کد خبر: 653508
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ۱۰:۵۵:۲۱
| |

افزایش قیمت یک‌شبه گوشی‌های موبایل؛ تا کی قرار است شب بخوابیم و صبح با قیمت‌های جدید بیدار شویم؟

روزنامه اعتماد نوشت: اعلام تعرفه‌های جدید واردات گوشی تلفن همراه بالای 600 دلار، شوک تازه‌ای به قیمت این کالاها در بازار ایران وارد کرد.

افزایش قیمت یک‌شبه گوشی‌های موبایل؛ تا کی قرار است شب بخوابیم و صبح با قیمت‌های جدید بیدار شویم؟
کد خبر: 653508
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ۱۰:۵۵:۲۱

روزنامه اعتماد در گزارشی اثر تعرفه‌های جدید واردات بر بازار موبایل را بررسی کرده است.

به گزارش اعتماد، در بخشی از این گزارش آمده است: 

اعلام تعرفه‌های جدید واردات گوشی تلفن همراه بالای 600 دلار، شوک تازه‌ای به قیمت این کالاها در بازار ایران وارد کرد. با این تفاوت که اگر ظرف سه ماه گذشته و با خروج نرخ دلار آزاد از کانال 50 هزار تومانی، قیمت موبایل در بازار رشد کرده بود؛ حالا با این تعرفه‌های جدید نیز فعالان بازار «یک شبه» قیمت‌ها را بالا برده‌اند. آن هم در بازاری که خیلی از گوشی‌ها دیگر پیدا نمی‌شود و بسیاری از آنها نیز به صورت استوک (دست دوم) ‌خرید وفروش می‌شوند.

بازار موبایل در چند سال گذشته همزمان با بالا گرفتن تورم انتظاری در پایان سال، با جهش قیمت روبروست. اما جدول قیمت‌ها نشان می‌دهد که چیزی بیش از افزایش قیمت در حال رخ دادن است. با اینکه سازمان‌های متولی واردات بر این گزاره اصرار دارند که سهم گوشی‌های بالای 600 دلار از بازار کنونی ایران بسیار پایین است و با همین استدلال هم اتفاقات خاص این بازار چندان مهم تلقی نمی‌شود؛ ‌اما این گوشی‌ها اصطلاحا «پرچمدار» بازار هستند.

در فاصله 5 روز گذشته، همزمان با ابلاغ تعرفه‌های جدید و البته نوسان‌های قیمت ارز، ‌قیمت بسیاری از این گوشی‌ها در بازار با جهش‌های عجیب و غریب روبرو شده است. البته که جهش‌های قیمت در بسیاری از بازارهای دیگر هم رخ داده اما باید پرسید که چگونه می‌شود قیمت یک گوشی فقط در 5 روز به یک‌باره 15 تا 40 درصد رشد کند؟ منشأ این پول‌ها کجاست و چه کسانی از چنین بازاری سود می‌برند و چه زمانی قرار است شب بخوابیم و صبح با قیمت‌های جدید روبرو نباشیم؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها