کد خبر: 223602
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ۱۳:۱۱:۰۰
| |

فاجعه زیست‌محیطی جنگ‌های آمریکا برای ساکنان منطقه خلیج فارس

روزنامه القبس در شماره دیروزش، پنج‌شنبه به مناسبت 27اُمین سالگرد تجاوز رژیم صدام حسین به کویت، از فاجعه بزرگ بهداشتی و زیست‌محیطی در این کشور کوچک خبر داد و نوشت 27 سال بعد از جنگ اول خلیج فارس و 15 سال بعد از جنگ دوم و سرنگونی صدام حسین، وقت آن فرا رسیده است تا ارتباط بین به کارگیری اورانیوم ضعیف‌شده (توسط نیروهای آمریکایی) در این جنگ و بیماری‌های صعب‌العلاج و نادری را که در کشور کوچکمان به شدت گسترش یافته است، پیدا کنیم.

فاجعه زیست‌محیطی جنگ‌های آمریکا برای ساکنان منطقه خلیج فارس
کد خبر: 223602
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ۱۳:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| یک روزنامه کویتی از فاجعه بزرگ زیست‌محیطی که دو جنگ آمریکا در منطقه خلیج‌فارس برای این کشور به همراه آورده پرده برداشت.

به گزاش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، روزنامه القبس در شماره دیروزش، پنج‌شنبه به مناسبت 27اُمین سالگرد تجاوز رژیم صدام حسین به کویت، از فاجعه بزرگ بهداشتی و زیست‌محیطی در این کشور کوچک خبر داد و نوشت 27 سال بعد از جنگ اول خلیج فارس و 15 سال بعد از جنگ دوم و سرنگونی صدام حسین، وقت آن فرا رسیده است تا ارتباط بین به کارگیری اورانیوم ضعیف‌شده (توسط نیروهای آمریکایی) در این جنگ و بیماری‌های صعب‌العلاج و نادری را که در کشور کوچکمان به شدت گسترش یافته است، پیدا کنیم.

به نوشته عبدالله غازی نویسنده این مقاله بعد از این دو جنگ بود که بیماری‌های عصبی نادری همچون ام اس و انواع و اقسام سرطان به شدت در کشور کویت گسترش پیدا کرد و همین امر ما را بر آن می‌دارد تا از مسئولین ذیربط در کشور بخواهیم تا به آنچه که تاکنون سعی کردند به آن نپردازند وارد شده و مشخص کنند چه ارتباطی بین پرونده «اورانیوم ضعیف‌شده» و بیماری‌های شایع در کشور وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: همگان می‌دانند که در این دو جنگ مقادیر بسیار زیادی از اورانیوم ضعیف‌شده که یک ماده رادیواکتیو است روی عراق فرو ریخته شد، اما تنها عراق از آن متضرر نشد بلکه کویت و شمال عربستان نیز در معرض امواج رادیواکتیویته آن قرار گرفتند.

القبس با استناد به گفته‌های «لورن موریه» دانشمند آمریکایی افزود: «محیط زیست در خلیج فارس به طور کامل به مواد رادیواکتیو آلوده شده است و حتی پیش‌بینی می شود که این منطقه تا ابد هم به این شکل آلوده باقی بماند و آلودگی ایجادشده جنگ به حدی است که به مناطق مجاور خلیج‌فارس هم سرایت کرده است.

بر اساس گزارش‌های موجود هم‌اکنون 270 تُن از بقایای اورانیوم ضعیف‌شده در این منطقه به صورت رهاشده باقی مانده و این امر می‌تواند احتمال افزایش مبتلایان به سرطان و بیماری‌های عصبی و مادرزادی را در آن به‌شدت افزایش دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها