کد خبر: 629619
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ۱۱:۵۷:۲۰
| |

بنزین بی‌کیفیت ایرانی این بلا را سر خودروهای خارجی می‌آورد!

با توجه به این‌که خودروهای وارداتی نو و کارکرده به‌زودی به ایران خواهند آمد، باید تامین سوخت مورد نیاز آنها نیز در دستور کار قرار گیرد؛ زیرا مصرف بنزین بی کیفیت داخلی باعث خواهد شد تا طی کوتاه‌مدت با مشکلات جدی مواجه شوند.

بنزین بی‌کیفیت ایرانی این بلا را سر خودروهای خارجی می‌آورد!
کد خبر: 629619
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ۱۱:۵۷:۲۰

بنزین بی کیفیت در ایران باعث دردسر مالکان ماشین های خارجی شده است؛ اما چگونه سوخت بی کیفیت به خودروهای خارجی آسیب می‌زند.

به گزارش گجت نیوز، پایین بودن کیفیت بنزین به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی مالکان خودروهای خارجی در ایران محسوب می‌شود. هرچند این مشکل از سال‌ها قبل وجود داشته، اما اکنون با توجه به این‌که خودروهای جدید به‌دلیل تکنولوژی ساخت پیشرفته خود به بنزین باکیفیت نیاز دارند، این مشکل بیش از پیش نمایان شده است.

طی هفته‌های گذشته بسیاری از مالکان خودروهای خارجی به‌دلیل مشکلات موتوری به تعمیرگاه‌ها مراجعه کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این خودروها پس از پیمودن مسافت کوتاهی با مشکلات مختلف در بخش پیشرانه مواجه می‌شوند و این موضوع فقط برای خودروهای چینی نیست، بلکه مالکان خودروهای وارداتی نظیر کره‌ای، ژاپنی و آلمانی نیز با مشکلات موتوری مشابه مواجه شدند.

معضل بنزین بی کیفیت در ایران

عدد اکتان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سوخت محسوب می‌شود. در واقع هرچه میزان عدد اکتان بنزین بیشتر باشد، کیفیت آن نیز در سطح بالایی قرار خواهد داشت. اگر عدد اکتان بنزین پایین‌تر باشد، اشتعال آن سریع‌تر انجام می‌شود. از این رو هنگامی که بنزین وارد سیلندر موتور می‌شود، توانایی تحمل فشار بالا را ندارد و فرایند اشتعال آن بلافاصله پیش از جرقه شمع انجام خواهد شد.

در چنین شرایطی پیشرانه نمی‌تواند این اشتعال زودهنگام را برنامه‌ریزی کند و ضربه‌هایی که از این اشتعال حاصل می‌شود، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به‌همراه خواهد داشت. همچنین این آسیب‌ها در پیشرانه‌های مجهز به تکنولوژی توربوشارژ و GDI بیشتر خواهد بود.

بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران دارای تکنولوژی یورو ۵ و یورو ۶ هستند و تمام خودروهای اروپایی نیز از سال ۲۰۱۵ به بعد با استاندارد آلایندگی یورو ۶ روانه بازار شدند. از این رو با توجه به این‌که خودروهای وارداتی نو و کارکرده به‌زودی به ایران خواهند آمد، باید تامین سوخت مورد نیاز آنها نیز در دستور کار قرار گیرد؛ زیرا مصرف بنزین بی کیفیت داخلی باعث خواهد شد تا طی کوتاه‌مدت با مشکلات جدی مواجه شوند.

مناسب نبودن اکتان سوخت ایران برای خودروهای جدید

خودروهای جدید باید بنزین با اکتان بالاتر از ۹۲ مصرف کنند؛ اما اغلب جایگاه‌های کشور سوخت با اکتان ۸۷ یا کمتر آن را عرضه می‌کنند. در چنین شرایطی مالکان خودروهای مونتاژی و وارداتی برای تامین سوخت مناسب خودروهای خود دو راهکار خواهند داشت؛ یا باید در کنار بنزین معمولی از اکتان بوستر استفاده کنند یا به استفاده از بنزین سوپر روی آورند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اکتان بنزین های سوپر حدود ۹۵ است که برای خودروهای جدید مناسب خواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها