کد خبر: 641896
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۱ ۲۰:۴۵:۴۶
| |

دولت رئیسی ضد مستضعفین می‌شود؟

مالکان خانه‌های لوکس باید به ازای هر یک میلیارد تومان مازاد دو میلیون تومان و به ازای هر پنج میلیارد تومان سالانه ۱۰ میلیون تومان و ماهانه حدود ۸۳۰ هزار تومان بپردازند.

دولت رئیسی ضد مستضعفین می‌شود؟
کد خبر: 641896
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۱ ۲۰:۴۵:۴۶

متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منتشر شد. بررسی جزئیات این لایحه نشان می‌دهد سنتی که در سال ۱۴۰۰ برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس پایه‌گذاری شد، همچنان در لایحه بودجه سال آینده نیز بخشی را به خود اختصاص داده است. بر این اساس زمین، ویلا، باغ و منازلی که ارزش آنها بالای ۲۵ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند؛ مالیات روی مبلغی که مازاد بر این مبلغ است به میزان دو در هزار محاسبه خواهد شد.

به گزارش تجارت‌‌نیوز، یعنی مالکان خانه‌های لوکس باید به ازای هر یک میلیارد تومان مازاد دو میلیون تومان و به ازای هر پنج میلیارد تومان سالانه ۱۰ میلیون تومان و ماهانه حدود ۸۳۰ هزار تومان بپردازند. این مالیات بر عهده شخصی قرار می‌گیرد که در ابتدای سال مالک املاک بوده است.

دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ تکیه ۵۰ درصدی خود را بر درآمدهای مالیاتی قرار داده بود، اما آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد حداقل مالیات بر خانه‌های لوکس در این بازه سرنوشت خوبی نداشته است. در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۴۵ هزار خانه لوکس شناسایی و مالیات تعیین شده بیش از دو همت برآورد شده بود، اما تنها 6 میلیارد تومان از آن محقق شد؛ یعنی معادل ۰/۳ مالیات برآورد شده در بودجه!

بنابراین آن‌گونه که به نظر می‌رسد تعیین مالیات از خانه‌های لوکس با توجه به اینکه سازوکار درستی برای شناسایی آن نیست عملا حاصلی برای دولت ندارد و تنها به‌صورت اسمی بخشی از لایحه بودجه را به خود اختصاص می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها