کد خبر: 166920
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ۱۴:۳۹:۰۰
| |

آمادگی حزب حاکم ارمنستان برای مذاکره بدون پیش‌شرط با مخالفان

حزب حاکم ارمنستان پنجشنبه اعلام کرد: حاضر است تا بدون قید و شرطی در رابطه با وضعیت سیاسی کنونی در ارمنستان با تمامی طرفین مذاکره کند. این در حالی است که رهبر مخالفان این کشور برای مذاکره شرط گذاشته است.

آمادگی حزب حاکم ارمنستان برای مذاکره بدون پیش‌شرط با مخالفان
کد خبر: 166920
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ۱۴:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حزب جمهوری‌خواه حاکم ارمنستان امروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تنها در صورتی با مخالفان مذاکره می‌کند که هیچ پیش‌شرطی درکار نباشد. این اطلاعیه به دنبال نشست روز چهارشنبه شاخه پارلمانی حزب حاکم جمهوری‌خواه ارمنستان منتشر شد.

در این اطلاعیه آمده است: حزب حاکم جمهوری‌خواه آماده است تا بدون هیچ قید و شرطی در رابطه با تمامی مسائل با تمامی طرفین به مذاکره بپردازد. شرکت کنندگان در این نشست همچنین توافق کردند تا جایگزینی را برای سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور سابق ارمنستان و رهبر حزب حاکم در نظر بگیرند.

در بخش نخست این نشست سرژ سرکیسیان نیز حضور داشت. وی جزییات بیشتر را در رابطه با علت استعفایش از پست نخست وزیری ارائه کرده، به صحبت درباره چارچوب همکاری‌ها در مجمع ملی پرداخته و از تمامی حضار خواست تا ثبات داخلی در ارمنستان و امنیت این کشور را در اولویت قرار دهند.

در بخش دوم این نشست، اعضای شاخه پارلمانی حزب حاکم و کارن کاراپتیان نخست وزیر موقت و معاون رهبر حزب حاکم در رابطه با وضعیت سیاسی کنونی در این کشور و تحولات احتمالی مطابق آن صحبت کرد.

نخست وزیر موقت روز چهارشنبه اخبار مبنی بر استعفایش را تکذیب کرد، این در حالی است که رسانه‌های محلی به نقل از مخالفان و اعضای پارلمان خبر استعفای او را منتشر کردند.

همزمان با آغاز اعتراضات ضد دولتی جدید در خیابان‌های ایروان پایتخت ارمنستان، نیکول پاشینیان رهبر اپوزیسیون این کشور تاکید کرده به کارن کاراپتیان در رابطه با اعمال حالت فوق‌العاده هشدار داده است.

پاشینیان

پاشینیان در جمع معترضان در جریان راهپیمایی اواخر روز چهارشنبه در میدان جمهوری، مدعی شد: برخی قانون‌گذاران حزب حاکم جمهوری خواه آماده هستند تا حمایت خود از کاراپتیان را کنار گذاشته و از یکی از نامزدهای مردم به عنوان نخست وزیر جدید این کشور حمایت کنند.

پاشینیان همچنین مدعی شد: روسیه که اصلی‌ترین متحد ارمنستان است از کاراپتیان حمایت نمی‌کند و مقامات روسیه به پاشینیان اطمینان دادند که مسکو در امور داخلی ایروان مداخله نخواهد کرد.

رهبر اپوزسیون ارمنستان به کاراپتیان هشدار داد: اگر تلاش کند تا نامزد جدیدی را برای نخست وزیر معرفی کند، مردم ساختمان پارلمان را محاصره خواهند کرد.

وی در جریان این راهپیمایی ضد دولتی اظهار کرد: از این لحظه به کارن کاراپتیان هشدار می‌دهم وارد هیچ ساختمان دولتی نشود. ما، مردم ارمنستان پیروز شده‌ایم و هیچ کس جرات ندارد این مساله را زیر سوال ببرد. این اظهارات پس از آن مطرح شد که حزب فدراسیون انقلابی ارمنی از دولت ائتلافی خارج شد.

پاشینیان

این اظهارات جدید روز چهارشنبه پس از لغو مذاکرات برنامه‌ریزی شده میان پاشینیان و کارن کاراپتیان که اعلام کرده شرایط پاشینیان برای مذاکرات را رد کرده، آغاز شد. همزمان با آغاز این اعتراضات جدید پلیس در مرکز ایروان مستقر شده و ناامنی‌های جدیدی در خصوص آینده سیاسی این کشور به وجود آمده است.

پاشینیان گفت: من معتقدم که انقلاب مخملی و غیرخشونت‌آمیز ما پیام شفافی ارسال کرده مبنی بر این که حزب جمهوری‌خواه دیگر نمی‌تواند در راس قدرت باشد.

رهبر مخالفان اظهار داشت، تنها شرطی که متعرضان مطرح کرده‌اند "تسلیم شدن" حزب جمهوری‌خواه حاکم است.

پاشینیان افزود: ما تنها یک شرط داریم و آن تسلیم شدن کام حزب جمهوری‌خواه بدون هیچ پیش شرطی است و این تظاهرات ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ما از حزب حاکم جمهوری‌خواه می‌خواهیم تا قدرتش را تسلیم کند و صریحا پیروزی مردم را به رسمیت بشناسد. مقامات جمهوری‌خواه باید از تمامی قدرت‌های خود محروم شوند و سرکیسیان دیگر نمی‌تواند به عنوان رهبر دوفاکتوی دولت سایه بر ارمنستان حکومت کند.

پاشینیان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد که در حال حاضر تحت کنترل حزب حاکم جمهوری‌خواه است و همچنین درخواست کرد تا زمان برگزاری این انتخابات نامزد مردم به عنوان نخست وزیر موقت زمام امور را به دست گیرد.

پاشینیان 42 ساله صریحا اعلام کرده که حاضر است پست نخست وزیری را در دست بگیرد و در جریان اعتراضات ضد دولتی، گفت: اگر مردم از من بخواهند این مسؤولیت را قبول خواهم کرد.

این در حالی است که کاراپتیان در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت: راه‌حل منطقی این است که احزاب سیاسی در چارچوب قانون اساسی و قوانین کشورمان گردهم آیند و در رابطه با این‌که آیا لازم است انتخابات زودهنگام برگزار شود یا خیر مذاکره کنند.

وی افزود: قوانین برابر باید برای تمامی احزاب اعمال شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها