کد خبر: 190591
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

تحلیلگر اندیشکده آتلانتیک:

روسیه تهدیدی برای آمریکا در خاورمیانه است

ایالات‌متحده دیگر نقش مهمی در خاورمیانه ندارد. در حال حاضر، روسیه نقش بیشتری دارد. یک تحلیلگر اندیشکده آتلانتیک ادعا می‌کند که روسیه از ایران خواسته تا سخنان ضد اسرائیلی خود را کمتر کند و از اسرائیل هم خواست تا حملاتش در سوریه را متوقف کند. روسیه حتی قول داده است که اسرائیل را از حمله ایران محافظت کند.

روسیه تهدیدی برای آمریکا در خاورمیانه است
کد خبر: 190591
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- تصمیم ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای ترک کردن توافق هسته‌ای ایران مانند برگزیت است؛این موضوع باعث ایجاد زلزله قاره‌ای شد. ایران و اسرائیل به دنبال یک جنگ تمام‌عیار هستند که می‌تواند خاورمیانه را دگرگون کند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، کارشناسان واشنگتن در حال بحث درباره چگونگی انجام امور مانند سال 2012، زمانی که ایالات‌متحده قدرتمند بود هستند؛ اما اکنون سال 2018 است و مسکو جایگزین واشنگتن در منطقه شده است.

«سین مک‌فیت»، کارشناس و تحلیلگر اندیشکده آتلانتیک در مقاله‌ای می‌نویسد آمریکا با تمرکز بیش‌ازحد روی توافق هسته‌ای ایران، تصویر بزرگ‌تری را از دست خواهد داد: رقابت ایالات‌متحده با ایران و حتی خاورمیانه نیست، بلکه با روسیه است. تا زمانی که واشنگتن خطر مسکو را جدی نگیرد، در فاجعه‌ای ناشی از سیاست خارجی آمریکا خاورمیانه را به مسکو تقدیم خواهد کرد.

مک فیت ادعا می‌کند: «من سه ماه در اسرائیل بودم و متوجه شدم که بسیاری از اسرائیلی‌ها معتقدند جنگ با ایران اجتناب‌ناپذیر است. خطوط قرمز اسرائیل ساده هستند: نیروهای ایرانی در سوریه پیشرفت نکنند. خطوط قرمز ایران هم به همان اندازه ساده است: مسلط شدن بر خاورمیانه. درگیری‌های ماه‌های گذشته بی‌سابقه بود.»

ایالات‌متحده دیگر نقش مهمی در خاورمیانه ندارد. در حال حاضر، روسیه نقش بیشتری دارد. تحلیلگر اندیشکده آتلانتیک ادعا می‌کند که روسیه از ایران خواسته تا سخنان ضد اسرائیلی خود را کمتر کند و از اسرائیل هم خواسته تا حملاتش در سوریه را متوقف کند. روسیه حتی قول داده است که از اسرائیل در برابر حمله ایران محافظت کند.

مک‌فیت ادعا می‌کند: «چرا اسرائیل باید با یکی از متحدان ایران دیدار کند؟ دلیل آن واضح است. اسرائیل می‌داند مسکو می‌تواند بر تهران نفوذ کند، ولی واشنگتن این توانایی را ندارد. مهم‌تر از همه، اسرائیل ریشه‌های عمیقی در روسیه دارد. در اوایل دهه 1990، اسرائیل با جذب یک‌میلیون یهودی روس، افزایش 20 درصدی جمعیت پیدا کرد.»

در حال حاضر روسی‌، زبان دوم در اسرائیل است و خطوط هوایی ال آل دو بار در روز بدون توقف به مسکو پرواز می‌کنند.

بسیاری از اسرائیلی‌ها دارای گذرنامه‌های روسی هستند و نتانیاهو به همان اندازه که با ترامپ وقت می‌گذراند با پوتین دیدار می‌کند.

روسیه نه‌تنها به‌عنوان رقیب، بلکه به‌عنوان یک دشمن برای آمریکا شناخته می‌شود. توافق هسته‌ای ایران جایگاه دوم را دارد. اولویت روسیه است. مسکو به‌هیچ‌عنوان کنار نمی‌رود و واشنگتن را به حاشیه رانده است؛ بنابراین آمریکا باید چه کند؟

ایالات‌متحده می‌تواند با سلب شرکای تجاری روسیه مانند ترکیه، می‌تواند نفوذ روسیه در منطقه را کاهش دهد. آمریکا باید روابطش با کشورهای منطقه را بهتر کند. دولت ترامپ با انتقال سفارت آمریکا به قدس، دقیقاً برعکس این موضوع عمل کرد. ایالات‌متحده باید تلاش کند از وقوع بحران جلوگیری کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها