کد خبر: 187912
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۱۲:۳۹:۰۰
| |

هشدار دفتر العبادی:

کسانی که بر رأی‌دهندگان اقلیم کردستان اعمال فشار کنند، تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند

دفتر نخست‌وزیر عراق در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره اعمال فشار بر نیروهای امنیتی و کارمندان اقلیم کردستان با هدف مجبور کردن ایشان به رای دادن به نفع جریان‌های سیاسی خاص، تاکید کرد، کسانی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند، تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

کسانی که بر رأی‌دهندگان اقلیم کردستان اعمال فشار کنند، تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند
کد خبر: 187912
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۱۲:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: خبرهایی دال بر اعمال فشار بر نیروهای دستگاه امنیتی و کارمندان دولت در اقلیم کردستان از سوی برخی طرف‌ها در احزاب حاکم و تهدید آنها به مجازات‌هایی چون انتقال و اخراج از کار جهت اجبار آنها به دادن رای به نفع یک طرف مشخص، منتشر شده است.

به گزارش الشرق الاوسط، سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر العبادی در این رابطه تاکید کرد: اگر این اقدامات صحت داشته باشند، نقض جدی قوانین بوده و عاملان آن نیز مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت، وظیفه دستگاه‌های مختلف دولت این است که شفافیت و سلامت انتخابات را حفظ کرده و حق آزادی و محرمانه بودن مشارکت رای‌دهندگان را رعایت کنند.

سخنگوی دفتر العبادی در ادامه از شهروندان ساکن اقلیم کردستان عراق خواست به چنین تهدیداتی توجه نکنند. الحدیثی خطاب به ساکنان اقلیم کردستان عراق گفت: ما در کنار شما باقی خواهیم ماند و به شما در احقاق این حق انتخاباتی در آزادی کامل کمک می‌کنیم.

در همین حال نجیبه نجیب، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق گفت: الحدیثی حق ندارد به این شکل و بدون مدرک، اتهام‌زنی کند به ویژه که او سخنگوی دولت است نه رقیبی در رقابت‌های انتخاباتی در کردستان.

نجیب در ادامه تاکید کرد: با وجود سیستم شمارش الکترونیکی و رای‌گیری محرمانه هیچ فشاری بر رای دهندگان در اقلیم وجود ندارد و این سیستم‌ها قادر به رد اتهامات از سوی هر طرفی هستند، هنوز یک هفته تا برگزاری انتخابات مانده، پس اعمال فشار بر رای‌دهندگان چگونه انجام می‌شود؟

این نماینده حزب دموکرات کردستان عراق افزود: اینکه یک لیست انتخاباتی برای العبادی در استان‌های اقلیم وجود دارد، ثابت می‌کند هیچ فشاری وجود ندارد و انعطاف‌پذیری اقلیم را نشان می‌دهد. اگر حزب دموکرات کردستان رای‌دهندگان را برای کسب آرا تحت فشار قرار می‌داد، ما تمامی آراء را از آن خود می‌کردیم.

در مقابل زانا سعید، نماینده "جماعت اسلامی" کردستان عراق فشارهایی که به رای‌دهندگان در این اقلیم اعمال می‌شود را تایید کرد و به روزنامه الشرق الاوسط گفت: آرا نیروهای پیشمرگ، گارد مرزی و نیروهای آسایش(امنیتی) در اربیل برای حزب دموکرات و در سلیمانیه برای حزب اتحادیه میهنی کردستان بسته شده‌اند و این نیروها آزادی رای ندارند.

زانا سعید که از برجسته‌ترین چهره‌ها در میان کردهای مخالف دولت اربیل و حزب دموکرات کردستان است، با افزایش انتقادات خود از مسئولان اربیل تاکید کرد: نیروهای امنیتی اقلیم عموما تهدید شده‌اند، در صورتی که به دیگر طرف‌ها رای‌ دهد از کار اخراج شده و تدابیر سخت علیه آنها اتخاذ می‌شود، در برخی موارد نیز طرف‌های بانفوذ از آنها خواسته‌اند با گوشی‌های همراه خود از برگه رای‌شان عکس بگیرند.

این نماینده "گروه اسلامی" کردستان عراق افزود: برخی از نیروهای امنیتی با احزاب مخالف همسو هستند اما به دلیل ترس از مجازات نمی‌توانند به آنها رای دهند، نیروهاب امنیتی دولت مرکزی متعهد هستند که از هیچ حزبی حمایت نکنند در حالی که نیروهای امنیتی اقلیم مشروط به حمایت از یکی از احزاب هستند.

از سوی دیگر کمیساریای مستقل انتخابات اعلام کرد، نیروهای حشد شعبی در رای‌گیری عمومی شرکت خواهند کرد و مانند دیگر نیروهای امنیتی که دو روز پیش از تاریخ رای گیری آراء خود را به صندوق می‌اندازند نخواهند بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها