کد خبر: 188723
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ۰۷:۱۶:۰۰
| |

شرکت‌های اروپایی قصد دارند با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مبارزه کنند؛

اروپا به دنبال احیای «مقررات انسداد» است

اگر اروپا بتواند از مقررات انسداد استفاده کند و برخی از کسب‌وکارها را متقاعد سازد تا تجارت خود را با ایران ادامه دهند، امید آن‌ها این است که ایران انگیزه بیشتری برای ادامه دادن به برجام داشته باشد و برنامه هسته‌ای خود را دوباره آغاز نکند؛ اما بسیاری از کارشناسان ایران معتقدند که این امر امکان‌پذیر نیست، زیرا ایالات‌متحده به تعهدات خود در این توافق پایبند نبود.

اروپا به دنبال احیای «مقررات انسداد» است
کد خبر: 188723
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ۰۷:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- ترامپ می‌خواهد از تجارت جهان با ایران جلوگیری کند؛ اما ممکن است اروپا خلاف آن عمل کند و تجارت با ایران را ادامه دهد.

به گزارش گروه بین‌المللی اعتمادآنلاین به نقل از خبرگزاری وکس، هنگامی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، به جهان هشدار داد تا قبل از اعمال تحریم‌ها، بین 3 تا 6 ماه هرگونه کسب‌وکار را با این کشور قطع کنند؛ اما اروپا می‌خواهد از کسب‌وکار خود محافظت کند و به دنبال برنامه‌هایی برای مبارزه با این تحریم‌ها است.

برونو لی مایر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه روز جمعه گفت اتحادیه اروپا به دنبال احیای «مقررات انسداد» است. اتحادیه اروپا نخستین بار چنین مقرراتی را در سال 1996 وضع کرد تا کشورهای عضو این اتحادیه را از اجبار پایبندی به تحریم‌های فرا سرزمینی آمریکا علیه کوبا و لیبی آزاد کند. این مقررات در آن زمان جواب داد. آن‌ها واقعاً واشنگتن را متقاعد کردند تا از اعمال تحریم‌ها عقب‌نشینی کند.

لی مایر به رادیو اروپا گفت که ما خودمان باید از قدرت اقتصادی‌مان دفاع کنیم.

علاقه اروپا به استفاده از این ابزار نشان می‌دهد که چقدر متعهد است تا در مقابل تهدیدات ایالات‌متحده به بخش خصوصی خود مقاومت کند و حاکی از تنش جدی در روابط بین اروپا و ایالات‌متحده در دوران ترامپ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقررات انسداد در سال 1996، شرکت‌های اروپایی را مجبور به نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا کرد و نشان داد که اروپا بر اساس تحریم‌ها، احکام دادگاه‌های خارجی را نمی‌پذیرد.

لی مایر می‌خواهد این قانون را به‌منظور مقابله با تهدیدهای ایالات‌متحده برای تحمیل تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و بانک‌های تجاری با ایران، به‌روز کند. او گفت که در پایان ماه مه، او با همتایان بریتانیایی و آلمانی خود ملاقات خواهد کرد.

لی مایر همچنین گفت که اروپا همچنین به دنبال دستیابی به استقلال مالی از آمریکا در پاسخ به تحریم‌ها است. به گزارش گاردین، اجرای این امر، مستلزم ایجاد «یک سازمان مالی صرفاً اروپایی برای نظارت بر معاملات ارزی یورو با ایران» است. ایده اصلی این است که اروپا می‌تواند مؤسسات مالی‌ای ایجاد کند که از تحریم‌های آمریکا مصون هستند زیرا آن‌ها با دلار آمریکا یا سیستم مالی ایالات‌متحده معامله نمی‌کنند.

در حال حاضر، در ساختمان کاپیتول هیل یا کاخ کنگره در مورد چگونگی مقابله با تلاش‌های اروپا برای نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا صحبت می‌شود. طبق استاندارد هفتگی، کنگره در حال بررسی یادداشتی است که توسط بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها تهیه‌شده تا سیاست‌های لازم برای پیروی اروپا از تحریم‌های ایالات‌متحده اجرا شود.

اما این موضوع که آیا شرکت‌های اروپایی با اتخاذ مقررات انسداد واقعاً به تجارت خود با ایران ادامه می‌دهند یا نه سؤالی جداگانه است.

ایلان گلدبرگ، مدیر ارشد «مرکز امنیت نوین آمریکا» می‌گوید: من شک دارم که بانک‌ها و کسب‌وکارهای اروپایی ریسک کنند و از تحریم‌های آمریکا متضرر شوند، زیرا اثربخشی مقررات انسداد اروپا مشخص نیست.

تعدادی از شرکت‌های بزرگ که تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند، فرانسوی هستند. مانند شرکت نفت‌وگاز توتال و شرکت‌های خودروسازی پژو و رنو.

درواقع، اگر اروپا بتواند از مقررات انسداد استفاده کند و برخی از کسب‌وکارها را متقاعد سازد تا تجارت خود را با ایران ادامه دهند، امید آن‌ها این است که ایران انگیزه بیشتری برای ادامه دادن به برجام داشته باشد و برنامه هسته‌ای خود را دوباره آغاز نکند؛ اما بسیاری از کارشناسان ایران معتقدند که این امر امکان‌پذیر نیست، زیرا ایالات‌متحده به تعهدات خود در این توافق پایبند نبود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها