کد خبر: 230971
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

تحلیل کارشناسان ترکیه‌ای از روابط ترکیه و سوریه

زمان آن رسیده که ترکیه به یاری اسد بشتابد/ از سرگیری روابط با دمشق به ترکیه اجازه می‌دهد از بحران اقتصادی خارج شود

«اوزتورک ایلماز»، معاون رئیس حزب خلق جمهوری ترکیه بیان کرد که ترکیه باید برای حفظ تمامیت ارضی، وحدت سیاسی، روند حل‌وفصل سوریه با بشار اسد گفت‌وگو و تعامل داشته باشد. به گفته ایلماز، اسد به‌احتمال زیاد موقعیت خودش در سوریه را تقویت خواهد کرد؛ بنابراین از سرگیری روابط با دمشق به ترکیه اجازه می‌دهد که از بحران اقتصادی فعلی خارج شود و از مرزهای جنوبی کشور محافظت کند.

زمان آن رسیده که ترکیه به یاری اسد بشتابد/ از سرگیری روابط با دمشق به ترکیه اجازه می‌دهد از بحران اقتصادی خارج شود
کد خبر: 230971
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- تحلیلگران ترکیه‌ای معتقدند که ترکیه باید با اسد صلح کند و این امر به دست هر دو کشور امکان‌پذیر است. به گفته آن‌ها، از سرگیری روابط ترکیه با سوریه باعث می‌شود که ترکیه بر بحران اقتصادی فعلی غلبه کند و امنیت منطقه‌های مرزی سوریه و ترکیه تضمین شود.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، «اوزتورک ایلماز»، معاون رئیس حزب خلق جمهوری ترکیه بیان کرد که ترکیه باید برای حفظ تمامیت ارضی، وحدت سیاسی و روند حل‌وفصل سوریه با بشار اسد گفت‌وگو و تعامل داشته باشد.

ایلماز اظهاراتش را پس از نوشته‌های «مهمت بارلاس»، روزنامه‌نگار برجسته ترکیه‌ای در روزنامه صباح در 4 سپتامبر بیان کرد. بارلاس اصرار داشت که آنکارا در «اصلاح قانون اساسی» و «انتخابات سوریه» به دولت اسد کمک کند. او همچنین به رهبری ترکیه درباره مشارکت سیاسی با سوریه برای انجام عملیات نظامی در «ادلب» هشدار داد.

به گفته ایلماز، اسد به‌احتمال زیاد موقعیت خودش را در سوریه تقویت خواهد کرد؛ بنابراین از سرگیری روابط با دمشق به ترکیه اجازه می‌دهد که از بحران اقتصادی فعلی خارج شود و از مرزهای جنوبی کشور محافظت کند.

این تحلیلگر در ادامه افزود: «در حال حاضر، ترکیه تحت تأثیر بحران‌های منفی اقتصادی قرار گرفته و اگر گفت‌وگو با مقامات سوری را آغاز کند، شرکت‌های ترکی که عمدتاً در صنعت ساخت‌وساز و صنایع غذایی مشغول به فعالیت هستند، فرصت‌های جدیدی به دست خواهند آورد. درهای بسته دوباره بازخواهد شد. این اقدام می‌تواند به نفع همه بازیکنان منطقه باشد. علاوه بر این، ترکیه می‌تواند امنیت را در مناطق مرزی خود برقرار کند.»

ایلماز اشاره کرد که مخالفت ترکیه با اسد ناکارآمد است. او تأکید کرد که رئیس‌جمهور سوریه بر سخت‌ترین دوران جنگ غلبه کرده و تحت این شرایط، بعید است که از سمتش کناره‌گیری کند و عقب بکشد.

«حسن اونال»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آتیلیم آنکارا هم موضعی مشابه با ایلماز دارد. اونال با اطمینان گفت که مناطق تحت کنترل گروه جهادی در سوریه در آینده نزدیک به دمشق بازگردانده می‌شوند. با توجه به این موضوع، «مهمت بارلاس» در مقاله خود درباره پیروزی دمشق نوشت و از رهبری ترکیه خواست تا واقعیت را ببینند و گامی به‌سوی عادی‌سازی روابط با سوریه بردارد. اونال معتقد است که نشست سه‌جانبه بین رهبران روسیه، ترکیه و ایران در تهران حول محور درگیری‌های سوریه می‌چرخد.

او تأکید کرد: «اختلافات خاصی در رویکرد ترکیه نسبت به مسئله سوریه وجود دارد. آنکارا از یک طرف بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه و پاک کردن کشور از عناصر تروریستی تأکید دارد و از طرفی دیگر با انجام عملیات نظامی در «ادلب» مخالف است.»

این تحلیلگر خاطرنشان کرد که هنوز مشخص نیست رهبران ترک چگونه می‌خواهند بدون انجام عملیات ضد تروریستی در منطقه، خطر عناصر تروریستی را از بین ببرند. آیا ترکیه در صورت حمله موشکی جدید به سوریه در کنار ایالات متحده و متحدان غربی خود خواهد بود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها