کد خبر: 217838
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۷ ۱۰:۳۱:۰۰
| |

گزارش المانیتور از ایده ساخت بندر در قبرس توسط اسرائیل

رهبران فلسطینی از طرح لیبرمن ناراضی هستند

اسرائیل تلاش می‌کند روابط قوی خود را با قبرس حفظ می‌کند. آخرین بازدید لیبرمن از بندر قبرس، 12 ژوئن پس از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در 8 می بود. از سوی دیگر، قبرس به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا به تصمیمات خودش متعهد است؛ بنابراین نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن اتحادیه اروپا درباره غزه با اسرائیل به تصمیم مشترکی برسد. روابط اتحادیه اروپا و اسرائیل با توجه به اعتراضات مردم در کرانه باختری علیه اقدامات اسرائیل در کرانه باختری و سیاست‌های او در قبال فلسطین در بهترین حالت خود قرار ندارد.

رهبران فلسطینی از طرح لیبرمن ناراضی هستند
کد خبر: 217838
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۷ ۱۰:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل برنامه‌ای برای باز کردن بندری در قبرس برای بهره‌برداری از نوار غزه را تائید کرده است؛ اما رهبران حماس و فلسطین از این موضوع خوشحال نیستند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از المانیتور، لیبرمن در 26 ژوئن اعلام کرد که در جریان بازدید از قبرس این ایده را با نیکوس آناستاسیادس، رئیس‌جمهور قبرس در میان گذاشته است. برنامه این است که یک تیم توسعه پروژه ظرف 3 هفته تشکیل شود و ظرف 3 ماه ساخت بندر کامل شود.

با این حال، پیشنهاد برای این است که حماس دو غیرنظامی اسرائیلی و دو سرباز اسرائیلی را آزاد کند. اسکله همچنین به اسرائیل اجازه می‌دهد بر حماس نظارت کند و مانع قاچاق اسلحه این گروه به غزه شود. پیشنهاد اسرائیل به این دلیل است که شرایط زندگی در نوار غزه با نرخ بی‌سابقه بیکاری، سوءتغذیه و سطح پایین زندگی بدتر می‌شود. این موضوع از زمان تظاهرات بازگشت از 30 مارس آغاز شد و در امتداد مرز با اسرائیل ادامه دارد. در میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ترس و وحشت از درگیری نظامی بین حماس و اسرائیل بر سر بحران انسانی وجود دارد.

پرودروموس پرودرومو، سخنگوی دولت قبرس اظهار داشت: ارتباطی بین دولت و تمام طرف‌های ذینفع در منطقه برقرار خواهد شد. در حال حاضر هیچ تصمیمی گرفته نشده است. درخواست موردبررسی قرار گرفته و رد نشده است.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی محمود عباس در 26 ژوئن گفت که طرح اسرائیل برای ایجاد بندر بدون راه‌حل جامع سیاسی، قدمی برای زندگی مشترک و همزیستی با اسرائیل است که حق فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به خطر می‌اندازد.

در همین حال، محمود مردوی، رهبر حماس در غزه به المانیتور گفت: «ما برای از بین بردن محاصره غزه تلاش می‌کنیم تا افراد و کالاها بدون کنترل امنیتی اسرائیل آزادانه در حرکت باشند. بندر قبرس باید تحت مدیریت فلسطینی‌ها باشد.»

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل گفت: «ایده ساخت بندر قبرس فرصتی برای خروج اسرائیل از نوار غزه است.

اسرائیل با نظارت بر کالاهای وارداتی، امنیت خود را حفظ می‌کند و این موضوع درهای غزه را به دنیای بیرون باز خواهد کرد. ساخت بندر تنها چند ماه طول می‌کشد و اگر کسی از آن سوءاستفاده کند، بسته خواهد شد.»

در این حین، یکی از سفیران سابق فلسطین در نیکوزیا، پایتخت قبرس که نمی‌خواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «قبرس به ما گفته است که تنها با فلسطین درباره طرح بندر صحبت خواهد کرد. ما رابطه نزدیکی با فلسطین داریم. راه‌اندازی بندر قبرس به معنای جدایی غزه از کرانه باختری است. قبرسی‌ها در این جدایی شرکت نخواهند کرد. بر اساس اطلاعات ما، این ایده تنها توسط لیبرمن مطرح شده است، نه کل دولت اسرائیل.»

با ابن وجود، اسرائیل تلاش می‌کند روابط قوی خود را با قبرس حفظ می‌کند. آخرین بازدید لیبرمن از بندر قبرس، 12 ژوئن پس از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در 8 می بود. از سوی دیگر، قبرس به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا به تصمیمات خودش متعهد است؛ بنابراین نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن اتحادیه اروپا درباره غزه با اسرائیل به تصمیم مشترکی برسد. روابط اتحادیه اروپا و اسرائیل با توجه به اعتراضات مردم در کرانه باختری علیه اقدامات اسرائیل در کرانه باختری و سیاست‌های او در قبال فلسطین در بهترین حالت خود قرار ندارد.

احتمالاً روزهای آینده اطلاعاتی بیشتری از بحث بین اسرائیل و فلسطین بر سر طرح ساخت بندر قبرس، سؤالات درباره کنترل امنیتی و نقش حماس بیرون خواهد آمد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها