کد خبر: 633909
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ۲۰:۲۰:۰۰
| |

لاتاری خودرو حذف شد؛ قیمت‌گذاری دستوری هم کنار گذاشته می‌شود؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: حذف فروش دستوری خودرو این پرسش بسیار مهم را ایجاد کرده که آیا ایستگاه بعدی پیاده شدن سیاستگذار، ایستگاه قیمت است؟ ممکن است کنار گذاشتن فروش دستوری به‌نوعی مقدمه عبور سیاستگذار از قیمت دستوری نیز باشد.

لاتاری خودرو حذف شد؛ قیمت‌گذاری دستوری هم کنار گذاشته می‌شود؟
کد خبر: 633909
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ۲۰:۲۰:۰۰

روزنامه دنیای اقتصاد از احتمال کنار گذاشته شدن قیمت‌گذاری دستوری در بازار خودرو خبر داده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، پس از مدل «لاتاری»، فروش یکپارچه خودرو نیز به عنوان سیاستی دستوری کنار گذاشته شد، اتفاقی که به نظر می‌رسد ریشه در تبعات عرضه دو‌میلیون دستگاهی از مسیر این سامانه دارد. طبق آنچه منوچهر منطقی عنوان کرده، مدل قبلی فروش از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو حذف شده و عرضه مستقیم توسط خودروسازان انجام خواهد شد. هرچند معاون حمل‌و‌نقل وزارت صمت، دلیل حذف فروش یکپارچه را افزایش عرضه خودرو و آغاز واردات و قرار گرفتن بازار در مسیر تعادل عنوان کرده، اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی عبور از آن، بار سنگین تعهد ناشی از اجرای این مدل فروش و تداوم تعهدات بالقوه است. به نظر می‌رسد دلیل دیگری که سبب شد سیاستگذار به فعالیت سامانه یکپارچه پایان دهد، کندی روند تولید است.

این روزنامه در ادامه پیش‌بینی کرده است: حذف فروش دستوری خودرو این پرسش بسیار مهم را ایجاد کرده که آیا ایستگاه بعدی پیاده شدن سیاستگذار، ایستگاه قیمت است؟ این پرسش از دو جهت مطرح است. نخست اینکه عبور از فروش دستوری ممکن است سیاستگذار را به کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری نیز ترغیب کرده باشد. به عبارت بهتر حتی ممکن است کنار گذاشتن فروش دستوری به‌نوعی مقدمه عبور سیاستگذار از قیمت دستوری نیز باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها