کد خبر: 617352
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۰۸:۱۷:۴۶
| |

گزارشی از بررسی صلاحیت علی‌آبادی در مجلس؛ موافقان و مخالفان چه‌گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را بررسی می کنند.

گزارشی از بررسی صلاحیت علی‌آبادی در مجلس؛ موافقان و مخالفان چه‌گفتند؟
کد خبر: 617352
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۰۸:۱۷:۴۶

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را بررسی می کنند.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

در این جلسه محمد مخبر معاون اول رییس جمهور نیز حضور دارد.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان موافق و مخالف، به بیان نظرات خود پرداختند.

نظری: برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟

به گزارش فارس، بخش هایی از اظهارات نظری را در ادامه می خوانید:

  • برنامه‌های آقای علی‌آبادی حاکی از بی‌توجهی به مناطق محروم است آیا همچنان شرکت‌هایی همچون ایدرو و ایمیدرو می‌خواهند در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند و مردم در این مناطق با مشکلات مواجه باشند؟
  • باید به صنایع مبتنی به آمایش سرزمینی توجه شود، چنین چیزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دیده نمی‌شود.
  • تعامل بالا با مجلس مهم است،  دیروز در حین معرفی اعضای کمیسیون، آقای علی آبادی توجهی نمی‌کرد که نشان می‌دهد ایشان تعامل مثبتی با مجلس شورای اسلامی نخواهند داشت.
  • موضوع معدن در برنامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت مفقوده است، رهبری چند بار بر لزوم توجه به معادن و استفاده از آن تاکید داشتند. امروزه در برخی مناطق، معادن هیچ نفعی برای مودیان ندارد و ارزش افزوده معادن هم دیده نمی‌شود حال این‌که معادن فرصتی برای پیشرفت توسعه کشور هستند.
  • وزیر پیشنهادی بیان کرده که قیمت دستوری را قبول ندارد مقابل قیمت دستوری نرخ بازار رها است. این یعنی هر کسی که هر قیمتی بخواهد برای کالایش تعیین می‌کند که قابل قبول نیست. باید قیمت‌گذاری‌ها در راستای تنظیم و تقویت بازار و حمایت از مصرف کننده باشد. ما با قیمت دستوری مخالف هستیم اما باید نرخ‌ها هم حساب و کتاب داشته باشد.
  • آقای علی آبادی هیچ یک از نیروهای وزارت صنعت، معدن و تجارت با شما همراه نیست و شما در کمیسیون گفتید که می‌خواهید نیرو بیاورید، آوردن این همه نیروی اتوبوسی برای کشور زهر مهلک است از نیروهای توانمند و خوش سابقه استفاده کنید.
  • برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای افزایش رایزن فرهنگی چیست؟ آیا شما با واردات خودرو مقابله می‌کنید؟ برنامه شما برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟
  • شما برای تامین کالاهای داخلی و تولید داخل چه برنامه‌ای دارید؟ مردم به خصوص زوج‌های جوان در تامین کالاهای خانگی با مشکل مواجه هستند.

عسگری: وزیر پیشنهادی صمت نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند

بخش هایی از اظهارات عسگری را در ادامه می خوانید:

  • آقای علی آبادی یک مدیر موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است اما اکنون راجع به یک مسند مهم یعنی حکمرانی صنعت، معدن و تجارت صحبت می‌کنیم. آیا لزوما موفقیت در یک بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز کار در مسند وزارت صنعت نیز کارساز خواهد بود؟ این دو جایگاه با هم تفاوت دارد.
  • وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود بر یکسری کلید واژه‌ها تاکید کردند مثل این‌که نرخ ارز را به قیمت بازار تعیین خواهد کرد و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری حذف می‌شود و یارانه‌های پنهان هدفمند خواهند شد. این کلید واژه‌ها شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه‌ داری و آنچه که سال‌ها در سه دهه اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده است دارد.
  • انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.
  • ایشان از حذف قیمت گذاری دستور سخن گفتند کدام بازار بزرگ و صنایع بزرگ ما به طور کامل رقابتی هستند که بخواهند قیمت گذاری دستوری حذف شود. در بحث یارانه پنهان نیز باید بگویم که این واژه جعلی محصول یکسری پیش فرض‌ها است. این یک بیماری در اقتصاد است که باید درمان شود نه این‌که به آن رسمیت بخشیده شود.
  • اکنون در فروردین‌ماه تورم نقطه‌ای کل به ۷۰ درصد رسیده و تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها به ۹۰ درصد رسیده است. بیش از ۷۰ درصد از سپرده‌های کشور در اختیار ۱.۵ درصد از سپرده گذاران است. آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت شما می‌خواهد طرف مردم بایستد یا سمت اقتصاد سرمایه‌ داری و ۱.۵ درصدی که روز به روز سر به سر می‌شود.

دهمرده: علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل به عنوان موافق وزیر پیشنهادی، تصریح کرد: آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد.

بخش هایی از اظهارات دهمرده را در ادامه می خوانید:

  • علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.
  • علی آبادی وعده استفاده از معادن سیستان را داده است،  بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مطالعه کرده و او را می‌شناسم اهل ابتکار، نوآوری و شجاعت است و برنامه‌هایش هم مبتنی بر واقعیت است لذا از نمایندگان می‌خواهم که به او رای دهند.

 محمدمهدی زاهدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق بیان کرد: علی آبادی کسی است که سال ها در دوران جنگ حضور داشته و در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کرده و باید قدردان چنین مدیران و افراد خبره، تیزهوش و فهیم باشیم.

به گزارش ایسنا، بخش هایی از اظهارات زاهدی در موافقت با علی  آبادی را در ادامه می خوانید:

  • از جمله سوابق خدمتی ایشان حضور و مدیریت در ابرپروژه هایی مانند پل سازی، سد سازی، ساخت نیروگاه های پیشرفته و صنایع ریلی پیشرفته و شروع عملیات برای تولید خودروهای برقی همراه با بهره برداری، بهره وری و بهینه سازی بر اساس فناوری های نوین است که یکی از ویژگی های مهم وزیر پیشنهادی صمت است.
  • ۵۰ درصد جی.دی.پی کشور را در وزارت صمت می بینیم و قسمت عمده ای از حوزه خصوصی کشور و بازار ما در آن قرار دارد و همچنین بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نوعی با این حوزه مرتبط است که علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و در رابطه با ارتباط گیری با بخش خصوصی بیش از ۱۰ سال به عنوان مدیر موفق بخش خصوصی بوده است و کسی است که ضمن آنکه به مسائل و مشکلات دولت آشنایی دارد با بخش خصوصی نیز کاملا نزدیک بوده و این پیام مثبتی برای دفاع از ایشان است.

محمودزاده: وزیر پیشنهادی صمت برنامه مشخصی برای خودرو ندارد

جلال محمودزاده به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صمت، اظهارکرد: آقای علی آبادی شما که سابقه فراوانی در زمینه نظامی داشتید آیا بهتر نبود به جای پذیرش این مسئولیت کلیدی در همان مسئولیت قبلی باقی می‌ماندید؟ امسال سال افزایش تولید و مهار تورم است چرا در برنامه‌های خود اشاره‌ دقیقی به این موضوع نداشتید؟

بخش هایی از اظهارات محمودزاده را در ادامه می خوانید:

  • در رابطه با صنایع خودروسازی و صنایع معدنی در برنامه شما اهداف مشخصی دیده نمی‌شود. خودروهای بی‌کیفیت داخلی جان هزاران نفر از هموطنان را می‌گیرد و هر وزیری که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شود ابتدا در برنامه‌های خود از ساماندهی صنعت خودروسازی سخن می‌گوید اما بعد از انتخاب در دام مافیای خودروسازی می‌افتد.
  • از کجا مطمئن باشیم که شما هم در دام مافیای خودروسازی گرفتار نمی‌شوید؟ یکی از خصلت‌هایی که از شما در مسئولیت‌های قبلی گفته می‌شود عدم همفکری و عدم مشورت پذیری در تصمیم گیری است. اگر این طور باشد به ضرر بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

محمودزاده ادامه داد: امروز صبح در فراکسیون انقلاب از ۱۴۰ نماینده حاضر تنها ۹۱ نماینده رای مثبت به شما دادند علت مخالفت این تعداد از همفکران شما چیست؟

انتقاد رحیمی جهان‌آبادی از برنامه‌های علی‌آبادی

جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان مخالف، خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: شما دارید برای وزارتخانه ای تصمیم می گیرید که سرنوشت مردم در آنجا رقم می خورد؛ ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی، ۳۳ درصد حوزه اشتغال کشور، ۷۵ درصد صادرات غیر نفتی، واحدهای صنعتی نیمه کاره، ارز تأمین نشده، خودروهای لگن و بی کیفیت، برنامه های شعاری و بی کیفیت که می شود از خیابان انقلاب ده ها مورد از آن پرینت گرفت و ارائه کرد.

بخش هایی از اظهارات جهان آبادی را در ادامه می خوانید:

  • وی افزود: شما نماینده ملتی هستید که برای هر تصمیم، هر رأی و هر نظری که می دهید باید به خدا و این ملت پاسخگو باشید. از برنامه هایی که آقای وزیر به شما ارائه داده اند ظرف کمتر از نیم ساعت می شود ۵۰ تا از این برنامه ها را در میدان انقلاب تهیه کرد.
     

گودرزوند: برخی نمایندگان بدون خواندن برنامه وزیر پیشنهادی مخالفت می‌کنند

  • بخش هایی از اظهارات گودرزوند را در ادامه می خوانید:

  • آقای علی آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است اما برخی بدون آنکه یک صفحه از برنامه‌های او را خوانده باشند با او مخالفت کرده و حتی مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنند. نباید منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح دهیم که این ظلم به مردم است.
  • ای کاش یکبار برنامه‌های آقای علی آبادی را می‌خواندید و بعد مخالفت می‌کردید، حرف‌هایی که زده شد هیچ کدام همخوانی با برنامه‌های علی آبادی ندارد. نباید تسلیم جوسازی‌ها شوید.
  • آقای علی آبادی سوابق تحصیلی بالایی دارد و در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور درس خوانده چرا بحث دانشگاه امام صادق را می‌کنید مگر چه تفاوتی با دیگر دانشگاه‌ها دارد.
  •  او عملکرد خوبی در بخش خصوصی داشته و می‌تواند تعامل و همکاری بین بخش خصوصی و دولتی فراهم کرده و آن را به عنوان نقطه کانونی ایجاد کند.

پورابراهیمی: رویکردهای علی‌آبادی با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی منطبق است

بخش هایی از اظهارات پورابراهیمی را  در ادامه می خوانید:

  • وزارت صمت هم بخش صنایع و هم بخش بازرگانی و داخلی است و مأموریت بخش بازرگانی داخلی و خارجی بر عهده کمیسیون اقتصادی است.
  • روز گذشته به طور مفصل در کمیسیون اقتصادی مباحث تخصصی را در بخش های مختلف مطرح کردیم که حقیقتا چارچوب فکری که آقای علی آبادی در جلسه دیروز کمیسیون مطرح کردند با رویکردهایی که ما در حوزه مأموریت های این کمیسیون بر عهده داریم انطباق داشت و مباحث مهمی در جلسه بحث شد.

 

علی آبادی وزیر صمت شد

به گزارش اعتمادآنلاین، نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، با ۱۸۷ رای موافق، ۵۸ رای مخالف، ۸ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در مجلس با سکان داری ‌«علی‌آبادی» در وزارت صمت موافقت کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها