کد خبر: 626251
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۳۰:۱۷
| |

سر و کله امارات در دریای خزر هم پیدا شد!

شرکت ملی نفت ابوظبی در امارات اعلام کرده که ۳۰ درصد از سهم میدان گازی آبشرون در دریای خزر را خریداری می‌کند.

سر و کله امارات در دریای خزر هم پیدا شد!
کد خبر: 626251
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۳۰:۱۷

شرکت ملی نفت ابوظبی روز جمعه ۱۳ مرداد اعلام کرد که ۳۰ درصد از سهم میدان گازی آبشرون در آب‌های جمهوری آذربایجان را خریداری می‌کند.

به گزارش انتخاب، شرکت توتال فرانسه فاز اول این میدان بزرگ گازی را ماه گذشته میلادی راه‌اندازی کرد و سهمی ۵۰ درصدی در این پروژه دارد.

شرکت توتال نیز روز جمعه اعلام کرد که همراه با شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان، سوکار، هر کدام ۱۵ درصد از سهم خود در پروژه میدان آبشرون را به شرکت اماراتی واگذار خواهند کرد.

این میدان در فاز اول که ماه گذشته راه‌اندازی شد، سالانه دو میلیارد متر مکعب و در فاز دوم پنج میلیارد متر مکعب تولید گاز خواهد داشت و یکی از منابع جدید صادرات گاز به اروپا به حساب می‌آید.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد شرکت ملی نفت اوظبی در نظر دارد تجارت جهانی گاز خود را توسعه دهد. این شرکت در ماه مارس امسال نیز به شرکت بی‌پی بریتانیا پیشنهاد داده بود که با مشارکت هم ۵۰ درصد از سهم شرکت گازی «نیومِد انرژی» اسرائیل را خریداری کنند تا بتواند وارد بازار انرژی اسرائیل نیز شود.

شرکت «دراگون اویل» امارات همچنین سال‌هاست تولید گاز از میادین گازی ترکمنستان در دریای خزر را آغاز کرده و آوریل امسال اعلام کرد در نظر دارد هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در میادین ترکمنستان انجام دهد.

شرکت «دانا گاز» این کشور نیز بزرگترین میدان گازی اقلیم کردستان عراق، خورمور، را توسعه داده و در تلاش برای صادرات ذخایر گازی اقلیم کردستان به اروپا است.

رویترز می‌نویسد شرکت ملی نفت ابوظبی با توجه به تحریم‌های روسیه و نیاز اروپا به منابع جدید گازی، بیشتر بر بازار گاز تمرکز کرده است.

جمهوری آذربایجان نیز پارسال از فاز دوم میدان «شاه‌دنیز» بزرگترین میدان گازی دریای خزر، ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به اتحادیه اروپا صادر کرد و طبق تفاهمنامه امضا شده میان دولت باکو و کمیسیون اروپایی در خرداد پارسال، این رقم تا سال ۲۰۲۶ حداقل دو برابر خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها