کد خبر: 164412
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ۱۹:۰۰:۰۰
| |

:

«فیس‌بوک» و «گوگل»؛ غول‌های حکمران

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً در مصاحبه‌ای گفت که فیس‌بوک و گوگل در فرانسه پرطرفدار هستند. مشاغل زیادی تولید می‌کنند و بخشی از «اکوسیستم» ما هستند؛ اما این شرکت‌ها از برخی جهات خیلی بزرگ‌شده‌اند.

«فیس‌بوک» و «گوگل»؛ غول‌های حکمران
کد خبر: 164412
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ۱۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شبکه‌های اجتماعی ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اغلب مردم آن‌ها را وسیله‌ای برای فاصله گرفتن از دنیای واقعی و غرق شدن در دنیای خیالی مرفه می‌بینند. اشرف ابوالیزید رئیس انجمن روزنامه‌نگاران آسیا در گفتگویی با اسپوتنیک به توضیح بیشتر در این‌باره می‌پردازد که در ادامه می‌توانید این گفتگو را بخوانید

*نظر شما درباره اظهارات ماکرون چیست؟

در اوایل اختراع شبکه‌ها و رسانه‌ها، با توجه به آنچه مردم دوست دارند یا ندارند، راهی برای سنجیدن همه‌چیز وجود داشت؛ اما این ابزار تنها توسط متخصصان در یک رشته علمی محدود استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های فیس‌بوک و گوگل و دیگر رسانه‌های اجتماعی این است که هرکسی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند، چراکه ابزاری آسان، آزاد و در دسترس هستند؛ بنابراین من با ماکرون موافق هستم. او به ما هشدار می‌دهد فیس‌بوک و گوگل در حال تبدیل شدن به غول‌هایی هستند که می‌توانند حکمرانی کنند؛ اما اجازه دهید به او بگویم: خیلی دیر شده، زیرا این شرکت‌های عظیم از قدرت‌های معمولی پیشی گرفتند و نه‌تنها بر ما نظارت دارند، بلکه ما را مجبور می‌کنند بر اساس آن‌ها حرکت کنیم.

آب در حال جوشیدن است و تقریباً تبخیر می‌شود و شما می‌خواهید آن را به شکل اصلی خود بازگردانید! بنابراین، ابتدا باید جو اطراف آن را تنظیم کنید. جوامع مختلف به دلیل مجازی بودن گوگل و فیس‌بوک به آن‌ها معتاد شده‌اند و مردم تلاش می‌کنند تا از زندگی فقیر واقعی فرار کنند و به سمت یک زندگی فانتزی و ساختگی بروند. سنت‌های خانواده، فرهنگ و دیگر منابع می‌تواند آن‌ها را از جوشاندن آب منصرف کند.

*آیا موافق هستید که تنظیم و کنترل غول‌های فناوری مانند گوگل و فیس‌بوک سخت است؟

تاریخ می‌گوید که هیچ‌چیز غیرممکن نیست و دستکم دو راه وجود دارد: می‌توان دسترسی به آن را متوقف کرد، اما این نوعی دیکتاتوری است و راه دوم ابداع گزینه‌های متفاوت است

*به نظر شما، این غول‌های اینترنتی چه تأثیری بر انتخابات دارند؟

انتخابات را مانند سایراشیاء باید فروخت. شبکه‌های اجتماعی هم در همان بازار هستند و تحت تأثیر تبلیغات خوب، اخبار جعلی، معاملات بد و غیره قرار دارند؛ بنابراین، من معتقدم که آن‌ها تأثیرگذار هستند؛ اما نمی‌توانند قضاوت کنند که برندگان چه کسانی هستند. آن‌ها می‌توانند هزاران نفر را در یک انتخابات محلی تحت تأثیر قرار دهند و برعکس، هیچ تأثیری بر چندین میلیون رأی در یک ایالت بزرگ نداشته باشند.

*برخی از کارشناسان متوجه شدند که غول‌های تکنولوژی تأثیر زیادی بر کاربران دارند، دولت‌ها با این اقدام چگونه برخورد می‌کنند؟

در خاورمیانه و مناطق مشابه، دولت ها می‌تواند چیزی مثلا با اسم کمیته تخصصی اینترنت تشکیل دهد اعضای این نهادها در واقع نوعی جاسوس الکترونیکی برای گسترش شایعات و حمله به مخالفان سیاسی در فضای مجازی هستند. بعضی از دولت‌ها هم مثلا از شبکه‌های اجتماعی خواستند که حساب برخی از افراد را ببندند؛ اما من اعتقاد دارم مؤثرترین روش شفاف و صادق بودن است. هنگامی‌که مردم به شما اطمینان دارند، از مخالفانتان اطاعت نخواهند کرد.

*فکر می‌کنید راهی برای تنظیم غول‌های فناوری بدون تأثیر منفی بر روی حریم خصوصی کاربر وجود دارد؟

اشتباه این غول‌های تکنولوژی از داخل خود آن‌ها آغاز شد و حل این اشتباهات هم تنها از داخل خود آن‌ها امکان‌پذیر است. گوگل و فیس‌بوک باید از برخی قوانین اخلاقی در جوامع پیروی کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها