کد خبر: 161328
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۲ ۱۹:۳۴:۰۰
| |

پنج کشور تصمیم می‌گیرند تا خاورمیانه را تقسیم کنند

هدف اصلی واشنگتن جلوگیری از تحکیم موقعیت ایران در منطقه است

اولوچ اوزاولکر، سفیر سابق ترکیه در فرانسه و لیبی، به اسپوتنیک گفت که گزارش‌هایی در مورد برنامه مخفی رسم دوباره نقشه خاورمیانه به ترکیه هشدار داده‌اند. اطلاعات به‌طور واضح نشان می‌دهند آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی و اردن خواستار جلساتی در این زمینه هستند. شرکت‌کنندگان خواهان دعوت نمایندگان مصری، آلمانی و ترکی به این گفت‌وگو شدند. به نظر می‌رسد مصر هرگز دعوت نشده است و آلمانی‌ها پاسخ نداده‌اند. آن‌ها بر این باورند که درگیری میان ترکیه و کردها می‌تواند تأثیرات منفی بر تصمیم‌های آن‌ها داشته باشد.

هدف اصلی واشنگتن جلوگیری از تحکیم موقعیت ایران در منطقه است
کد خبر: 161328
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۲ ۱۹:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| بر اساس گزارشی، نمایندگان ایالات‌متحده، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی و اردن در ماه ژانویه در واشنگتن دیدار کردند تا راهبرد جدید خودشان را برای خاورمیانه آماده کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، اولوچ اوزاولکر، سفیر سابق ترکیه در فرانسه و لیبی، به اسپوتنیک گفت که گزارش‌هایی در مورد برنامه مخفی رسم دوباره نقشه خاورمیانه به ترکیه هشدار داده‌اند.

این اطلاعات مربوط به نشست 11 ژانویه، به نام نشست سوریه است که توسط گروهی از روزنامه‌نگاران فرانسوی، بر اساس یادداشت‌های نوشته‌شده سفیر بریتانیا که در جلسه حضور داشت، منتشر شد.

اوزاولکر گفت: شرکت‌کنندگان توافق کردند تا در 20 ژانویه دوباره دیدار کنند و بدین معنی است که آن‌ها قصد دارند چنین جلسات مخفیانه‌ای را به‌صورت منظم برگزار کنند.

به گفته او اطلاعات به‌طور واضح نشان می‌دهند آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی و اردن خواستار این جلسات هستند. شرکت‌کنندگان خواهان دعوت نمایندگان مصری، آلمانی و ترکی به این گفت‌وگو شدند. به نظر می‌رسد مصر هرگز دعوت نشده است و آلمانی‌ها پاسخ نداده‌اند. آن‌ها بر این باورند که درگیری میان ترکیه و کردها می‌تواند تأثیرات منفی بر تصمیمات آن‌ها داشته باشد.

وی در ادامه افزود که شرکت‌کنندگان این واقعیت را مخفی نکردند که آمریکا به دنبال بهانه‌ای برای ادامه حضور خود در سوریه و خاورمیانه است. آن‌ها گفتند که هدف اصلی واشنگتن این است که مانع تحکیم موقعیت ایران در منطقه شود.

به گفته او پنج کشور شرکت‌کننده در مورد چهار پروسه جهانی صحبت کردند. اولاً، نماینده ایالات‌متحده گفت که ایجاد سلاح‌های هسته‌ای کوچک می‌تواند راه را برای استفاده آن‌ها در مناقشات منطقه‌ای فراهم کند. ثانیاً، اقدامات علیه روسیه و دیگر کشورها که آن‌ها را تهدیدی برای ناتو می‌دانند، موردبحث قرار گرفت. سوم آنکه آن‌ها درباره افزایش احتمالی تعداد حملات اسرائیل علیه ایران بحث کردند. و درنهایت، آن‌ها درباره مسئله کردها و نقش آن‌ها در تشدیدی تنش بین آنکارا و واشنگتن صحبت کردند.

اوزاولکر البته درباره نتیجه مذاکرات بین ترکیه و ایالات‌متحده که قرار است در ماه جاری برگزار شود، بدبین است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها