کد خبر: 191553
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۹ ۱۵:۳۳:۰۰
| |

آمریکا:

به رویارویی با پکن ادامه می‌دهیم

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه گفت آمریکا به رویارویی با چین بر سر ادعاهای ارضی‌اش در دریای چین جنوبی، جایی که پکن در آن جزایر مصنوعی ساخته و ادوات نظامی چشمگیری را روی آنها مستقر کرده ادامه خواهد داد.

به رویارویی با پکن ادامه می‌دهیم
کد خبر: 191553
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۹ ۱۵:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| اظهارات جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا مبنی بر رویارویی با چین بعد از آن مطرح شد که پکن روز یکشنبه "ناخرسندی شدید" خود را از بابت ورود دو کشتی جنگی آمریکایی به نزدیکی یکی از این جزایر در منطقه مورد مناقشه مجمع الجزایر پاراسل ابراز کرد.

به گزارش فرانس 24، وزیر دفاع ایالات متحده هنگام سفر به هاوایی به خبرنگاران گفت: شما متوجه خواهید شد که تنها یک کشور است که به نظر می رسد اقداماتی فعال را برای مقابله با یک چنین عملیاتی اتخاذ می‌کند یا ناخرسندی‌اش را از آنها ابراز می‌کند اما این در حالی است که آنجا آب‌های بین‌المللی است و خیلی کشورهای دیگر به دنبال آزادی دریانوردی در آنجا هستند. به همین دلیل ما این روند را ادامه خواهیم داد. کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا معمولا به صورت دوره‌ای دست به انجام عملیات‌هایی در این آب‌های مورد مناقشه موسوم به "آزادی دریانوردی" می‌زنند و به جزایر مصنوعی که چین در آنجا ساخته نزدیک می‌شوند تا ادعاهای ارضی چین را به چالش بکشند.

متیس اظهار کرد: ما به همکاری با کشورهای حوزه اقیانوس آرام ادامه خواهیم داد و این نحوه تعاملات ما در جهان است اما ما در عین حال با آنچه که معتقد باشیم مغایر با قوانین بین‌المللی است رویارو خواهیم شد. عملیات‌های روز یکشنبه کشتی‌های جنگی آمریکایی یک هفته بعد از آن صورت گرفت که پکن اقدام به پرواز بمب‌افکن‌های مجهز به بمب هسته‌ای خود در یکی از این جزایر مورد مناقشه کرده و انتقاد فوری آمریکا را موجب شد.

چند روز پیش پنتاگون دعوتنامه‌اش از چین برای پیوستن به رزمایش‌های دریایی در اقیانوس آرام را به دلیل آنچه که تداوم نظامی سازی از سوی پکن در دریای چین جنوبی خواند پس گرفت.

متیس گفت: دیپلمات‌های ما به شکلی قدرتمند در این موضوع دخیل هستند. نگرانی‌ها در این خصوص نه فقط از سوی محافل با دولت در آمریکا بلکه از جانب کشورهای خارجی نیز مطرح می‌شود و آنها نسبت به این تداوم عملیات‌های نظامی در دریای چین جنوبی نگران هستند.

متیس این اظهارات را در حالی مطرح کرد که به هاوایی سفر کرده تا در یک مراسم تغییر فرماندهان در واحد فرماندهی اقیانوس آرام ارتش آمریکا شرکت کند. فرمانده فعلی این واحد یعنی دریادار هری هریس به عنوان سفیر جدید آمریکا در کره‌ جنوبی منصوب شده و قرار است دریادار فیلیپ دیویدسون جانشین او شود.

متیس همچنین قرار است بعد از این مراسم در یک کنفرانس امنیت منطقه‌ای در سنگاپور شرکت کند.

متیس تصریح کرد: هنگامی که آنها (چینی‌ها) کارهایی انجام می‌دهند که برای ما مبهم است پس ما نمی‌توانیم در یکسری حوزه‌ها با یکدیگر همکاری کنیم در حالی که در صورت عدم این رویکرد چنین همکاری امکان پذیر بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها