کد خبر: 188556
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۱ ۰۹:۱۵:۰۰
| |

نگاهی به انتخابات عراق از زاویه‌ای متفاوت

یک جنگ تمام‌عیار سیاسی

انتخابات در عراق از زمان کلید خوردن آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها تا به امروز که عراقی‌ها پای صندوق‌های رای می‌روند شاهد حوادث مختلف و تغییر و تحولاتی در صف‌بندی‌ها و ائتلافات حزبی و جناحی در استان‌های مختلف این کشور بود.

یک جنگ تمام‌عیار سیاسی
کد خبر: 188556
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۱ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی: با آغاز اخذ رای از عراقی‌های ساکن خارج از این کشور، انتخابات پارلمانی عراق وارد مرحله نهایی خود شد. انتخابات در عراق از زمان کلید خوردن آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها تا به امروز که عراقی‌ها پای صندوق‌های رای می‌روند شاهد حوادث مختلف و تغییر و تحولاتی در صف‌بندی‌ها و ائتلافات حزبی و جناحی در استان‌های مختلف این کشور بود.

بر اساس آماری که رسانه‌های عربی منتشر کردند، 16 نامزد به طور کامل از شرکت در انتخابات عراق خارج شدند. 8 نفر از این تعداد به دلیل مرگ، چه مرگ طبیعی و چه حوادث جاده‌ای و ترور به طور کامل از جرگه رقابت خارج شدند. 8 نفر دیگر نیز که شانس بهتری داشتند در حالی به دلایل مختلف انصراف خود را از حضور در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده‌اند که 3 نفر از آنها از لیست النصر به رهبری حیدر العبادی نخست‌وزیر فعلی عراق هستند.

از سوی دیگر بر اساس اخبار منتشر شده، 8 نفر از نامزدهای این انتخابات از سوء‌قصدهایی که به جانشان در جریان برگزاری مراسم تبلیغات انتخاباتی صورت گرفته بود جان سالم به در بردند. آخرین آنها نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق خانم اوین الزهاوی بود که ستون خودروهای حاملش در استان دیالی مورد حمله مسلحانه قرار گرفت.

گروه داعش هم در بیانیه‌ای صوتی که اواخر آوریل (دو هفته پیش) منتشر شد تهدید کرد به مراکز رای‌گیری و رای‌دهندگان در انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت‌ماه حمله می‌کند. در این میان چند روز قبل از برگزاری انتخابات خبر رسید فاروق محمد نامزد انتخابات پارلمانی از لیست ایاد علاوی در استان نینوا (موصل) که روزگاری مقر گروه داعش بود، توسط این گروه کشته شده است.

در این حال جریان مقتدا صدر با اعلام سوء‌قصد به چهار نفر از اعضایش، فاسدین در عراق را عامل این تلاش‌ها معرفی و تاکید کرد به دنبال ترساندن اعضای لیست «سائرون» (لیست مورد حمایت مقتدا صدر) برای عدم حضور در انتخابات هستند.

از نکات جالب دیگر در انتخابات عراق، نامزدی «منتظر الزیدی»؛ خبرنگاری که در سال 2008 در یک کنفرانس خبری در بغداد به سوی جورج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا لنگه کفش پرتاب کرد، است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رقابت های انتخاباتی این دوره از انتخابات در عراق، از حد و مرز رقابت‌های معمول انتخاباتی خارج شده و به یک جنگ تمام عیار سیاسی تبدیل شده است، جنگی که در آن صرفا به پاره کردن پوسترها و تخریب بیلبوردهای رقبا (حتی در مراکز تجمع عراقی‌ها در خارج) اکتفا نشده و حتی طی دوره برگزاری تبلیغات شاهد اوج گرفتن انتشار کلیپ‌های جنسی برخی از نامزدهای لیست‌های مختلف هم بودیم تا با کمک این ابزارها، این دوره از انتخابات عراق در بهترین توصیفشان حتی از برخی از کشورهای اروپایی هم کثیف‌تر برگزار شود.

هر یک از لیست‌ها با گرفتن (بخوانید اجیر کردن) شماری از صفحات اجتماعی و پایگاه‌های اینترنتی و با به کارگیری شبانه‌روزی شبکه‌های ماهواره‌ای اقدام به باز نشر رسوایی‌های اعضای لیست مقابل کردند به نحوی که طی این مدت جامعه عراق به جای جست‌وجوی افراد اصلح و پیگیری رزومه نامزدها، رسوایی‌های نامزدهای مختلف و افشاگری‌های هر یک از آنها را علیه دیگری دنبال کرد.

در یک خبر حاشیه‌ای دیگر از انتخابات عراق کار به جایی رسید که مسئولین قضایی این کشور چندی پیش اعلام کردند «یاسر ناصر حسین» یکی از نامزدهای انتخابات عراق را به دلیل ادعای پیامبری دستگیر کردند.

با این حال از روز پنج‌شنبه رأی‌گیری از عراقی‌های مقیم خارج از کشور در مناطق مختلف جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. این اولین انتخابات بعد از شکست داعش و دومین انتخابات بعد از اعلام رسمی خروج نیروهای آمریکایی از عراق و چهارمین انتخابات بعد از سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003 محسوب می‌شود.

در حال حاضر بیش از 7 هزار نامزد در قالب 320 حزب سیاسی، جریان، ائتلاف و لیست در این انتخابات شرکت کرده و برای کسب 328 کرسی پارلمان این کشور رقابت سختی با یکدیگر دارند، رقابتی که می‌تواند نه تنها در داخل عراق، بلکه در خارج از این کشور بازخوردهای فرامنطقه‌ای بزرگی در پی داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها