کد خبر: 191824
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۱۸:۰۵:۰۰
| |

اقدامات تلافی‌جویانه مکزیک و کانادا علیه سیاست‌های وارداتی آمریکا؛

ترامپ «جنگ تجاری» با متحدانش به راه انداخته است

آرژانتین، استرالیا، برزیل، کره جنوبی، کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا همه از تعرفه وارداتی آمریکا معاف شده بودند. تصمیم به مجازات متحدان آمریکا (کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا) به‌عنوان یک شوک غیرمنتظره برای بسیاری از آمریکایی‌ها و غیر آمریکایی‌ها بود.

ترامپ «جنگ تجاری» با متحدانش به راه انداخته است
کد خبر: 191824
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۱۸:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر اعلام کرد که معافیت‌‌ تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم از مکزیک، کانادا و اعضای اتحادیه اروپا پایان می‌یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از خبرگزاری هیل، این خبر چند ماه پس از اصلاح اولیه تجارت در ماه مارس منتشر شد که 25 درصد تعرفه بر واردات فولاد و 10 درصد تعرفه بر واردات آلومینیوم برای بسیاری از شرکای تجاری ایالات‌متحده اعمال کرد.

تخت فولاد، لوله‌های فولادی و آلومینیوم ساخته نشده بیشترین مقادیر واردات را دارند. به‌طور متوسط، ایالات‌متحده واردات بیش از 3 میلیارد دلار هرکدام از این سه کالا را برای استفاده در مقیاس وسیعی از اهداف مانند تولید خودرو، تولید هواپیما، ساخت کشتی، تولید لوازم‌خانگی و ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌دهد.

کانادا دارای بالاترین میزان واردات آلومینیوم و فولاد است که تعرفه‌های آن 11.5 میلیارد دلار در سال در نظر گرفته‌شده است؛ چین در مقام دوم با 7.74 میلیارد دلار در سال و مکزیک در مقام سوم با 2.87 میلیارد دلار قرار دارد.

کره جنوبی و ژاپن همچنین مقادیر بالا از واردات آلومینیوم و فولاد را تأمین می‌کنند و در صورت ترکیب با اعضای اتحادیه اروپا هرساله مبلغ 7.9 میلیارد دلار برای واردات آلومینیوم و فولاد وارداتی ایالات‌متحده ارائه می‌دهند.

در اصل، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کره جنوبی، کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا همه از تعرفه معاف شده بودند. تصمیم به مجازات متحدان آمریکا (کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا) به‌عنوان یک شوک غیرمنتظره برای بسیاری از آمریکایی‌ها و غیر آمریکایی‌ها بود.

بر اساس اعلامیه بخش 232، تعرفه‌ها با قصد حفاظت از اقتصاد ایالات‌متحده و ترویج امنیت ملی ارائه‌ شده‌اند.

آیا آن‌ها قادر خواهند بود بدون هیچ‌گونه آسیب بیشتر به اقتصاد ایالات‌متحده، به توافق برسند؟

زمانی که چین در اوایل امسال تعرفه‌های خود را در مقابله با تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد تعریف کرد، تعرفه‌ها به‌طور عمده برای صنایع هواپیما، خودرو و سویا مورداستفاده قرار گرفت. اکنون، با تصمیم اخیر که کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا مشمول تعرفه‌های گمرکی می‌شوند، تهدیدهای تلافی‌جویانه بیشتری در حال شکل‌گیری است.

مکزیک فهرستی از کالاهای آمریکایی را که شامل تعرفه‌های تلافی‌جویانه می‌شود ازجمله فولاد، گوشت خوک، سیب، پنیر و زغال‌اخته اعلام کرد. کانادا هم اعلام کرد تعرفه‌های تازه‌ای بر فهرست بلندبالایی از کالاهای آمریکایی از ابتدای ماه جولای اعمال خواهد کرد.

تنش‌ها از این جنگ تجاری، بازار سهام را هم تحت تأثیر قرار داده است. سی‌ان‌ان خبر داد پس اعلام تعرفه‌ها، شاخص صنعتی داو جونز کاهش 250 درصدی داشته است.

دونالد ترامپ مدعی می‌شود که «جنگ تجاری» راحت است. با وجود اینکه چین و ایالات‌متحده اخیراً به آتش‌بس دست یافتند، آمریکا تعرفه‌های جدیدی علیه چین اعمال کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها