کد خبر: 224839
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ۱۱:۰۳:۰۰
| |

خبرنگاران رسانه‌های الجزایری:

خبرنگاران نقش کلیدی در رفع کمبودها و مشکلات و اصلاح در جامعه دارند

شماری از خبرنگاران و مسئولان رسانه های الجزایری با بیان اینکه خبرنگاری شغلی پر خطر و پر فشار است، تصریح کردند خبرنگاران در دنیای سیاست و فرهنگ اثر گذاراند و می توانند در رفع کمبودها و مشکلات و اصلاح در جامعه نقش کلیدی ایفا کنند.

خبرنگاران نقش کلیدی در رفع کمبودها و مشکلات و اصلاح در جامعه دارند
کد خبر: 224839
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ۱۱:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| «ناهد زرواطی » مدیر شبکه الشروق الجزایر در همین خصوص گفت، خبرنگاری مترادف با روبرو شدن با خطرها و فشارها است و خبرنگار ممکن است برای انجام وظیفه شریف خود با مشکلات زیادی مواجه شود.


زرواطی که مدتی به عنوان خبرنگار مناطق جنگی در لیبی مشغول فعالیت بوده است، گفت، خبرنگاران گاهی در راه اطلاع رسانی به مردم، باید وارد خطرناکترین مناطق شوند، جاهایی بروند که هیچ پوشش امنیتی برای آن ها وجود ندارد و در صورت مواجه شدن با مشکل، کسی نمی تواند به آن ها کمک کند و در نتیجه در شرایط بسیار استثنایی قرار می گیرند.


وی همچنین گفت، خبرنگار باید بیطرف و تنها در پی حقیقت باشد اما در عین حال انسان است و ممکن است تحت تاثیر برخی حوادث قرار گیرد.


زرواطی در ادامه گفت، رسانه ها گاهی نقش پیام رسان های دیپلماتیک کشورها به هم را ایفا می کنند و در این میان خبرنگار واسطه میان کشورها است.


این خبرنگار کهنه کار الجزایری در خصوص نقش خبرنگاران در مبارزه با فساد نیز گفت، خبرنگار با وجدان باید همواره کفنش را با خود همراه داشته باشد زیرا افشای فساد باعث واکنش باندهای خلافکار و بوق های تبلیغاتی و بازوهای دیگر آن می شود و این منحصر به کشورهای منطقه و جهان سوم نیست ، به عنوان مثال یک خبرنگار در آمریکا به دلیل بازکردن پرونده ای برای تحقیق در مورد فساد جرج بوش ، شغلش را از دست داد و این کمترین بهایی بود که او به دلیل حق جویی و حق گویی و تلاش برای اطلاع رسانی پرداخت کرد.


زرواطی ، شجاعت را یکی از شرط های خبرنگاری دانست و گفت در مسیر رسیدن به اهداف والا، خبرنگار ممکن است شغل یا حتی جانش را از دست بدهد، همانگونه که او در پی فاسدان و رسوا کردن آن ها است، آن ها هم در پی خبرنگار هستند تا مانع کارش شوند یا حتی به او آسیب بزنند.


«لعرابی عبدالمومن» خبرنگار بی بی سی در الجزایر نیز گفت، خبرنگاران به دلیل نوع کارشان پیوسته با سختی ها و فشارهای سیاسی و اجتماعی مواجه اند و از سوی دیگر وجدان آن ها نیز یک لحظه راحتشان نمی گذارد زیرا باید پیوسته در جست و جوی حقایق و بیان آن برای مردم باشند.


وی افزود، یک خبرنگار همواره با چالش های زیادی مواجه است اما باید تلاش کند با غلبه بر آن وظیفه انسانی خود را به بهترین وجه ممکن انجام دهد.


لعرابی که مدتی به عنوان خبرنگار فرهنگی در رسانه های مختلف الجزایر کار کرده، نقش خبرنگاران در نزدیک کردن مردم کشورهای مختلف به هم را بسیار کلیدی دانست و گفت، خبرنگاران با پرداختن به مسائل فرهنگی و حساسیت های موجود می توانند باعث آشنایی بیشتر مردم با هم و نزدیک شدن آن ها شوند، خبرنگاران می توانند با تکیه بر مشترکات فرهنگی باعث دوستی بیشتر ملت ها با هم شوند.


وی در ادامه گفت، خبرنگاران نباید در پی تمرکز بر اختلاف نظرها باشند، باید بیشتر بر مشترکات تمرکز کنند و در عین حال اختلاف های فرهنگی را به گونه ای ظریف بدون ایجاد حساسیت بیان کنند.


«عبدالقادر محمود» یکی دیگر از خبرنگاران الجزایری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت، خبرنگاری شغلی بسیار سخت است و گاهی باعث می شود جان خبرنگار به دلیل بازگو کردن حقایق به خطر بیفتد.


وی افزود، در دهه نود که در الجزایر تروریست ها فعالیت زیادی داشتند، یک شب او همراه با دو همکار دیگرش در یکی از محله های پایتخت ، سوار بر خودرویی بود که ناگهان با یک ایست بازرسی مواجه شدند که بعدا مشخص شد تروریست ها این ایست بازرسی را ایجاد کرده بودند.


محمود تصریح کرد، آن زمان وی تصور نمی کرد بتواند از چنگ تروریست ها نجات یابد زیرا اگر آن ها متوجه می شدند این یک تیم خبرنگاری است حتما همه را به قتل می رساندند اما آن ها دوربین و وسایل خبرنگاری را ندیدند و او و همکارانش به سلامت از این مهلکه نجات یافتند.


این خبرنگار الجزایری در ادامه گفت، بیان حقایق گاهی برای خبرنگار هزینه دارد اما کسی که این شغل شریف را انتخاب می کند، نباید از خطرها بهراسد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها