کد خبر: 163972
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۰ ۱۲:۳۳:۰۰
| |

بازداشت 70 افسر دیگر ارتش ترکیه به اتهام همکاری با گولن

موج دستگیری‌ها در ترکیه همچنان ادامه دارد. طبق گزارش‌ها، در 39 منطقه این کشور 70 افسر ارتش به اتهام هواداری از فتح‌الله گولن، روحانی‌ ترک‌تبار ساکن آمریکا دستگیر شده‌اند.

بازداشت 70 افسر دیگر ارتش ترکیه به اتهام همکاری با گولن
کد خبر: 163972
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۰ ۱۲:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| رسانه‌های ترکیه گزارش دادند دادستان‌های این کشور فرمان دستگیری 70 افسر دیگر ارتش ترکیه را صادر کرد. این افسران به همکاری با جنبش فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی متهم شده‌اند. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک گزارش داد که اکنون پلیس این کشور وظیفه دستگیری این افراد را در 38 منطقه این کشور به عهده دارد. گفته می‌شود سربازانی که به اتهام همکاری با جنبش گولن دستگیر شده‌اند، این افسران را نیز هوادار گولن معرفی کرده‌اند.

فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا تا چند سال پیش از متحدان مهم اردوغان بود و در قدرت‌گیری حزب عدالت و توسعه در اوایل دهه گذشته میلادی نقش داشت. از سال 2013 میانه‌ی جریان "خدمت" وابسته به گولن با حزب عدالت و توسعه به هم خورد و اردوغان او را به رهبری کودتای نظامی ماه ژوئیه سال 2016 میلادی در این کشور متهم کرد. گولن همواره این اتهام را رد کرده است.

نهاد حقوق بشری سازمان ملل متحد اعلام کرده است ترکیه پس از این کودتای نظامی حدود 160 هزار تن را دستگیر و حدود همین تعداد را نیز از ادارات دولتی اخراج کرده است. تاکنون علیه بیش از 50 هزار تن از بازداشت‌شدگان کیفرخواست صادر شده است.

کشورهای غربی متحد با ترکیه تاکنون بارها از دولت ترکیه به خاطر این اقدامات انتقاد کرده‌اند. منتقدان اردوغان بر این نظرند که او از این کودتا استفاده کرده است تا بتواند مخالفان خود را خاموش کند.

همزمان اداره فدرال آلمان برای امور مهاجرت و پناهندگی اعلام کرده است که شمار افرادی که از ترکیه به آلمان آمده و در این کشور تقاضای پناهندگی داده‌اند، افزایش یافته است. این اداره شمار پناهجویان ترک را در سال وقوع کودتا (2016) پنج هزار و 742 تن اعلام کرده است. یک سال بعد از این حادثه در سال گذشته میلادی (2017) شمار پناهجویان ترک که در آلمان تقاضای پناهندگی داده‌اند افزایش یافته و به هشت هزار و 483 تن رسیده است.

شمار پناهجویان ترک که در آلمان تقاضای پناهندگی داده‌اند در دو ماه نخست سال جاری میلادی (2018) نیز به نسبت سال گذشته (2017)300 تن افزایش داشته است. اداره فدرال آلمان در امور مهاجرت و پناهندگی اعلام کرده که در همین مدت زمانی با تقاضای پناهندگی 3/ 42 درصد پناهجویان ترک موافقت شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها