کد خبر: 230893
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ۱۶:۰۹:۰۰
| |

جنگ قدرت آمریکا در عراق:

واشنگتن به دنبال تکمیل نفوذ خود در عراق است

پایگاه اطلاع‌رسانی الغد پرس به نقل از یکی از مسئولان عالی‌رتبه حشد شعبی اعلام کرد: دولت آمریکا رسما خواستار عزل ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد شعبی عراق و قرار گرفتن تمامی مسایل تحت فرماندهی مستقیم عبادی شده است.

واشنگتن به دنبال تکمیل نفوذ خود در عراق است
کد خبر: 230893
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ۱۶:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| درحالی که برخی از رسانه‌های عراقی از درخواست صریح مسئولان آمریکایی از حیدر عبادی برای عزل شماری از مسئولان حشد شعبی عراق خبر دادند، فرستاده ویژه ترامپ به عراق تهدید به مرگ شد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین پایگاه اطلاع‌رسانی الغد پرس به نقل از یکی از مسئولان عالی‌رتبه حشد شعبی اعلام کرد: دولت آمریکا رسما خواستار عزل ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد شعبی عراق و قرار گرفتن تمامی مسایل تحت فرماندهی مستقیم عبادی شده است.

به گفته این مسئول که رسانه عراقی نام وی را ذکر نکرده، گروه‌های مختلف حشد شعبی عراق حاضر به اجرای این دستور و قرار گرفتن تحت امر حیدر العبادی که دوره نخست‌وزیری‌اش به پایان رسید است نشدند و تاکید کردند ما هراسی از بریت مک گورک فرستاده ویژه ترامپ به عراق نداریم و هر زمان که بخواهیم قادر به ترور او هستیم که در صورت نیاز این کار را هم انجام خواهیم داد.

از سوی دیگر روزنامه الاخبار لبنان نیز مدعی شد حیدر العبادی در سنگر آمریکا علیه ملت عراق و نیز حشد شعبی این کشور موضع گرفته است و در صورتی که مقاومت کردها در مقابل فشارهای آمریکا برای پیوستن به ائتلاف صدرـ عبادی-علاوی و حکیم شکسته شود باید منتظر فشارهای بسیار مضاعفی بر حشد شعبی باشیم.

بر اساس تحلیل یک شبکه تلویزیونی عراقی، ایالات متحده آمریکا امروز با چنگ و دندان وارد جنگ تشکیل ائتلاف بزرگتر در مجلس عراق شده است.

به اعتقاد نویسنده این تحلیل، ظاهرا بازیابی توازن نفوذ دولت آمریکا در عراق که چند سال پیش با سرنگونی نوری مالکی از نخست وزیری و روی کار آمدن حیدر العبادی نمود پیدا کرد در حال حاضر برای مراکز تصمیم‌گیری آمریکا کافی نبوده و آنها عزم خود را جزم کرده‌اند تا هیچ یک از طرف‌هایی که از دیدگاه کاخ سفید متحد ایران محسوب می‌شوند و به طور حتم نمایندگان حشد شعبی در راس آنها قرار دارند به ساختار قدرت در عراق نزدیک نشوند.

به تعبیر روزنامه الاخبار لبنان، دولت آمریکا جریان مقتدا صدر را که علیه ایران شورش کرده و موفق به کسب نتایج قابل قبولی در انتخابات ماه مه گذشته شده در کنار حیدر العبادی نخست وزیر فعلی که دستاوردهای خوبی را در همکاری با واشنگتن داشته، بهترین ابزار برای دور کردن جریان مقابل از صحنه عراق یافته و گام به گام در این راه قدم بر می‌دارد و تاخیر در تشکیل کابینه نیز بخشی از این طرح محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها