کد خبر: 167697
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۵ ۰۸:۲۵:۰۰
| |

صدام حسین و قذافی به دلیل نداشتن سلاح هسته‌ای سقوط کردند؛

آیا بدون سلاح هسته‌ای نمی‌توان با آمریکا مذاکره کرد؟

برخی تحلیل‌گران معتقدند سلاح هسته‌ای کره شمالی تنها دلیلی است که باعث شده آمریکا این کشور را با خاک یکسان نکند. کره شمالی تنها کشوری است که برای اولین بار از زمان پایان جنگ سرد، ایالات‌متحده را به حملات هسته‌ای تهدید کرده است.

آیا بدون سلاح هسته‌ای نمی‌توان با آمریکا مذاکره کرد؟
کد خبر: 167697
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۵ ۰۸:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| درحالی‌که دونالد ترامپ برای مذاکره با کره شمالی اعلام آمادگی کرده است، به نظر می‌رسد که علاقه‌ای برای مذاکره با ایران ندارد. راکش کریشنان، تحلیلگر امور خارجی می‌گوید: آنچه در پشت اختلاف‌نظر ایالات‌متحده نسبت به تهران و پیونگ‌یانگ نهفته است، این است که دومی دارای سلاح هسته‌ای است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، این تحلیلگر اظهار داشت که هیچ‌کدام از رسانه‌های غربی به دونالد ترامپ برای متحد کردن کره جنوبی و کره شمالی و دست دادن آن‌ها اعتبار ندادند.

راکش کریشنان در ادامه مدعی شد: «برخلاف باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده که برای غربی‌ها محبوب بود و هیچ کاری برای صلح انجام نداد و جنگ‌های بیشتری راه انداخت، دونالد ترامپ معجزه کرد. او می‌داند که مذاکره بهتر از پرتاب موشک است.»

کریشنان به مصاحبه‌ای که رئیس‌جمهور فعلی در سال 1999 با تیم روسرت، روزنامه‌نگار و وکیل آمریکایی داشت اشاره کرد. ترامپ در این مصاحبه اشاره می‌کند که می‌تواند یک حمله پیشگیرانه علیه امکانات هسته‌ای کره شمالی داشته باشد؛ اما در ابتدا مذاکرات را دنبال می‌کند.

او در این مصاحبه گفت: «اگر آن‌ها ببینند که جدی هستی، مذاکره می‌کنند و دیگر نیازی به حمله نخواهد بود.»

کریشنان در ادامه افزود: «متحدشدن کره جنوبی و شمالی می‌تواند نتیجه بهتری بر مذاکرات بین پیونگ‌یانگ و سئول و همچنین مذاکرات پیش‌بینی‌شده بین ترامپ و کم جونگ اون داشته باشد.»

ژنرال ساندارجی، رئیس اسبق ستاد نیروی هوایی هند یک‌بار گفت: «هرگز بدون سلاح هسته‌ای با آمریکا مذاکره نکنید.»

کریشنان خاطرنشان کرد که صدام حسین، رئیس‌جمهور عراق و معمر قذافی به دلیل نداشتن سلاح هسته‌ای سقوط کردند.

ژنرال ساندارجی هم هنگامی‌که گفت بدون داشتن سلاح هسته‌ای با آمریکا مذاکره نکنید، صدام را به یاد می‌آورد.

سلاح هسته‌ای کره شمالی تنها دلیلی است که باعث شده آمریکا این کشور را با خاک یکسان نکند. کره شمالی تنها کشوری است که برای اولین بار از زمان پایان جنگ سرد، ایالات‌متحده را به حملات هسته‌ای تهدید کرده است.

سؤال‌ها درباره اینکه آیا واشنگتن در برجام باقی ‌می‌ماند یا نه مطرح می‌شود. شکستن توافق هسته‌ای ایران و ازسرگیری تحریم‌ها ممکن است بر شرکت‌های اروپایی، خاورمیانه و آسیایی که با تهران همکاری دارند، تأثیر بگذارد.

درحالی‌که برخی از رهبران اروپایی پیشنهاد امضای توافق جدید را دادند، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند توافق هسته‌ای با ایران را هوشمندانه و پیروزی در دیپلماسی خواند. درعین‌حال، دهلی‌نو نمی‌خواهد تهران توسعه هسته‌ای داشته باشد؛ چراکه موجب ناامن شدن منطقه می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها