کد خبر: 191292
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۲۰:۲۱:۰۰
| |

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

اعتراضات فرانسه به جایگاه ماکرون آسیب می‌زند

تظاهرات پاریس به نفع راست‌های افراطی پیش می‌رود و شاهد اعتراضات موافقان راست‌های افراطی در آلمان بودیم. عده‌ای معتقدند این موضوع باعث بازتولید هیتلر و موسولینی می‌شود. مکی کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با این مسئله می‌گوید: به دلیل تحولات اخیری که در اروپا رخ‌ داده است، حزب راست افراطی موفق شد تا در برخی از کشورها به قدرت برسد.

اعتراضات فرانسه به جایگاه ماکرون آسیب می‌زند
کد خبر: 191292
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۲۰:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به دنبال وضع قانون اصلاح کار است که اتحادیه کارگری فرانسه معتقد است این قانون به نفع کارفرما است و به طبقه کارگر فشار می‌آورد. ماکرون مالیات سرمایه‌داران را کاهش داده تا بتوانند پول بیشتری را به بازار تزریق کنند. در حال حاضر فرانسه با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است و یکی از چالش‌های بزرگ ماکرون بیکاری است.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین و در پاسخ به این سؤال که شانس ماکرون برای پیروزی در انتخاب بعدی چقدر خواهد بود، گفت: «نمی‌توان از الان پیش‌بینی کرد که چه اتفاقاتی خواهد افتاد. با توجه به عملکرد دو رئیس‌جمهور قبلی فرانسه، یعنی آقای نیکولاس سارکوزی و فرانسوا اولاند، این تظاهرات می‌تواند به‌شدت به موقعیت و جایگاه ماکرون آسیب بزند. هم سارکوزی و هم اولاند درنتیجه افراط در سیاست اقتصادی، موجی از نارضایتی‌ها را علیه خودشان ایجاد کردند. همین اصلاحات را ماکرون به شکل دیگری ادامه می‌دهد و به همین دلیل با موجی از اعتراضات رو‌به‌رو شده است.»

به نظر می‌رسد این تظاهرات به نفع راست‌های افراطی پیش می‌رود و شاهد اعتراضات موافقان راست‌های افراطی در آلمان بودیم. عده‌ای معتقدند این موضوع باعث بازتولید هیتلر و موسولینی می‌شود. این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با این مسئله اظهار داشت: «به دلیل تحولات اخیری که در اروپا رخ‌داده است، حزب راست افراطی موفق شد تا در برخی از کشورها به قدرت برسد. این مسئله ناشی از همین تحولات اقتصادی و سیاسی است که در طول یک دهه گذشته در تعدادی از کشورها رخ‌داده است. بحران مالی که در سال 2008 از آمریکا به اروپا سرایت کرد و بسیاری از کشورها را تا مرز ورشکستگی پیش برد.»

مکی در ادامه افزود: «این کشورها مجبور شدند که برای مدیریت بحران به یک سری سیاست‌های ریاضت اقتصادی روی بیاورند تا بتوانند از این بحران خارج شوند؛ اما تبعات استفاده از این ریاضت اقتصادی بسیار سخت بود و بار اصلی آن بر دوش طبقات فقیر و متوسط جوامع اروپایی بود. با توجه به آنکه هم حزب راست و هم چپ هرکدام به قدرت می‌رسیدند مجبور به تداوم همین سیاست ریاضتی بودند، یک نوع بی‌اعتمادی و وادادگی به احزاب چپ و راست اروپا ایجاد شد و برنده آن احزاب راست افراطی ملی‌گرا بودند و به پیروزی‌های قابل‌توجهی دست پیدا کنند.»

مرتضی مکی مارین لوپن، رهبر راست افراطی را مثال می‌زند و می‌گوید: لوپن در انتخابات سال 2012 تنها 5 درصد آرا را به خود اختصاص داد و در انتخابات 2017 با 35 درصد آرا، به‌عنوان خطری در سراسر اروپا در نظر گرفته شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: «اگر ماکرون نتواند این اصلاحات را به نتیجه برساند و از دستاوردهای آن استفاده کند، قطعاً شکست خواهد خورد.»

مکی در پاسخ به این سؤال که آیا سیاست‌های ترامپ می‌تواند بر پیروزی راست‌های افراطی تأثیر بگذارد، گفت: «احتمال تاثیرگذاری سیاست ترامپ بر پیروزی احزاب راست بسیار زیاد است؛ چراکه از مارین لوپن حمایت کرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها