کد خبر: 188607
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

درگیری با ایران انزوای دیپلماتیک واشنگتن را برجسته می‌کند؛

هدف نهایی آمریکا مذاکره مجدد با ایران برای دستیابی به توافقی جدید است

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا توضیح می‌دهد که هدف نهایی آمریکا رسیدن به نقطه‌ای است که با ایرانی‌ها مذاکره کند و توافق جدیدی شکل بدهند.

هدف نهایی آمریکا مذاکره مجدد با ایران برای دستیابی به توافقی جدید است
کد خبر: 188607
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- به گفته مقامات ارشد ایالات‌متحده، دولت ترامپ تصمیم گرفته است که از قدرت خود برای متقاعد کردن شورای امنیت به اعمال مجدد تحریم‌های گسترده علیه ایران، ازجمله اقدامات متعددی که تهران را از آزمایش موشک‌های بالستیک خود منع می‌کند، استفاده نکند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از فارین پالیسی، این حرکت، نشان‌دهنده آن است که دولت ترامپ ترجیح می‌دهد خودش به‌تنهایی این کار را انجام دهد و تمام‌ تحریم‌های جدید و قدیم ایالات‌متحده را که می‌توانند به اقتصاد ایران و شرکای تجاری آن ضربه بزنند بر ایران اعمال کند.

هنوز معلوم نیست که آیا ایالات‌متحده از شورای امنیت فرار می‌کند؛ چراکه می‌خواهد از مبارزه طولانی و تلخ برای از بین بردن پیمان هسته‌ای جلوگیری کند یا این‌که تلاش می‌کند محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کند تا از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

ترامپ سه‌شنبه‌شب اعلام کرد که تصمیم گرفته از توافق هسته‌ای ایران که به برجام معروف است، خارج شود و آن را ناقص خواند؛ اما متحدان کلیدی او در اروپا از این توافق دفاع کردند. در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بارها و بارها به این نتیجه رسیده است که ایران بر اساس این معاهده پیش رفته و قوانین را رعایت کرده است.

طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئیه 2015، شرکت‌کنندگان در توافقنامه ایران، حق استفاده از فرایند به‌اصطلاح اسنپ‌بک را دارند. این بند از برجام به فرآیند بازگشت اتوماتیک تحریم‌ها اشاره دارد.

برای فعال کردن اسنپ‌بک (بازگشت‌ تحریم‌های شورای امنیت)، آمریکا می‌بایست ثابت کند که ایران قوانین برجام را نقض کرده است و وارد پروسه اختلافات جدی‌ می‌شود که انزوای دیپلماتیک واشنگتن را برجسته می‌کند.

قبل از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد از توافق هسته‌ای ایران عقب‌نشینی می‌کند، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت که ایالات‌متحده برای بازنگری این معاهده به سازمان ملل رو نمی‌کند؛ چراکه ما دیگر در این توافق نیستیم.

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا توضیح می‌دهد که در این زمان، هیچ برنامه‌ای برای رفتن به نیویورک برای فعال کردن اسنپ‌بک (بازگشت دوباره تحریم‌های ایران) وجود ندارد. ایالات‌متحده خارج از این معاهده است؛ بنابراین ما قصد نداریم از یک پیش‌فرض انگار که عضوی از این توافق بودیم، استفاده کنیم.

او در ادامه اظهار داشت که هدف نهایی آمریکا رسیدن به نقطه‌ای است که با ایرانی‌ها مذاکره کند و توافق جدیدی شکل بدهند. فکر نمی‌کنم اکنون به آن نقطه رسیده باشیم و نمی‌گویم فردا نخواهیم رسید؛ اما هدف نهایی همین است که همه را پای میز مذاکره بکشانیم تا درباره توافقی جدید مذاکره کنیم.

اما قدرت‌های اروپایی که بیش از یک دهه با ایرانیان مذاکره داشتند، شک دارند که معامله‌ای بهتر از توافق کنونی شکل بگیرد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی می‌گوید: «من معتقدم که ایالات‌متحده قصد دارد در خصوص این موضوع شورای امنیت را نادیده بگیرد.»

بریجمن و دیگر کارشناسان حقوقی می‌گویند که ایالات‌متحده حق قانونی خود به نام اسنپ‌بک برای اعمال مجدد تحریم‌ها بر ایران را ازدست‌داده است؛ چراکه ترامپ اعلام کرد از این توافق خارج می‌شود.

لری جانسون، وکیل پیشین سازمان ملل اظهار داشت که آمریکا دیگر نمی‌تواند از این حق قانونی استفاده کند، زیرا برای فعال کردن اسنپ‌بک، باید یکی از اعضای این توافق باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها