کد خبر: 637278
|
۱۴۰۲/۰۷/۳۰ ۲۱:۰۰:۰۰
| |

دولت از شرکت‌های دولتی و بانک‌ها پول قرض گرفت اما باز هم کسری بودجه دارد

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: منابع و مصارف بودجه عمومی معادل ۲۰۸۲‌هزار میلیارد تومان تصویب شده که نسبت به سال گذشته ۳۶.۴درصد افزایش یافته است.

دولت از شرکت‌های دولتی و بانک‌ها پول قرض گرفت اما باز هم کسری بودجه دارد
کد خبر: 637278
|
۱۴۰۲/۰۷/۳۰ ۲۱:۰۰:۰۰

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت که دولت برای جبران کسری بودجه امسال، از شرکتهای دولتی و بانکها پول گرفت اما باز هم مشکل حل نشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، منابع و مصارف بودجه عمومی معادل ۲۰۸۲‌هزار میلیارد تومان تصویب شده که نسبت به سال گذشته ۳۶.۴درصد افزایش یافته است. بنابراین انتظار این است که در نیمه اول امسال معادل ۱۰۴۱‌هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده باشد. برابر اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه در ۶ماه اول امسال معادل ۶۷درصد درآمد بودجه محقق شده و ۳۳‌درصد یا بهتر بگوییم یک‌سوم بودجه محقق نشده است که رقم آن معادل ۳۴۱‌هزار میلیارد تومان است.

این روزنامه نوشته است: برابر آنچه گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، در سال قبل دولت بخشی از کسری بودجه را از طریق استقراض از بانک‌های تجاری تامین کرده، به نحوی که بدهی دولت به این بانک‌ها ۱۵۰درصد رشد داشته و بدهی بانک‌ها به ۳۲۶‌هزار میلیارد تومان رسیده و در عوض، پرداخت اعتبار به شرکت‌های غیردولتی محدود شده است؛ به نحوی که رشد اعتبارات این شرکت‌ها معادل ۳۱درصد شده که اگر به قیمت ثابت محاسبه شود، قریب به ۱۵‌درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی کاهش یافته است که باعث کاهش سرمایه‌گذاری و تولید خواهد شد. همچنین افزایش بدهی دولت به بانک‌های تجاری باعث استقراض بانک‌های مذکور از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها