اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد

بن‌بست در روند دموکراسی عراق

منابع آگاه و نزدیک به پارلمان عراق خبر دادند این پارلمان که اکثریت نمایندگان آن جزو شکست‌خوردگان این انتخابات محسوب می‌شوند به دنبال تصویب لایحه تمدید 3 ماهه فعالیت مجلس فعلی هستند تا به زعم آنها عراق وارد خلاء قانونی نشود، امری که قانون اساسی عراق اجازه آن را نمی‌دهد.

بن‌بست در روند دموکراسی عراق
کد خبر: 192913
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۱۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- در شرایطی که عمار حکیم رهبر ائتلاف ملی عراق برای دومین‌بار طی کمتر از دو هفته سفیر انگلیس در عراق را در دفترش پذیرف، پارلمان عراق از نخست‌وزیر و وزیر کشور خواست تا برای بررسی مسئله آتش‌سوزی محل نگهداری آرای انتخابات فردا در مجلس حاضر شوند.

در همین شرایط، نوری مالکی هر نوع تشکیل کابینه را در چارچوب نتایج اعلام شده انتخابات بدون شمارش دستی تمامی آرا رد کرد و مقتدی صدر رهبر لیست پیروز در این انتخابات نیز، خواهان وحدت بین آحاد ملت عراق و دوری از منفعت‌طلبی شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، مالکی در مطلبی که چند ساعت بعد از آتش‌سوزی روی سایت دفترش منتشر شد خطاب به مسئولین عراقی گفت: به کشمکش برای کرسی و پست و مقام و نفوذ و سلطه و حاکمیت پایان دهید. این سخنان او در حالی مطرح می‌شود که برخی از کارشناسان انگشت اتهام در مورد این آتش‌سوزی را به سوی طرفداران او نشانه می‌روند.

کارشناسان چند احتمال را در رابطه با آتش‌سوزی روز یکشنبه مطرح می‌کنند.

اول: سیاستمدارانی که دست به تقلب در انتخابات زده‌اند و افرادی نیز در کمیساریا با آن‌ها هم‌دست بوده و در آستانه شمارش دستی آرا این کار را انجام دادند.

دوم: داعش یا طرف‌های دیگری که به دنبال بر هم زدن استقرار نسبی در عراق هستند.

سوم: شکست‌خوردگان در انتخابات که از این طریق به دنبال یافتن فرصت دوباره برای برگزاری انتخابات هستند.

به هر شکل منابع آگاه و نزدیک به پارلمان عراق خبر دادند این پارلمان که اکثریت نمایندگان آن جزو شکست‌خوردگان این انتخابات محسوب می‌شوند به دنبال تصویب لایحه تمدید 3 ماهه فعالیت مجلس فعلی هستند تا به زعم آنها عراق وارد خلاء قانونی نشود، امری که قانون اساسی عراق اجازه آن را نمی‌دهد.

در این حال ایاد علاوی رهبر لیست الوطنیه که به‌تازگی ائتلافی را با سائرون و حکمه برای تشکیل کابینه ایجاد کرده خواستار برگزاری رفراندوم در مورد صحت انتخابات شد اما او به اینکه چگونه می‌تواند صحت برگزاری و عدم تقلب در آن را تضمین کند اشاره‌ای نکرد.

نوری مالکی رهبر لیست دولت القانون نیز مخالفت قاطع خود را با تشکیل کابینه در چارچوب نتایج فعلی اعلام شده از انتخابات اخیر عراق اعلام کرد. وی در توییتی تاکید کرد: ما تشکیل دولت بر اساس نتایج انتخاباتی که تقلب در آن صورت گرفته را رد کرده و با توجه به تمایل‌مان به ایجاد راه برون‌رفت برای این بحران اجرای تطابق کامل بین آنچه را که در صندوق‌های آرا موجود است و نتایجی که دستگاه‌های الکترونیکی آن را اعلام کرده‌اند خواهانیم.

نوری مالکی که سابقه نخست‌وزیری عراق را دارد یکی از نامزدهای احراز مجدد این پست در صورت خروج سائرون از گردونه ائتلاف پارلمانی محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها