کد خبر: 167602
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۳ ۱۴:۱۱:۰۰
| |

 نگاه‌ها به سوی انتخابات ۶ مه لبنان معطوف است

لبنان در آستانه انتخاب سرنوشت

تقریباً تمامی احزاب و شخصیت‌های حاضر در این انتخابات تلاش کردند تا از یک الگوی واحد برای تبلیغات انتخاباتی خود سود ببرند، الگویی که امتحان خود را در انتخابات آمریکا پس داده و توانست دونالد ترامپ را به کاخ سفید ببرد.

لبنان در آستانه انتخاب سرنوشت
کد خبر: 167602
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۳ ۱۴:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- در فاصله 3 روز به برگزاری انتخابات 16 اردیبهشت لبنان این کشور روزهای سرنوشت‌سازی را پشت سر می‌گذارد. به گفته مسئولین برگزاری انتخابات تمامی تدابیر و اقدامات قانونی برای انجام انتخابات در روز یکشنبه آماده شده است در حالی که هفته گذشته لبنانی‌های خارج از کشور پای صندوق‌های رأی رفته و آرای خود را به صندوق انداختند.

رسانه‌های لبنانی هم در این رابطه خبر دادند نه تنها در بعد داخلی بلکه در بعد عربی و بین‌المللی نیز شاهد تلاش‌ها و حتی اعمال نفوذهایی باهدف تأثیرگذاری بر انتخابات هستیم. در حالی که بسیاری از کشورها عملکرد دولت لبنان را می‌ستایند برخی دیگر از کشورها از پشت پرده و حتی به شکلی علنی تلاش دارند تا جریان‌ها و شخصیت‌های همسو با خود را به قدرت برسانند.

با وجود اختلافات شدید و حتی تضاد دیدگاه بین طرف‌های تأثیرگذار بر صحنه لبنان در رابطه با شخصیت‌ها و احزابی که مستحق رسیدن به پارلمان این کشور هستند اما همگی آن‌ها در یک نکته با یکدیگر اتفاق نظر دارند که در سایه تحولات منطقه‌ای و افزایش احتمال وقوع یک جنگ بزرگ در منطقه نتایج این انتخابات می‌تواند جایگاه لبنان را در این بحران مشخص کرده و به تبع آن تا حدودی بر قوت و ضعف احتمال وقوع این جنگ نیز تأثیرگذار باشد.

تا لحظه تهیه این گزارش تقریباً تمامی احزاب و شخصیت‌های حاضر در این انتخابات تلاش کردند تا از یک الگوی واحد برای تبلیغات انتخاباتی خود سود ببرند، الگویی که امتحان خود را در انتخابات آمریکا پس داده و توانست دونالد ترامپ را به کاخ سفید ببرد.

به اعتقاد کارشناسان رسانه‌ای لبنان، از سلفی گرفتن بر روی سقف خودرو در میان هواداران گرفته تا سخنرانی‌های حماسی و اهانت به رقبا جزو شاخص‌های معمول این انتخابات شده‌اند.

به نوشته یک روزنامه‌نگار لبنانی شخصیت‌های سیاسی لبنان که سال‌ها تلاش می‌کردند تا خود را شخصیت‌های فرهیخته و فعال در چارچوب اعتدال و گفتمان‌های عقلانی نشان دهند ناگهان طی یک مدت کوتاه به سیاستمدارانی پوپولیست تبدیل شدند که با زبان کوچه‌بازاری به جنگ رقبا رفته و از این گفتمان به عنوان شعار انتخاباتی خود هم سود می‌برند.

از نکات جالب در این انتخابات آن است که بسیاری از افرادی که تا یک سال و نیم پیش پدیدهٔ دونالد ترامپی را مورد هجمه و انتقاد قرار می‌دادند، امروز خود از متدهایش در فعالیت‌های انتخاباتی استفاده کرده و پا جا پای او می‌گذارند تا دوره تبلیغات انتخابات پارلمان لبنان بعد از جنگ خانگی این کشور شاهد بالاترین حجم از تنش‌های کلامی طایفه‌ای و مذهبی در لبنان باشد.

به گفته کارشناسان این امر می‌تواند مشکلاتی را بعد از اعلام نتایج آرا برای این کشور به همراه آورد. از دیدگاه آن‌ها نحوه حضور و فعالیت جریان‌های مختلف در انتخابات لبنان و نیز با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته احتمالاً بعد از اعلام نتایج انتخابات شاهد تغییر تمامی معادلاتی خواهیم بود که طی چند دهه گذشته بر لبنان حکم‌فرما بود.

گرچه رهبران احزاب و جریان‌های حاکم فعلی بر لبنان همچنان قدرت را در قبضه خود باقی نگه خواهند داشت اما بعد از 6 مه شاهد شکل‌گیری ائتلاف‌های جدیدی در این کشور خواهیم بود، اما این امر به آن معنی نیست که چهره‌های جدیدی که به شکل پررنگی این دوره خود را نامزد کرده و با شعار تلاش برای تغییر وارد صحنه تبلیغات انتخاباتی شدند بتواند جایی برای خود در پارلمان لبنان پیدا کنند.

کوتاه و جامع از لبنان:

• لبنان در سال 1943 موفق به کسب استقلال شد

• 1946 نیروهای استعمارگر فرانسوی از لبنان خارج شدند.

• مساحت لبنان 10 هزار و 452 کیلومترمربع است و در همسایگی سوریه و فلسطین اشغالی واقع است.

• جمعیت بر اساس آخرین سرشماری 6 میلیون نفر است.

• هم‌اکنون 2 میلیون آواره از جنگ خانگی سوریه در این کشور زندگی می‌کنند.

• درآمد ناخالص ملی این کشور هم 7 هزار 914 دلار است.

• 1967 در جنگ شش‌روزه بین مصر و سوریه و اردن از یک‌سو و اسرائیل از سوی دیگر که منجر به اشغال بلندهای جولان توسط اسرائیل شد، مقاومت فلسطین در خاک لبنان مستقر شد.

• 1969 لبنان برای سامان دادن به فعالیت گروه‌های فلسطینی در خاک خود توافقنامه قاهره را امضا کرد در چارچوب این توافق فعالیت مسلحانه گروه‌های فلسطین در آنجا ساماندهی شد.

• 1975 جنگ خانگی بین مسیحیان و مسلمانان آغاز شد، این جنگ 150 هزار کشته بر جای گذارد تا آنکه ارتش سوریه برای جلوگیری از ادامه این درگیری وارد خاک لبنان شد.

• 1982 ارتش رژیم صهیونیستی وارد خاک لبنان شد، اسرائیل نام عملیات تجاوز خود را سلامت جلیل نهاده بود و هدف از آن نیز از بین بردن مواضع سازمان آزادی‌بخش فلسطین اعلام شد، این تهاجم باعث خروج سازمان آزادی‌بخش فلسطین و نیروهای سوری از لبنان شد در حالی که اسرائیل هم نوار امنیتی در جنوب لبنان برای خود ایجاد کرد.

• 1983 بعد از تجاوز اسرائیل به لبنان، این کشور شاهد جنگ مسلحانه‌ای بین گروه‌های مختلف این کشور شد امری که باعث شد ارتش سوریه مجدداً وارد خاک این کشور شده و مانع از بدتر شدن اوضاع شود.

• 1989 سند وفاق ملی لبنان معروف به توافق طائف در شهر طائف عربستان به امضا رسید، این توافق توانست به جنگ خانگی چند سال در این کشور پایان دهد.

• 1996 توپخانه رژیم صهیونیستی مقر سازمان ملل در شهر قانا را هدف قرار داد که در جریان آن 100 پناه‌جو که به آن پناه برده بودند از جمله 52 کودک کشته شدند، این حادثه به نام کشتار قانا معروف است.

• 2000 ارتش صهیونیستی بر اثر مقاومت مردم لبنان و در رأس آن‌ها حزب‌الله مجبور به فرار از جنوب لبنان شد.

• 2005 رفیق حریری نخست‌وزیر سابق لبنان و رئیس جریان المستقبل نزدیک به عربستان بر اثر انفجار بمب ترور شد، از همان زمان اختلافات بین جریان‌های مختلف لبنان در مورد طرف‌هایی که در این انفجار دست داشتند آغاز شد که تا به امروز هم ادامه دارد، در پی این انفجار سوریه نیروهای خود را از لبنان خارج کرد.

• 2006 تجاوز دوم اسرائیل به لبنان معروف به جنگ دوم لبنان علیه حزب‌الله آغاز شد، این جنگ به جنگ 33 روزه هم معروف است و در آن هم حزب‌الله شکست سختی را به ارتش صهیونیستی وارد کرد.

• 4 نوامبر 2017 با فراخوانی سعد حریری نخست‌وزیر لبنان به ریاض و اعلام استعفایش از آنجا، این کشور وارد بحران تازه‌ای شد، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود خبر داد سعد حریری در ریاض بازداشت و مجبور به استعفا شده است.

• 9 نوامبر 2017 کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و کویت از شهروندان خود خواستند خاک لبنان را ترک کنند.

• 18 نوامبر 2017 سعد حریری موفق به خروج از عربستان سعودی و عزیمت به فرانسه شد تا با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کند.

• لبنان مشکلات اقتصادی فراوانی را به دلیل حضور تعداد زیادی آواره سوریه در این کشور متحمل شده است، تعداد آوارگان سوری در لبنان هم‌اکنون حدود 2 میلیون نفر است، در حالی که ارتش لبنان هم سرگرم مبارزه علیه تروریست‌های داعش و جبهه النصره در مرز با سوریه شده است، هم‌اکنون ارتش سوریه با کمک مبارزان حزب‌الله موفق به پاک‌سازی عمده خاک لبنان از حضور تکفیری‌ها شده‌اند.

• مردم لبنان در حالی پای صندوق‌های رأی می‌روند که دو همسایه آن‌ها یکی در جنگ و دیگری در آستانه جنگ قرار داشته و کشورشان به عنوان یک پارامتر تأثیرگذار، در هر دو آن‌ها نقش کلیدی باز می‌کند، نقشی که نتایج صندوق‌های رأی سمت‌وسوی آن را مشخص خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها