کد خبر: 656642
|
۱۴۰۳/۰۱/۲۱ ۲۰:۵۰:۰۰
| |

۹ بانک ۱۵۱ هزار میلیارد تومان به خودشان وام داده‌اند+ لیست بدهکاری ۹ بانک‌ها به خودشان!

روزنامه هم میهن لیستی از بدهی بانک‌ها به خودشان را منتشر کرده است.

۹ بانک ۱۵۱ هزار میلیارد تومان به خودشان وام داده‌اند+ لیست بدهکاری ۹ بانک‌ها به خودشان!
کد خبر: 656642
|
۱۴۰۳/۰۱/۲۱ ۲۰:۵۰:۰۰

روزنامه هم میهن لیستی از بدهی بانک‌ها به خودشان را منتشر کرده است. 

به گزارش هم میهن، بانک‌های کشور که وام دادن به خودشان را پیشتر در سابقه داشتند حالا تبدیل به ابربدهکار بانکی شده‌اند و در بین بدهکاران، بیشترین معوقات را از آنِ خود کرده‌اند. براساس آخرین لیست منتشرشده در بانک مرکزی، 9 بانک کشور 151 هزار و 210 میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های متعلق به خود تسهیلات پرداخت کرده‌اند. این عدد تنها از بین 12 بانک و مؤسسه اعتباری که اطلاعات‌شان منتشر شده استخراج شده و اطلاعات ۲۳ بانک و مؤسسه اعتباری دیگر در دسترس نیست.

بانک‌های بدهکار به خودشان

بانک پارسیان: بانک پارسیان در مجموع ۸۶ هزار و ۵۵۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده و میزان تسهیلات غیرجاری این بانک ۳ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان گزارش شده است. این بانک یک‌هزار و 839 میلیارد تومان به ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان اموال و املاک ستاد فرمان اجرایی امام تسهیلات پرداخت کرده است. میزان معوقات ستاد 28 میلیارد تومان قید شده است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، کارگزاری پارسیان، لیزینگ پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، صنایع فولاد صبح پارسیان در مجموع 952 میلیارد تومان از این بانک تسهیلات دریافت کرده‌اند.

اقتصاد نوین: لیست اعلامی بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک اقتصاد نوین یک‌هزار و 612 میلیارد تومان تسهیلات به زیرمجموعه‌های خود پرداخت کرده است. این مبلغ به سه مجموعه مرتبط با این بانک یعنی لیزینگ اقتصادنوین، سرمایه‌گذاری عمران و توسعه پایدار ایرانیان و شرکت خدمات ارزی و صرافی بانک اقتصاد نوین پرداخت شده است. به جز لیزینگ اقتصاد نوین که نرخ سود ۲۳ درصد در نظر گرفته شده برای مابقی ردیف‌های پرداخت شده سود صفر درصد قید شده است.

بانک شهر: بانک شهر 26 هزار و 694 میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات پرداخت کرده است. گروه مالی شهر، گروه توسعه صنایع و معادن شهر، صرافی شهر، راهبرد هوشمند شهر، شرکت تامین سرمایه تمدن، توسعه و نوآوری شهر، لیزینگ شهر، ساختمان عمران شهر پایدار، سرمایه‌گذاری شهر آتیه، مسکن و ساختمان جهان، نوسازان شهر تهران و شهرداری‌های شیراز، مشهد، تهران، کرج، اصفهان و قم زیرمجموعه‌های این بانک هستند که تسهیلات دریافت کرده‌اند. نرخ سود تسهیلاتی که به شهرداری‌ها پرداخت شده عمدتاً ۷ درصد بوده و برای شهرداری قم هیچ نرخ سودی نوشته نشده است. برخی از مجموعه‌ها نیز مثل صرافی شهر، راهبرد هوشمند شهر، گروه مالی شهر و... نرخ سود صفر درصد داشته‌اند. بانک شهر در مجموع 6 هزار و 778 میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد. این بانک به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تسهیلات پرداخت کرده است. 98 میلیارد تومان به باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و 62 میلیارد تومان به باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس.

مؤسسه اعتباری ملل:  مؤسسه اعتباری ملل که در لیست اعلامی بانک مرکزی وجود دارد 27 هزار و 900 میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات داده است. گروه توسعه اقتصاد ملل، ‌نیروگاه خیام نیشابوری، لیزینگ توسعه صنعت و تجارت توس، گروه ساختمانی عمران تکلار، گسترش عمران ملل، گروه هتل‌های ویستاتوس ملل، فرش ایران، ارزیاب سرمایه توس، گروه مالی ملل، توسعه توس‌بان امین، کارگزاری ملل، اختصاصی بازارگردانی ملل، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی نوین پیشرو، تامین سرمایه کاردان، تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل، عمران نوین توس جاودان، تامین سرمایه نوین و خدمات ارزی و صرافی ملل شرکت‌های وابسته به مؤسسه ملل است که از تسهیلات این مؤسسه استفاده کرده‌اند. اخیراً مؤسسه ملل تبلیغات قابل‌توجهی در صداوسیما دارد که مردم را تشویق به تعامل مالی با این مؤسسه می‌کند. مؤسسه اعتباری ملل در لیست اعلامی اسفندماه در مجموع 2633 میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد. نقی امیدوارحقیقی، ابوالقاسم سنگکی، حسین امینی‌مقدم‌فدافن، حسین ره‌باریان، محسن خوشرو و مصطفی خدابخش افراد حقیقی هستند که نام‌شان به‌عنوان بدهکاران بزرگ ملل نوشته شده است.

بانک دی: بانک دی نیز ۶ هزار و 572 میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های خود یعنی کارگزاری بانک دی، ‌شرکت تولید نیروی برق دماوند، بیمه دی، گروه مالی دی، خدمات ارزی و صرافی دی، لیزینگ دی پرداخت کرده است. جالب اینکه نرخ سود و کارمزد این تسهیلات صفر درج شده است.

بانک کشاورزی: بانک کشاورزی 529 میلیارد تومان به زیرمجموعه خود با عنوان توسعه و عمران اراضی کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده که نرخ سودهای متفاوت از صفر تا ۲۳ درصد برای ردیف‌های پرداخت‌شده در نظر گرفته است. این بانک همچنین 9 هزار و 270 میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد. شرکت سهامی پشتیبانی امور دام با 184 میلیارد تومان، اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی با 351 میلیارد تومان، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران با 4 هزار و 74 میلیارد تومان و مسکن کارکنان شرکت مخابرات با 1450 میلیارد تومان جزو بدهکاران این بانک هستند. بدهکاران حقیقی بانک کشاورزی نیز امین مهدی با 205 میلیارد تومان و محمدمهدی مقدم‌منفرد با 543 میلیارد تومان ذکر شده‌اند.

بانک تجارت: بانک تجارت و صادرات هر دو تسهیلات کلانی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند. بانک صادرات در مجموع 231 هزار و 149 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که از این مقدار 49 هزار و 512 میلیارد تومان معوق شده است. بانک تجارت اما از 213 هزار و 420 میلیارد تومان تسهیلات پرداختی، یک هزار و 215 میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد.

بانک مسکن: بانک مسکن نیز گرچه بین 12 بانک اعلامی آورده شده اما در لیست تسهیلات پرداختی این بانک عبارت «فاقد اطلاعات می‌باشد» قید شده است. اما در لیست تسهیلات غیرجاری رقم 5 هزار و 97 میلیارد تومان گزارش شده است. برخی بدهکاران این بانک نیز شرکت بیژه آسیا (بهروز) با 89 میلیارد تومان، شرکت سامان پیشرو کرمانشاه مدلل با 426 میلیارد تومان، مرتضی صدفی با 147 میلیارد تومان و مؤسسه دارالقرآن الکریم استان اردبیل با 164 میلیارد تومان آورده شده است.

بانک گردشگری: بانک گردشگری در آخرین لیست اعلامی 12 هزار و 667 میلیارد تومان تسهیلات به بدهکاران پرداخت کرده است که از این مبلغ  ۲ هزار و 87 میلیارد تومان معوق شده است. فروشگاه زنجیره‌ای محسن با 141 میلیارد تومان و فروشگاه زنجیره‌ای رفاه با 140 میلیارد تومان جزو بدهکاران این بانک عنوان شده‌اند.

بانک توسعه تعاون و پست بانک: در لیست بانک مرکزی نام بانک توسعه تعاون و پست‌بانک هم وجود دارد اما تسهیلات پرداختی پست بانک به اشخاص مرتبط صفر درج شده و در لیست بانک توسعه تعاون نیز این عبارت نوشته شده است: «این بانک فاقد تسهیلات و تعهدات مرتبط بالای 500 میلیارد ریال می‌باشد.» بانک توسعه تعاون در مجموع سه میلیارد و 266 میلیون تومان تسهیلات غیرجاری دارد و پست‌بانک نیز یک هزار و 79 میلیارد تومان تسهیلات به بدهکاران پرداخت کرده که از این مبلغ 831 میلیارد تومان معوق شده است. شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران با 500 میلیارد تومان جزو بدهکاران پست‌بانک است.

ایران و ونزوئلا: بانک مشترک ایران و ونزوئلا گرچه بین 12 بانک اعلامی آورده شده اما در لیست تسهیلات پرداختی و چه در لیست تسهیلات به شرکت‌های وابسته این بانک عبارت «فاقد اطلاعات می‌باشد» قید شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها