کد خبر: 191835
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۱۳:۴۳:۰۰
| |

العبادی در آستانه خروج از حزب الدعوه

منابع آگاه عراقی نزدیک به حیدر العبادی جدایی نخست وزیر فعلی عراق از حزب «الدعوه الاسلامیه» را به دلیل اختلاف با رهبران حزب و آمادگی‌اش برای نامزدی تصدی مجدد پست نخست‌وزیری از طریق ائتلاف با «سائرون» و دیگر گروه‌های سیاسی محتمل دانستند.

العبادی در آستانه خروج از حزب الدعوه
کد خبر: 191835
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۱۳:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| منابع آگاه عراقی اعلام کردند که مرجعیت دینی در نجف و مقتدی صدر، رئیس جریان صدر عراق نظر خاص خود را درباره نامزد نخست ‌وزیری دارند و اگر هر فردی از حزب "الدعوه الاسلامیه" نامزد شود باید مستقل و بدور از توصیه‌های حزب مذکور عمل کند.

به گزارش روزنامه الحیاه، این منابع تأکید کردند: مطابقت دیدگاه‌های مرجعیت دینی و صدر به این معنا نیست که آنها عملا در این باره به توافق نظر رسیده‌اند بلکه بیانگر رویکرد مشترک آنهاست. حیدر العبادی، نخست وزیر کنونی عراق به خوبی نسبت به این رویکرد آگاه بوده و هنوز تصمیمش را نگرفته است اما وی به نظر می‌رسد با اعضای حزبش نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کند.

این منابع فاش کردند،‌ اختلافات حول موضع حزب در قبال ائتلاف با سائرون به رهبری مقتدی صدر می‌چرخد که در رتبه اول انتخابات قرار دارد.

این منابع اظهار کردند: نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق و رئیس ائتلاف "دوله القانون" به دلیل موضع مقتدی صدر نسبت به رئیس دوله قانون و دبیرکل حزب یعنی خود مالکی به هیچ وجه نمی‌پزیرد که ائتلاف النصر و سائرون با هم ائتلاف کنند.

همچنین بر اساس اخبار درز یافته که روزنامه الحیاه از آن مطلع شده، اخیرا رهبران حزب الدعوه الاسلامیه در افطاریی دور هم گرد آمده بودند که در این افطاری بر سر شرط کناره گیری نامزد نخست وزیری از این حزب بحث و جدل بالا گرفت.

سعد المطلبی، از رهبران ائتلاف دوله قانون نیز در این باره گفت: ائتلاف سائرون شرایط غیرممکنی را برای گفت‌وگو با ما وضع کرده از جمله عذرخواهی مالکی از اهالی موصل به دلیل اشغال این شهر توسط داعش به همین دلیل هیچ‌گونه گفت‌وگویی با ائتلاف سائرون وجود ندارد و این انتخاب آنهاست، آنها خواستند از ما دور شوند نه ما.

از سوی دیگر، دفتر نوری مالکی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره آنچه پیرامون موضع مالکی درباره تعیین نخست وزیر آینده عراق منتشر شده است، گفت: هیچ فردی از بین ما نامزد نمی‌شود و اگر کسی به شکل قانونی کاندیدای تصدی این منصب شود، هیچ فردی نسبت به کاندیداتوری وی اعتراض نمی‌کند. اما ما به هر فردی که نتایج انتخابات و زمینه قانونی را نادیده بگیرد، اعتراض می‌کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها