کد خبر: 193825
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۷ ۱۴:۰۱:۰۰
| |

نیکاراگوئه منتظر تصمیم اورتگا

با وجود عقب‌نشینی دولت نیکاراگوئه از برخی اصلاحات اقتصادی جنجالی و تلاش‌های کلیسا برای آرام کردن اوضاع، تداوم ناآرامی‌ها و افزایش خواسته‌های معترضان رئیس‌جمهوری این کشور را در برابر تنها یک گزینه یعنی انتخابات زودهنگام قرار داده است.

نیکاراگوئه منتظر تصمیم اورتگا
کد خبر: 193825
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۷ ۱۴:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| تنها یک روز پس از توافق دولت نیکاراگوئه و مخالفان برای پایان دادن به دور جدید اعتراض های پنج ساله، شعله ور شدن دوباره خشونت ها به قیمت جان هشت پایتخت نشین تمام شد.


دانیل اورتگا رئیس جمهوری و رهبران جامعه مدنی روز جمعه 25 خرداد به رغم بروز خشونت های تازه گفت وگوها برای بررسی پیشنهادهای کلیسای کاتولیک درباره برگزاری انتخابات سراسری و اجرای اصلاحات سیاسی را از سرگرفتند و توافق کردند تا به درگیری ها پایان داده، بلوک های سیمانی را از خیابان ها جمع آوری کرده و امکان حضور ناظران خارجی برای تحقیق در خصوص خشونت های دو ماه اخیر را فراهم کنند.


دور جدید تنش سیاسی و درگیریها در فرمان اردیبهشت ماه اورتگا مبنی بر کاهش حقوق و دستمزدها و همچنین تغییر سیستم تامین اجتماعی ریشه دارد.


ساعاتی پس از اعلام این فرمان، بازنشستگان و دانشجویان معترض به خیابان‌ها آمدند و درگیری های خشونت بار میان آنان از یک سو و پلیس و افراد مسلح نقابدار هوادار اورتگا آغاز شد. خشونت هایی که تاکنون نزدیک به 200 کشته و صدها مجروح و بازداشتی بر جای گذاشته است.


اورتگا که سومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری را آغاز کرده است، پس از مواجه شدن با موج بی سابقه اعتراض های مردمی به لغو طرح اصلاحات بازنشستگی مجبور شد و موافقت کرد تا برای کاهش تنش هایی که سراسر این کشور آمریکای مرکزی را فرا گرفته با قشرهای مختلف جامعه دیدار و گفت وگو کند.


همزمان با تبدیل خیابان‌های شهرهای بزرگ به میدان جنگ، معترضان برای مقابله با پلیس به سلاح گرم روی آورده‌ و باندهای جنایتکار نیز امنیت نیم بند کشور را به چالش کشیدند به گونه ای که ساکنان بسیاری از شهرها اقدام به سازماندهی گروه‌های کنترل شهری و سنگرسازی در خیابان‌ها کرده اند.


با اوج گرفتن درگیری ها، اعتراض ها و اعتصاب ها و حاصل نشدن راه حلی فوری، اکنون معترضان علیرغم آزادی حدود 200 بازداشتی، لغو برخی برنامه های اصلاحی دولت و برکناری تعدادی از مقام های دولتی و انتظامی به کمتر از کناره گیری اورتگا رضایت نداده و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها