هشدار اردوغان نسبت به تقسیم منطقه

رئیس‌جمهوری ترکیه نسبت به برخی تلاش‌ها برای تقسیم منطقه که از عراق و سوریه شروع می‌شود، هشدار داد. وزارت خارجه ترکیه نیز اظهارات مسؤولان آمریکایی درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه را رد کرد.

هشدار اردوغان نسبت به تقسیم منطقه
کد خبر: 166204
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۱ ۱۱:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نسبت به وجود برخی تلاش‌ها برای اجرای طرحی جهت تقسیم بندی دوباره منطقه هشدار داد.

اردوغان در سخنرانی خود در دانشگاهی در استانبول به مساله برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه که از سوی پارلمان این کشور تایید شده، آخرین تحولات منطقه و عملیات شاخه زیتون پرداخت.

رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت: به نظر می‌رسد تلاش‌هایی برای اجرای طرحی جهت تقسیم دوباره منطقه در دست انجام است و این طرح از عراق و سوریه آغاز می‌شود و بار بسیار سنگینی را بر دوش ترکیه خواهد گذاشت.

وی گفت: ما باید با توجه به مختصات جغرافیایی و حساسیت دوره‌ای که کشور در آن قرار دارد، تصمیمات فوری را اتخاذ کرده و آنها را با درایت اجرا کنیم.

اردوغان افزود: این دلایل موجب می‌شوند که ما به انتقال به ساختاری ریاستی نیاز پیدا کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه درباره عملیات شاخه زیتون در منطقه عفرین سوریه اظهار داشت: 4250 تروریست از ابتدای این عملیات نظامی در ژانویه گذشته و نیز 346 تروریست در شمال عراق و 236 تن دیگر در داخل ترکیه خنثی شده‌اند.

منظور اردوغان از خنثی شدن این افراد بازداشت، محاصره و یا کشته شدن آنهاست.

وزارت خارجه ترکیه نیز مخالفت خود را با اظهارات مسؤولان وزارت خارجه آمریکا درباره انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه در ژوئن اعلام کرده و آن را دخالت در خواست مردم ترکیه دانست.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ مکتوب به سخنان اخیر هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نسبت به برگزاری انتخابات زودهنگام با وجود حالت فوق‌العاده در ترکیه ابراز نگرانی کرده بود،‌ اظهار داشت: اظهارات پیش‌دستانه آمریکایی‌ها درباره انتخاباتی که هنوز برگزار نشده، به معنای دخالت در خواست مردم ترکیه بوده و این قابل پذیرش نیست.

آکسوی تاکید کرد: گزارش‌های کارشناسان بین‌المللی نشان می‌دهند که همه انتخابات برگزار شده در ترکیه دموکراتیک، آزاد، عادلانه و شفاف بوده و همه‌پرسی که آوریل 2017 درباره قانون اساسی ترکیه برگزار شد، جدیدترین مدرکی است که شفافیت انتخابات در ترکیه را ثابت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در ادامه گفت: نادیده گرفتن این حقیقت و طرح این ادعا که برگزاری انتخابات در شرایط حالت فوق العاده با ملاک‌های دموکراسی در تعارض است، تنها یک شیوه مبتنی بر اهداف مخرب است.

وی افزود: حالت فوق‌العاده تنها علیه فعالیت تروریست‌هاست که وحدت ترکیه را هدف قرار داده‌اند.

آکسوی با تاکید بر این مساله که محدودیت حقوق و آزادی‌های اساسی تنها شامل تروریست‌ها می‌شود، گفت: در کشورهای مختلفی انتخابات با وجود حالت فوق‌العاده برگزار شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها