کد خبر: 193202
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۳ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

رهبران آمریکا و کره شمالی غیرقابل پیش‌بینی هستند

دیدار ترامپ و کیم پیروزی بود یا شکستی بزرگ؟

واشنگتن‌پست در مورد دیدار ترامپ و کیم نوشت: شرایط می‌تواند تغییر کند. ترامپ ثابت کرده که غیرقابل‌پیش‌بینی است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی گفته‌های او نادرست است. رکورد رهبر کره شمالی هم در اظهاراتش جالب نیست. علاوه ‌بر این، بیانیه‌ای که ترامپ و کیم امضا کردند کوتاه و پر از ایده‌های بازیافت‌شده و قول‌های مبهم بود. رویداد تاریخی در سنگاپور شکل گرفت؛ اما پیش‌نویس آن مبهم است. باید جزئیات تکمیل شوند و بعد از آن پایان کار مشخص خواهد شد.

دیدار ترامپ و کیم پیروزی بود یا شکستی بزرگ؟
کد خبر: 193202
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۳ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- سرانجام دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور دیدار کردند. این اولین‌بار بود که رئیس‌جمهور آمریکا با یکی از اعضای خاندان حاکم در کره شمالی دیدار می‌کرد. اگرچه دیدار آن‌ها بسیار کوتاه و تعهداتشان بسیار مبهم بود، شکی نیست که تاریخ را رقم زدند.


آیا دیدار «ترامپ» و «اون» دورانی جدید و مثبت در روابط بین کره شمالی و آمریکاست؟ یا این تنها تلنگری از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا با سیاست‌های خارجی ناپخته است؟

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از واشنگتن‌پست، قضاوت‌های مخاطبان کره‌ای در این مورد به نظر منفی می‌آید. آندری لانکوف، متخصص امور کره و استاد دانشگاه کوکمین در کره جنوبی موضع تند و منفی‌ای نسبت به این دیدار دارد. او اظهار داشت: «ما انتظار داشتیم که این دیدار شکست بخورد؛ اما بیشتر از آنچه ما انتظار داشتیم شکست خورد. بیانیه منتشرشده بعد از نشست کاملاً بی‌معنی بود.»


«کلی مگسامن»، یکی از مدیران اسبق شورای امنیت ملی آمریکا در توییتر خودش نوشت: «همه این‌ها به شکست منجر خواهد شد.»


«بروس کلینگنر»، تحلیلگر سابق سازمان سیا که در حال حاضر کارشناس ارشد مسائل کره شمالی در بنیاد محافظه‌کار هریتیج است، جزئیات ذکرشده در بیانیه مشترک ترامپ و کیم را «ناامیدکننده» خواند.


«رابرت گالوچی»، یکی از طرفین مذاکره‌کننده سابق با کره شمالی در مقاله‌ای برای سایت خبری کره‌ای 38 شمال نوشت: «بدبینی یا شک و تردید در حال حاضر کاملاً به‌جا است.»


اما دیدگاه‌های مثبتی هم در مورد این دیدار وجود داشت. «ویکتور چا»، استاد دانشگاه جرج تاون که چند ماه پیش از تهدید نظامی علیه کره شمالی عصبانی شده بود، دیدگاهی خوش‌بینانه در نیویورک‌تایمز ارائه داد. چا نوشت: «در مورد کره شمالی هیچ گزینه سیاسی مناسبی وجود ندارد. تنها انتخاب بین بد و بدتر است.»


خوش‌بینی چا ممکن است به دلیل موقعیت مکانی‌اش باشد. کره جنوبی جایی است که «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی نقش کلیدی در به ثمر رسیدن این نشست ایفا می‌کند و حال و هوای مثبتی در جریان است.


«آی تامی کیم»، در نیویورکر نوشت: «اگرچه ترامپ در کره جنوبی محبوب نیست، اما حرکت به‌سوی صلح با کره شمالی به‌شدت در این کشور پشتیبانی می‌شود. من تابه‌حال هیچ کره‌ای را ندیدم که به چشم‌انداز صلح خوش‌بینانه نگاه کند.»


اما زمانی که ترامپ اعلام کرد رزمایش با کره جنوبی متوقف و نیر‌وهای آمریکایی را از این کشور خارج می‌کند، اضطراب نیروهای محافظه‌کار کره جنوبی را برانگیخت. برخی از تندروها پاسخ تندی به این اظهارات دادند و حتی ماهیت اتحاد میان آمریکا و کره جنوبی هم زیر سؤال بردند.


اما اظهارات ترامپ لیبرال‌هایی مانند مون را که دیدگاهی کاملاً متفاوت به اتحاد بین کره جنوبی و آمریکا دارند متوقف نمی‌کند. چین و روسیه هم مدت‌هاست که خواستار خلع سلاح هسته‌ای کره درازای متوقف کردن رزمایش کره جنوبی و آمریکا هستند.


وزارت خارجه چین به‌سرعت از نتایج میان آمریکا و کره شمالی استقبال کرد. «آبراهام دنمارک»، مقام پیشین جنوب آسیا و مدیر مرکز بین‌المللی اندیشمندان و درو ویلسون گفت: «اهداف چین در شبه‌جزیره کره حفظ ثبات، خلع هسته‌ای کردن کره شمالی و کاهش نفوذ آمریکا است.»


اما به نظر می‌رسد نتیجه این مذاکره برای شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن چندان مثبت نبود. اگرچه نخست‌وزیر ژاپن از مطرح کردن موضوع گروگان‌های ژاپنی با کره شمالی از سوی آمریکا خوشحال شد.


البته شرایط می‌تواند تغییر کند. ترامپ ثابت کرده که غیرقابل‌پیش‌بینی است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی گفته‌های او نادرست است. رکورد رهبر کره شمالی هم در اظهاراتش جالب نیست. علاوه ‌بر این، بیانیه‌ای که ترامپ و کیم امضا کردند کوتاه و پر از ایده‌های بازیافت‌شده و قول‌های مبهم بود.


رویداد تاریخی در سنگاپور شکل گرفت؛ اما پیش‌نویس آن مبهم است. باید جزئیات تکمیل شوند و بعد از آن پایان کار مشخص خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها