کد خبر: 648666
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۷ ۱۱:۲۰:۴۰
| |

هشدار وزیر نیرو؛ تابستان سخت در راه است

وزیر نیرو گفت: تابستان سختی را در پیش داریم اما می‌توانیم از آن بدون خاموشی عبور کنیم به شرط آنکه این برنامه‌ها را رعایت کنیم.

هشدار وزیر نیرو؛ تابستان سخت در راه است
کد خبر: 648666
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۷ ۱۱:۲۰:۴۰

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: موضوع رفع ناترازی، محدودیت یا یک بحران نیست بلکه استفاده از علم و تکنولوژی برای مدیریت صحیح، عالمانه و اقتصادی صنعت است.

وی افزود: به هیچ وجه اقتصادی نیست برای مصرف پیک خود در تولید، انتقال و شبکه ظرفیت سازی کنیم و در هیچ کشور پیشرفته ای نیز چنین تصوری وجود ندارد، لذا مدیریت صنعت برق در شرایط موجود یک مدیریت کاملا علمی است.

محرابیان ادامه داد: در روز شنبه یک نمونه را خدمت آقای رئیس جمهور و برخی از اعضای هیات دولت مثال زدم؛ نمودار مصرف صنعت را در روز ١٣ آذر و پنجم مرداد نشان دادم که چگونه با شیوه های مدرن مدیریت مصرف توانستیم در تابستان ۲.۵ درصد انرژی بیشتری در یک روز به نسبت روزی که هیچگونه محدودیتی نداریم تامین کنیم، این به معنای افتخار صنعت است.

وزیر نیرو گفت: در ادارات مصوبه ای در شورای عالی انرژی ابلاغ شد که ۲۰ درصد مصرف ادارات از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر تامین شود، این دستورالعمل را بنده ابلاغ کرده ام، در صنعت هم قانون داشتیم یک درصد از مصرف برق در سال ۱۴۰۲ از محل تجدیدپذیر تامین شود و تا پنج سال هر سال یک درصد اضافه شود تا این میزان به پنج درصد برسد.

وی افزود: مهم ترین نقطه ضعف مان در تجدیدپذیر عدم کشش بازار است و منطقی هم هست که از طرف بازار هم کششی نباشد چون انرژی و سوخت رایگان داده می شود و یک مسابقه ناعادلانه ای بود؛ برای رفع این بی عدالتی، یک کشش تقاضا در قانون و مصوبه شورای عالی انرژی به وجود آوردیم، همکاران باید در این باره کنترل کنند که این موارد اجرا شود.

وزیر نیرو گفت: تابستان سختی را در پیش داریم اما می توانیم از آن بدون خاموشی عبور کنیم به شرط آنکه این برنامه ها را رعایت کنیم.

وی افزود: یکی از مهم ترین برنامه ها این است که موضوع صرفه جویی را در یک چارچوب مدیریت شده و در یک بستر تعاملی با شیوه های اطلاع رسانی ساعتی و لحظه ای به مصرف کننده منتقل کنیم و یک مشارکت ملی و عمومی را در صرفه جویی و توجه دادن به مصرف جلب کنیم، اگر این اقدام انجام شود در کنار اقدام های دیگر می توانیم نه تنها تابستان ۱۴۰۳ را بلکه تمام سال های پیش رو را در واقع عبور کنیم.

محرابیان ادامه داد: موضوع اپراتور انرژی همین بحث را دنبال می کند، ما امروز بسترهای مختلفی برای ارتباط با مردم داریم یکی از این بسترها، استفاده از تلفن های همراه است و امکان تعامل وجود دارد و اگر ابزارهای دیگر رسانه بسیج شوند که بتواند این ارتباط را تقویت کنند، این یک ظرفیت بسیار مهم است که ما باید بتوانیم از آن حداکثر بهره را ببریم.

وزیر نیرو گفت: در کمیته توسعه و ارتقا شبکه، تعداد نقاطی که در شبکه ضعف داریم به خصوص در پیک تابستان، به خوبی شناسایی و اولویت بندی شده است و به عنوان پروژه های حیاتی مصوب و ابلاغ شده است و در حال حاضر در مسیر اجراست. مهم ترین آن ها در تهران، مازندران، گیلان، سیستان و بلوچستان و خوزستان است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها