلبریتی ها مردم را تشویق به مشارکت می کنند.

کلیات انتخابات میان دوره ای درآمریکا
در همان روز برگزاری انتخابات میان دوره ای آمریکا انتخابات فرمانداران، شهرداران محلی و انتخابات مجالس قانونی ایالتی برگزار می شود.
در آمریکا نقش اولیه کنگره تصویب قوانین است و متشکل از مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان مجلس سفلی و سنا به عنوان مجلس علیا است.
اگر طرحی درهر دو مجلس تصویب شود و رئیس جمهوری آن را تصویب کند، تبدیل به قانون می شود.در حالی که تعداد نمایندگان در مجلس نمایندگان آمریکا به میزان جمعیت آنها بستگی دارد (یعنی ایالت های پرجمعیت نمایندگان بیشتری دارند) در سنا از هر ایالتی دو سناتور حضور دارد و این تعداد ربطی به بزرگی و کوچکی آن ایالت ندارد. همه 435 عضو مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات حضور دارند.
تعداد نمایندگان جمهوری خواه در مجلس نمایندگان 240 نفر و دمکرات ها 195 نفر است.
اعضای مجلس نمایندگان برای دوره های دوساله اما سناتورها رای دوره 6 ساله انتخاب می شوند و بنابراین 35 کرسی از 100کرسی در معرض انتخاب مردم قرار دارد.
در سنا برای کسب اکثریت به 51 کرسی نیاز هست. دمکرات ها تلاش می کنند هر 26 کرسی خود را حفظ کنند در حالی که جمهوری خواهان باید از فقط 9 کرسی خود دفاع کنند.
در مجلس نمایندگان آمریکا به 218 کرسی برای کسب اکثریت نیاز هست. یعنی دمکرات ها برای پیروزی 24 کرسی نیاز دارند.
جمهوری خواهان اکنون در سنا 41 کرسی دارند و تعداد کرسی های دمکرات ها در این مجلس 49 نفر است.
هر حزبی که بتواند در مجالس نمایندگان و سنا بیشترین رای را بدست آورد کنترل کنگره را بدست خواهد گرفت. اگر احزاب مخالف کنگره سنا و کنگره را برعهده بگیرند این خطر وجود دارد که یک دولت سقوط کند زیرا احزاب رقیب احتمالا نمی توانند بر سر مسائل و طرح های پیشنهادی با یکدیگر توافق کنند.

چرا انتخابات میان دوره ای آمریکا مهم است؟
در آمریکا هر حزبی که کنترل کنگره را در اختیار دارد به همان اندازه در پیشبرد برنامه ها موفق تر خواهد بود. با توجه به این که دولت ترامپ تاکنون تا چه اندازه تحت تاثیر تحقیقات روسیه، سیاست های مهاجرتی، حق کنترل سلاح و مسائل مربوط به مراقبت های بهداشتی بوده است، نتایج انتخابات آینده کنگره نشانه مهمی است که مدت باقی مانده از دوران ریاست جمهوری اش چطور خواهد بود.
اگر جمهوری خواهان همچنان کنترل کنگره را در اختیار داشته باشند آمریکایی ها می توانند منتظر تغییراتی همچون لغو قانون معروف به «اوباماکر«، کاهش امور رفاهی، بن غذا، امنیت اجتماعی یا پزشکی و نیز حمایت بیشتر از ساخت دیوار مرزی به عنوان وعده انتخاباتی ترامپ باشند.
پیروزی دمکرات ها از سوی دیگر می تواند به معنای طرح هایی برای حفظ طرح مهاجرتی «داکا» به عنوان سیاست «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای حفاظت از کودکان مهاجر، لغو کاهش مالیاتی ببرای شرکت ها و ثروتمندان باشد.

پیش بینی نظرسنجی ها
براساس نظرسنجی ها از پیشتازی دمکرات ها در انتخابات میان دوره ای حکایت دارند. نظرسنجی مشترک روزنامه آمریکایی وال استریت ژونال و ان بی سی نیوز نشان داده که احتمالا 50 درصد رای دهندگان به نفع دمکرات ها و 41 درصد به نفع جمهوری خواهان رای خواهند داد.
در مجموعه نظرسنجی از همه رای دهندگان ثبت نام شده نشان می دهد که دمکرات ها با 48 رای از جمهوری خواهان با 41 رای جلوتر هستند.
شانس دمکرات ها برای پیروزی تا اندازه ای به دلیل این حقیقت است که تعداد زیادی از جمهوری خواهان بازنشسته، استعفا داده اند. دمکرات ها شاهد افزایش استخدام در حزب خود هستند که شامل 350 زنی است که در انتخابات مقدماتی مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان دمکرات حضور داشته اند.
انتخابات میان دوره ای آمریکا با این همه چالشی برای دمکرات ها محسوب می شود چرا که آنها باید از همه کرسی های خود در سنا دفاع کنند و در عین حال برای معلق کردن کرسی های جمهوری خواهان برای کسب کنترل این مجلس دو رای بیشتر کسب کنند.
میزان مشارکت نیز مشکل بزرگی برای دمکرات ها خواهد بود. 60 درصد آمریکایی ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت می کنند در حالی که در انتخابات میان دوره ای میزان مشارکت 40 درصد است.
اکثریت کسانی که در انتخابات میان دوره ای شرکت می کنند در مقایسه با انتخابات سراسری، مسن تر و سفیدپوست هستند بنابراین میزان کم مشارکت درانتخابات میان دوره ای در طول تاریخ به نفع حزب جمهوری خواه بوده است.
پیش از روز انتخابات، شرکت کنندگان باید هجده سال تمام و شهروند آمریکا باشند. برای شرکت در رای گیری باید در هر ایالتی به جز ایالت داکوتای شمالی باید ثبت نام شود.

انتخابات میان دوره ای چه مفهومی برای ترامپ دارد؟
به طور تاریخی انتخابات میان دوره ای خبر خوبی برای روسای جمهوری قلمداد نمی شود. ترامپ در یک گردهمایی در «نشویل» مرکز ایالت تنسی گفت: وقتی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز می شوید، به دلیلی در نهایت همیشه کاخ سفید را از دست می دهید.
به طور معمول حزبی که کنترل کاخ سفید را در اختیار دارد کرسی هایش را از دست می دهد. در سال 2010 دمکرات های حامی اوباما 63 کرسی خود را از دست دادند.
بدترین سناریوی احتمالی در صورت پیروزی دمکرات ها در انتخابات میان دوره ای آتی، خطر استیضاح ترامپ است.
تعدادی از دمکرات ها تاکنون خواستار برکناری ترامپ از قدرت شده اند.
در شرایطی که هیچ رئیس جمهوری تاکنون در فرایند استیضاح از قدرت برکنار نشده است بسیار محتمل است که وی در کنگره ای با اکثریت دمکرات قدرت کمتری برای پیشبرد طرح هایش داشته باشد.

چالش های ترامپ در داخل و خارج
به گمان بسیاری از تحلیلگران در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل، شعار «آمریکا دراولویت استِ» ترامپ تاکنون نتیجه ای عکس داده است. تصمیم نسنجیده ترامپ در خروج از توافق برجام، راه متحدان سنتی و راهبردی این کشور همچون اتحادیه اروپا را از آمریکا جدا کرد و رای دیوان لاهه به حقانیت ایران در موضوع شکایت از آمریکا به دلیل برگرداندن تحریم های ثانویه نیز وجهه آمریکا را مخدوش کرد. دولت ترامپ بی اعتنا به افکار عمومی و جامعه جهانی از سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) و همچنین شورای حقوق بشر این سازمان خارج شد. علاوه بر آن، خروج آمریکا از پیمان تجاری همکاری فراآتلانتیک (تی.‌پی.‌پی)، توافقنامه اقلیمی پاریس، پیمان مهاجرتی سازمان ملل، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) از عمق مسوولیت گریزی ترامپ حکایت می کند.
همچنین راه اندازی جنگ تجاری با چهار گوشه دنیا از کشورهای شمالی و جنوبی خود شامل کانادا و مکزیک گرفته تا ترکیه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا از دیگر چالش های پیش روی جمهوریخواهان در آستانه انتخابات میان دوره ای است. ضمن این که به رغم وعده های ترامپ برای پایان دادن به هزینه های نظامی گری و جنگ های خارج از خانه، این کشور همچنان در بحران های خاورمیانه و آسیای میانه از سوریه گرفته تا افغانستان دست و پا می زند.
فساد اخلاقی شخص رئیس جمهوری و برخی اطرافیان او نیز در داخل چالش هایی را برای ترامپ به بار آورده است.
سیاست های مهاجرتی نامتعارف ترامپ نیز مزید بر علت است و هنوز پرونده دخالت احتمالی مسکو در انتخابات آمریکا به نتیجه نرسیده است.
به تازگی نیز اختلافات در کنگره بر سر فروش سلاح به عربستان پس از رسوایی دخالت مقامات سعودی در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عرب فشار تازه ای را بر دولت ترامپ وارد کرده است.

احتمال بازگرداندن خردورزی به آمریکا
اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا با انتقاد از سیاست های دولت ترامپ رسما وارد کارزار انتخابات میان دوره ای شده اند. اوباما رئیس جمهوری پیشین دمکرات آمریکا در سخنرانی در دانشگاه ایلینوی ضمن انتقاد از «روابط گرم با روسیه» و «تضعیف اتحاد جهانی»، انتخابات میان دوره ای را فرصتی برای بازگرداندن خردورزی به صحنه سیاسی آمریکا توصیف کرد.
اوباما از حامیان حزب دمکرات خواست که با رای به نمایندگان این حزب، از ادامه مسیر کنونی این کشور جلوگیری کنند و تصریح کرد که تهدید علیه دمکراسی تنها از جانب ترامپ یا جمهوریخواهان عضو کنگرهِ کنونی نیست. بزرگ‌ترین تهدید آن است که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشید.
اوباما از اینکه ترامپ، پیشرفت‌های اقتصادی را به حساب دولت خود گذاشته است، انتقاد کرد و او را به سوءاستفاده از «ترس‌های فرهنگی» و «خشم اقتصادی» مردم آمریکا برای پیشبرد اهدافش متهم کرد.
اوباما از غیرسفیدپوستان در آمریکا خواسته است با حضور در صندوق های رای به اصطلاح «دشمن » را تنبیه کنند.

تلاش ترامپ برای شکستن یک الگوی تاریخی
برخی ازمنابع آمریکایی عنوان کرده اند که ترامپ دست کم 10 گردهمایی انتخاباتی تا 31 اکتبر (9 آبان) و قبل از روز انتخابات برگزارخواهد کرد و احتمالا هر روز دو گردهمایی در دوایالت مختلف خواهد داشت.
برخی رسانه های این نکته را به نقل از سه منبع نزدیک از طرح های ترامپ در این زمینه این موضوع را عنوان کرده اند و کاخ سفید و سرویس خدمات مخفی در حال تدارک عملیات پشتیبانی آن هستند.
طبق برنامه اعلام شده، اولین گردهمایی چهارشنبه در فلوریدا برگزار می شود و «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری در آن حضور می یابد. اما مساله اینجاست که برگزاری چنین گردهمایی های تبلیغاتی از سوی رئیس جمهوری که در حال خدمت است بار سنگینی محسوب می شود اما مشخص است که ترامپ می خواهد بر یک الگوی تاریخی که روسای جمهوری کرسی های کنگره را در نخستین انتخابات میان دوره ای از دست می دهند غلبه کند.
برپایی این گردهمایی ها برای ترامپ حائز اهمیت است. وی در تازه ترین گردهمایی بر ترس ناشی از کاروان مهاجران و «جمعیت خشمگین» دمکرات ها که به گفته او «قدرت گرفتن آنها بسیار خطرناک است» تاکید کرد تا پیام خود را به گوش جمهوری خواهان برساند.

انتخابات و ارسال بسته های مشکوک
در چند روز گذشته ارسال بسته های مشکوک عمدتا به منازل مخالفت ترامپ فشار روانی تازه ای را در جامعه آمریکا در آستانه انتخابات برانگیخته است. این بسته ها ظاهرا حاوی مواد منفجره و پودر سفید رنگی هستند که برای هیلاری کلینتون نامزد دمکرات ها در انتخابات سال 2016، رسانه مخالف ترامپ سی ان ان و باراک اوباما ارسال شده است. جو بایدن معاون اوباما، برخی از سناتورهای دمکرات، «جان برنان» رئیس پیشین سنا، «رابرت دونیرو» هنرپیشه مخالف ترامپ و «جیمز کلپر» مدیر پیشین امنیت ملی آمریکا از جمله دریافت کنندگان این بسته ها هستند.
اما مساله مهمی که به دنبال ارسال این بسته اذهان افکار عمومی درآمریکا و جهان را به خود مشغول کرده است افشای هویت شخصی است که این بسته را ارسال کرده است. شبکه سی ان بی سی آمریکا هویت وی را «سزار سایوک » اعلام کرده که از قضا به عنوان جمهوریخواه برای شرکت در انتخابات میان دوره ای کنگره ثبت نام کرده است.
برخی معتقدند ارسال بسته های مشکوک ترفندی برای سلب افکار عمومی به ویژه با توجه به فشار فزاینده چند وقت گذشته سیاستمداران، کنگره و منتقدان ترامپ درباره ماهیت روابط با عربستان به دنبال رسوایی قتل در کنسولگری بوده است.

منبع:ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها