کد خبر: 223660
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۱۱:۰۹:۰۰
| |

آیا سیاست‌های رئیس‌جمهور و همکارانش در دولت آمریکا در تناقض با هم قرار دارند؟

اختلاف آشکار ترامپ و جمهوری‌خواهان دیگر بر سر سیاست خارجی

سیاست خارجی دونالد ترامپ یک طرف و سیاست خارجی دولت او که توسط جمهور‌ی‌خواهان اداره می‌شود طرفی دیگر‌. در هفته‌ای که گذشت این دو به شدت در تناقض با یکدیگر بودند. کارکنان ترامپ و حزبش درباره ناتو، ایران و کره شمالی پیامی کاملا متفاوت از خود رئیس جمهور ارائه دادند.

اختلاف آشکار ترامپ و جمهوری‌خواهان دیگر بر سر سیاست خارجی
کد خبر: 223660
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۱۱:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- ترامپ در طی چند روز گذشته از کیم‌جنگ اون، رهبر کره شمالی برای نامه‌اش تشکر کرد، یادآور دیدار عالی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شد و خواهان مذاکره بدون پیش شرط با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران شد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از نیویورک‌تایمز، در این چند روز، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه یکی از بانک‌های روسی به جرم همکاری با کره شمالی در فعالیت‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای اعمال کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور پیش شرط‌های سختگیرانه برای مذاکره با ایران اعلام کرد. در حالی که جمهوریخواهان مجلس سنا، تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعمال کردند، مقامات اطلاعاتی و دولتی گفتند که با دخالت روسیه در انتخابات مقابله می‌کنند.

سیاست خارجی دونالد ترامپ یک طرف و سیاست خارجی دولت او که توسط جمهور‌ی‌خواهان اداره می‌شود طرفی دیگر‌. در هفته‌ای که گذشت این دو به شدت در تناقض با یکدیگر بودند. کارکنان ترامپ و حزبش درباره ناتو، ایران و کره شمالی پیامی کاملا متفاوت از خود رئیس جمهور ارائه دادند.

ولی نصر، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: «اختلاف بین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و دولتش بسیار آشکار است و متحدان و دشمنان در سراسر جهان متوجه آن شده‌اند.»

جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا برای اعمال‌ تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به دموکرات‌ها پیوستند و لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی آن‌ها را سخت‌ترین تحریم‌هایی که تا به حال اعمال شدند، توصیف کرد.

اختلافات ترامپ و کارکنانش به کشورهایی مثل ایران هم کشیده شده است. نه او و نه دولتش علاقه‌ای به داشتن روابط حسنه با ایران ندارند. اعلامیه دونالد ترامپ مبنی بر دیدار بدون پیش شرط با رهبران ایران، درست زمانی بود که دیگر مقامات آمریکایی، از جمله مایک پمپئو موضع سخت‌تری نسبت به این کشور گرفتند.

پمپئو به سرعت 3 پیش‌شرط برای مذاکره با ایران تعیین کرد و گفت: «اگر ایرانی‌ها تعهد نشان بدهند که می‌توانند تغییرات اساسی در رفتار با مردمانشان داشته باشند، رفتارهای سوء خود را کاهش داده و وارد توافقی واقعی در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شوند، آنگاه می توان برای گفت وگو با آن‌ها آماده شد.»

دلیلی که ممکن است باعث قطع ارتباط کسانی مثل مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با ترامپ شود این است که آن‌ها اهداف بلندمدت سیاسی خود را دنبال می‌کنند و نمی‌خواهند از قوانین جمهوری‌خواهان سنتی سرپیچی کنند.

اهداف جمهوری‌خواهان داشتن روابط گرم و صمیمی با ایران و روسیه نیست. بنابراین خیلی عجیب نیست که پمپئو موضع سخت‌گیرانه‌ای نسبت به این دو کشور داشته باشد.

ترامپ بعد از دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور اعلام کرد که بحران هسته‌ای کره شمالی را حل کرده است. موضع او حتی پس از آنکه گزارش‌های اطلاعاتی مبنی بر اینکه این کشور هنوز تولید سوخت هسته‌ای و ساخت موشک‌های بالستیک را رها نکرده است، تغییر نکرد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه از کیم جونگ اون به خاطر بازگرداندن اجساد سربازان آمریکایی که در جنگ کره ای کشته شدند، تشکر کرد و در توییتر خودش نوشت: «من هیچ‌وقت از این لطف شما متعجب نمی‌شوم. از بابت نامه خوبتان هم متشکرم. منتظر دیدار دوباره شما هستم!»

این امر، مایک پمپئو را که مذاکره‌کننده اصلی با کره شمالی است در موضع بسیار بدی قرار داده است. او روز جمعه به خبرنگاران گفت که آخرین حرکت‌های کره شمالی، تعهدات سازمان ملل را نقض کرده است و تاکید کرد که خلع سلاح هسته‌ای این کشور بسیار سخت خواهد بود.

دانیل راسل، معاون وزیر امور خارجه در امور شرق آسیا، می‌گوید: «کره شمالی به این رفتار رئیس‌جمهور که موضع مقامات تندرو را نادیده می‌گیرد، عادت کرده است. در نتیجه آن‌ها فقط می‌خواهند با ترامپ مذاکره کنند که تاکنون هم برای آن‌ها امری ساده بوده است.»

او در ادامه افزود که مذاکره با کره شمالی به هیچ عنوان آسان نیست و این امور کار پمپئو را به صورت نمایشی سخت‌تر می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها