کد خبر: 164241
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ۱۷:۱۳:۰۰
| |

۵ مرحله آسان برای شروع جنگ؛

آیا ایالات‌متحده به سمت جنگ می‌رود؟

اولین چیزی که باید به یاد بیاورید این است که معمولاً رهبران جهان جنگ‌هایی را آغاز نمی‌کنند که به اعتقاد آن‌ها طولانی و پرهزینه باشد و به شکست آن‌ها منجر شود. مطمئناً جنگ‌های بسیاری به این صورت اتفاق افتاده‌اند؛ اما رهبرانی که این جنگ‌ها را شروع کردند، خود را فریب می‌دهند. آن‌ها فکر می‌کنند این جنگی ارزان، سریع و موفق خواهد بود.

آیا ایالات‌متحده به سمت جنگ می‌رود؟
کد خبر: 164241
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ۱۷:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- بسیاری از افراد فکر می‌کنند که احتمال حمله آمریکا به برخی از کشورها وجود دارد. مخصوصاً پس‌ازآنکه دونالد ترامپ دو تن از دیپلمات‌های ارشد خود را با افراد تندرویی مانند مایک پومپئو، مدیر سازمان سیا و جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد تعویض کرد. رابرت ورث، پژوهشگر موسسه وودرو ویلسون در مجله نیویورک‌تایمز خطر درگیری آمریکا با ایران، کره شمالی و چند کشور دیگر را برجسته می‌کند. اما این موضوع تا چه اندازه می‌تواند نگران‌کننده باشد؟ آیا ترامپ درباره جنگ جدی است یا نه؟

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از فارین پالیسی، اولین چیزی که باید به یاد بیاورید این است که معمولاً رهبران جهان جنگ‌هایی را آغاز نمی‌کنند که به اعتقاد آن‌ها طولانی و پرهزینه باشد و به شکست منجر شود. مطمئناً جنگ‌های بسیاری به این صورت اتفاق افتاده‌اند؛ اما رهبرانی که این جنگ‌ها را شروع کردند، خود را فریب می‌دهند. آن‌ها فکر می‌کنند این جنگی ارزان، سریع و موفق خواهد بود.

بنابراین، اگر یک رئیس‌جمهور و مشاورانش به دنبال جنگ باشند، چطور این کار را انجام می‌دهند؟ در اینجا 5 استدلال اصلی که تندروان برای توجیه جنگ به کار می‌برند وجود دارد. ممکن است آن‌ها را به‌عنوان 5 هشدار در نظر بگیرید.

خطر مهم و رو به رشد است.

استراتژی جنگ پیشگیرانه این است که جنگ در حال آمدن است و بهتر است ما قبل از دیر شدن اقدام کنیم. هر کس که به دنبال آغاز جنگ است، می‌خواهد عموم را متقاعد کند ایالات‌متحده با چندین روند ناکارآمد مواجه است و شرایط بد را تنها می‌توان با جنگ تغییر داد. به لفظ‌هایی مانند «شکاف»، «خطوط قرمز» و «زمان رو به پایان است» توجه کنید. همه این‌ها به این معناست که ایالات‌متحده قبل از اینکه دیر شود باید عمل کند.

جنگ آسان و ارزان خواهد بود (اما اگر اکنون اقدام کنیم)

همان‌طور که ذکر شد، هیچ‌کس جنگی را آغاز نمی‌کند که می‌داند طولانی و پرهزینه است و به شکست می‌انجامد. براین اساس، کسی که جنگ می‌خواهد باید خودش و عموم مردم را متقاعد کند که جنگی آسان و کم‌هزینه خواهد بود و پیروزی را به دنبال خواهد داشت.

جنگ تمام مشکلات ما یا حداقل بیشتر آن‌ها را حل می‌کند

طرفداران جنگ به‌طورمعمول وعده می‌دهند که پیروزی مشکلات زیادی را حل خواهد کرد. نکته جالب در مورد چنین ادعاهایی این است که آن‌ها تکرار می‌شوند. مهم نیست ایالات‌متحده در دهه‌های اخیر چند بار به جنگ می‌رود یا به‌زور متوسل می‌شود، این موضوع تمام‌شدنی نیست.

دشمن یا شیطان است یا دیوانه، شاید هر دو

اگر می‌خواهید یک کشور را به جنگ هدایت کنید، فراموش نکنید که حریف خود را بترسانید. یک درگیری ساده فقط بر سر منافع کافی نیست، زیرا اگر چنین بود، به‌جای استفاده از نیروی نظامی مشکل از طریق دیپلماسی و سازش حل می‌شد. استدلال این ادعا این است که دشمنان آمریکا متجاوزان نامعقول و متعصب هستند که نباید از قدرت نظامی خود، زرادخانه‌های سلاح‌های پیشرفته و ابزارهای مختلف اقتصادی استفاده کنند.

صلح به نفع آمریکا نیست

آخرین نشانه هشدار این است که دولت تلاش می‌کند خودش را میهن‌پرست نشان دهد و استفاده از زور نشانه میهن‌پرستی است. مطمئن‌ترین راه این است که وطن‌پرستی را نشانه بگیرند. معمولاً خساراتی که تندروان به کشور وارد می‌کنند، به‌سادگی فراموش می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها