کد خبر: 192379
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ۰۸:۲۵:۰۰
| |

چرا می‌توان در برابر ترامپ ایستاد؟

اتحادیه اروپا از اقتصاد آمریکا بزرگ‌تر است

مسئله مهم این است که ترامپ نفوذ زیادی دارد و از این نفوذ استفاده می‌کند. او با نقض کردن توافقی چندجانبه، حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته است؛ اما حقیقت این است که اتحادیه اروپا از اقتصاد آمریکا بزرگ‌تر است. اعداد در اینجا مهم هستند. پس آن‌ها باید از خودشان محافظت کنند؛ اما ما شاهد آن هستیم که اروپا قادر نیست به‌طور کامل در مقابل آمریکا بایستد. تنها از زبان عصبانی استفاده می‌کنند و این برای ایران کافی نیست.

اتحادیه اروپا از اقتصاد آمریکا بزرگ‌تر است
کد خبر: 192379
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ۰۸:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| درحالی‌که توافق هسته‌ای ایران در حال فروپاشی است، ایران برنامه‌ جدیدش را برای غنی‌سازی اورانیوم اعلام کرده و این موضوع در جریان نشست نتانیاهو با ترزا می مطرح شد. سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی در رابطه با این موضوع نظرش را بیان می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، مرندی در رابطه با این موضوع که اروپا وعده داده تا از شرکت‌های خودش در برابر تحریم‌های آمریکا حفاظت کند و اینکه تا چه اندازه موفق بودند گفت: «سؤال همین است. اگر آن‌ها در رابطه با این موضوع جدی باشند، این توافق باقی خواهد ماند؛ اما اگر تنها بخواهند به حمایت کلامی اکتفا کنند، در صورتی که ایالات‌متحده کسب‌وکار و تجارتشان را تهدید کند، تسلیم آمریکا خواهند شد. درنهایت، این بدین معناست که اروپا ایران را تحریم می‌کند. فرقی نمی‌کند که آن‌ها خودشان این کار را انجام دهند یا اجازه آن را به آمریکا بدهند.»

او در ادامه افزود: «تحت این شرایط، ایران گزینه‌ای به‌جز خروج از این توافق ندارد. اگر به همین منوال جلو برود، اروپایی‌ها نفت کمتری از ایران وارد می‌کنند و تمام این اتفاقات نشات گرفته از تهدیدات آمریکا است. شرکت‌ها از دولت‌های خود یا آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا ترس ندارند. آن‌ها از آمریکا می‌ترسند. تا زمانی که آمریکایی‌ها به آنان اجازه همکاری با ایران را ندهند، امضای کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه، آلمان و نمایندگان اتحادیه اروپا بر برجام بی‌معنی است.»

مرندی خاطرنشان کرد: «این موضوع تنها به ایران خلاصه نمی‌شود. ترامپ برای خط لوله گازی که به‌منظور انتقال گاز روسیه به اروپا طراحی‌شده هم شرط و شروط می‌گذارد. رئیس‌جمهور آمریکا مانند یک پدرخوانده رفتار می‌کند. مقاومت در برابر کشوری مانند اسرائیل و نتانیاهو خیلی سخت نیست؛ زیرا اسرائیل بازیگر مهمی نیست. تنها دلیلی که نفوذ زیادی دارد، آمریکا است. در غیر این صورت، هیچ نقش مهمی ندارد. اوباما و رئیس‌جمهور پیشین فرانسه او را یک دروغ‌گو می‌دانستند و علاقه‌ای به او نداشتند. نتانیاهو به‌عنوان کسی که صادق نیست شناخته‌شده است؛ بنابراین، شخصیت مهمی نیست.»

استاد دانشگاه تهران در آخر تأکید کرد: «مسئله مهم این است که ترامپ نفوذ زیادی دارد و از این نفوذ استفاده می‌کند. او با نقض کردن توافقی چندجانبه، حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته است؛ اما حقیقت این است که اتحادیه اروپا از اقتصاد آمریکا بزرگ‌تر است. اعداد در اینجا مهم هستند. پس آن‌ها باید از خودشان محافظت کنند؛ اما ما شاهد آن هستیم که اروپا قادر نیست به‌طور کامل در مقابل آمریکا بایستد. تنها از زبان عصبانی استفاده می‌کنند و این برای ایران کافی نیست.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها