کد خبر: 188473
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۰۹:۱۰:۰۰
| |

گزارش تحلیلی اعتمادآنلاین از شب موشکی در جولان؛

درگیری نظامی دست به عصا

بامداد روز پنج‌شنبه نیروهای ارتش سوریه و اسرائیل مواضع یکدیگر را مورد هدف قرار دادند. در حالی که دولت سوریه می‌گوید حملاتش در پاسخ به خمپاره‌های ارسالی اسرائیل بوده، تل آویو مدعی است نیروهای سپاه قدس ایران از درون خاک سوریه با راکت به بلندی‌های جولان که در کنترل اسرائیل قرار دارد حمله کرده‌اند. این درگیری چند ساعته هم‌اکنون به پایان رسیده، با این حال نکاتی درباره این حملات موشکی قابل تأمل است.

درگیری نظامی دست به عصا
کد خبر: 188473
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۰۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی: درگیری چند ساعته موشکی وهوایی در خاک سوریه (سوریه وبلندی های جولان سوری اشغال شده توسط اسرائیل) گرچه به پایان رسیده وخبرهای رسیده از دو سوی درگیری حکایت از حکم فرما شدن آرامش دارد اما نکاتی چند در مورد این درگیری قابل تامل است.

هر دو طرف دیگری را به آغاز این حملات متهم می کند ودر حالیکه منابع سوری اعلام می کنند تحرکات تانک‌های اسرائیلی در نوار مرزی حایل (بین جولان وبقیه خاک سوریه ) وشلیک آنها به سوی مواضع ارتش سوریه باعث واکنش شده است ، منابع ارتش رژیم صهیونیستی مدعی هستند بعد از حمله موشکی صورت گرفته به جولان دست به واکنش زده ومناطقی در سوریه را مورد هدف قرار داده اند.

هر دو طرف ادعا می کنند مواضع نظامی طرف مقابل را مورد هدف قرار داده اند ، در بیانیه هایی که ازرسانه های طرفدار دولت سوریه منتشر می شود تاکید شده است که پایگاه ها ، استحکامات ومراکز تجمع ارتش صهیونیستی در بلندی های جولان مورد هدف قرارگرفته اند در حالیکه رسانه های اسرائیلی هم ادعا می کنند سکوهای موشکی که از آن به سوی جولان شلیک شده است ، مورد هدف قرار گرفته اند.

هر دو طرف بر توانمندی سامانه ی پدافندی خود تاکید می کنند ،در حالیکه سانا خبرگزاری سوریه در اخبار خود بر رهگیری وانهدام موشک های متجاوز صهیونیستی تاکید کرده وصرفا از اصابت 2 تا 8 فروند موشک به مناطقی در اطراف دمشق سخن می گوید ، سخنگوی ارتش صهیونیستی بر انهدام تمام موشک ها پافشاری کرده ومدعی است سامانه گنبد آهنین تمامی این موشک ها را رهگیری ومنهدم کرده است امری که با اخبار منتشر شده در رابطه با شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در مناطقی از جولان همسویی ندارد.

در حالیکه تل آویو ادعا می کند در آسمان وحریم هوایی سوریه آزادانه فعالیت کرده وبا مجوز روسیه هر نقطه وهدفی را در خاک سوریه مورد حمله قرار می دهد وکاری از سامانه ی پدافندی ارتش سوریه هم بر نمی آید ، سخنگویان سوری تاکید می کنند ، اکثر موشک های شلیک شده به سوی جولان که کوتاه برد بودند ، از تور راداری سامانه ی پدافندی ارتش صهیونیستی (گنبد آهنین) عبور کرده وبه اهداف خود اصابت کرده اند واین امر خود بیانگر شکست سامانه ی دفاعی اسرائیل است.

از اظهار نظرها ، بیانیه ها وگزارش های منتشر شده از دو طرف درگیری می توان به این نتیجه رسید که هر دو طرف تلاش دارند تا بانک اهداف مواضع دشمن خود را به رخ او کشیده وتاکید کنند بانک اهداف کاملی از محل استقرار ومواضع آن در اختیار دارند که در صورت نیاز آن را مورد هدف قرار خواهند داد.

حملات محدود ، مشخص وتاکید بر هدف قرار دادن مواضع نظامی بیانگر عزم هر دو طرف برای عدم لغزش به سوی جنگی فراگیر وهمه جانبه با سرنوشتی نامعلوم دارد وبه بیانی ساده تر دو طرف زهرچشم گرفتن وبازدارندگی برا ورود به جنگی فراگیر ترجیح می دهند.

گرچه سلاح های پیشرفته‌تر و فنآوری‌های به‌روزتر نوعی برتری را به رژیم صهیونیستی در این درگیری می‌دهد اما جبهه داخلی یا همان ساختار پشت جبهه رژیم صهیونیستی پاشنه آشیل و نقطه ضعف بزرگ تل آویو است که می‌تواند تمامی معادلات را به نفع طرف مقابلش تغییر دهد، به گفته یک تحلیلگر اسرائیلی گرچه ما پناهگاه های مستحکمی داریم اما نمی توان تمام عمر را در پناهگاه زندگی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها