کد خبر: 617387
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۰:۴۲:۵۴
| |

روایت یک کارشناس اقتصادی از علت پایین آمدن نرخ دلار؛ خبردرمانی قیمت‌ها را کاهش داده

یک کارشناس اقتصادی گفت: با خبردرمانی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و توافق نیم‌بند با آمریکا، قیمت دلار در بازار را کاهش داد اما به نظر می‌رسد این کاهش قیمت شکننده باشد و با کوچکترین تلنگر قیمت‌ها بازگردد.

روایت یک کارشناس اقتصادی از علت پایین آمدن نرخ دلار؛ خبردرمانی قیمت‌ها را کاهش داده
کد خبر: 617387
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۰:۴۲:۵۴

امیرحسن کاکایی، کارشناس اقتصادی گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که با فضاسازی خبری قیمت دلار بالا و پایین آورده می‌شود اینجا این پرسش مطرح است که آیا توافق با آمریکا یک شایعه است یا یک واقعه رسمی؟‌ با خبردرمانی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و توافق نیم بند با آمریکا، قیمت دلار در بازار را کاهش داد اما به نظر می‌رسد این کاهش قیمت شکننده باشد و با کوچکترین تلنگر قیمت‌ها بازگردد.

به گزارش ایلنا، او افزود: در یک سال و نیم گذشته با خبردرمانی و اخبار بد قیمت خودرو با دلار بالای 70 هزار تومان محاسبه شد این در حالیست که هیچ اقدام اقتصادی صورت نگرفته بود و چند روز اخیر نیز با اخبار قیمت دلار روی 47 هزار تومان نشسته است.

کاکایی با بیان اینکه خریداران خودروهای سی کی دی بعد از زمزمه واردات خودرو دسته دوم پول‌های خود را پس گرفتند، گفت: این ذهنیت ایجاد شده است که قیمت خودرو پایین می‌آیید اما تردید نداشته باشید که قیمت خودرو از یک عدد مشخص پایین نمی‌آید حتی اگر خودروساز نتواند تولید خود را عرضه کنند و بازار به شرایط رکود می‌رود یعنی همان اتفاقی که برای سایر بازارها از جمله مسکن رخ داد.

 این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه تولید در ایران گران است، اضافه کرد: آیا در این شرایط باید خودرو دسته دوم وارد ‌کنیم که صنعت را زمین بزنیم؟ واردات خودرو دسته دوم باعث کاهش قیمت تولید در صنعت خودروسازی نخواهد شد و فقط تولید را نابود می‌کنیم و این اقدام در تضاد با سیاست‌های حمایت از تولید است. بر اساس آنچه اقتصاددان‌ها می‌گویند ارزش واقعی دلار 45 هزار تومان است و قیمت دلار از حدی پایین‌تر نمی‌رود و برای واردات خودرو حداقل 1 تا 2 میلیارد دلار ارز لازم است و تقاضا برای ارز بالا می‌رود و در شرایط شکننده اقتصاد ایران با افزایش تقاضا قیمت دلار در یک بازه زمانی کوتاه بالا می‌رود.

وی تاکید کرد: با استدلالی که مجوز واردات خودرو دسته دوم تصویب شد باید واردات لوازم خانگی نیز آزاد شود. چراکه قیمت یخچال فریزر نیز بالاست. واردات هر نوع کالا در این شرایط اقتصادی تاحدودی قیمت‌ها را پایین می‌آورد اما منجر به ضربه زدن به صنعت می‌شود. آیا می‌خواهند تولید داخلی را زمین بگذارند؟ ارکان‌های مختلف قدرت در هر کشوری از یک مسیر خاص منفعت می‌برد، متاسفانه کمتر کسی در سیستم فعلی اقتصاد ایران از تولید سود می‌برد و نظام تجاری و مالی ما به سمتی رفته است که افراد از دلالی و بازرگانی منفعت می‌برد تا بخواهند در تولید سرمایه‌گذاری کنند؛ من نیز از منافع طیف خودم دفاع می‌کنم چراکه اگر تولید نباشد و کار صنعتی نباشد دانشجوی صنعتی نخواهد بود که من بخواهم به آنها درس بدهم و منفعت ببرم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها