کد خبر: 613464
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۸ ۱۶:۰۸:۴۵
| |

مجید چگینی، مدیرعامل شرکت ملی گاز:

۸ میلیارد یورو از عراق طلبکاریم

مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد که ایران ۸ میلیارد یورو از عراق طلب دارد.

۸ میلیارد یورو از عراق طلبکاریم
کد خبر: 613464
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۸ ۱۶:۰۸:۴۵

مجید چگینی، مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست حاشیه ای بیست و هفتمین نمایشگاه نفت با بیان اینکه ما درگیر یک ناترازی ۳۰۰ میلیون متر مکعبی گاز هستیم، اظهار داشت: این ناترازی موجب می شود در مدیریت توزیع گاز برنامه خاصی را پیش بگیریم.

به گزارش ایلنا وی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: ما بر اساس این برنامه باید حداقل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز سبک به شبکه سراسری تزریق می کردیم در حالی که با تمام ظرفیت تولید سال گذشته ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز وارد شبکه کردیم که ۴۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی را نشان می دهد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: اگر پروژه توسعه بالادست پیش می رفت این ناترازی را نداشتیم که البته یکی از دلایل آن تحریم است که موجب شد دولت‌های قبل هم نتوانند برنامه های بالادست را پیش ببرند و اکنون ما با ناترازی مواجهیم که ادامه دارد.

وی بیان داشت: وزارت نفت برنامه های خوبی جهت توسعه میادین بالادست دارد که ناترازی کمتر شود و در این راستا یکی از اقدامات مدیریت تقاضا است که باتوجه به تکالیف قانونی بهینه سازی در دستور کار است.

وی در پاسخ به ایلنا درباره تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه گفت: قرارداد صادرات گاز ما به ترکیه تا ۲۰۲۶ است، مذاکرات مقدماتی برای تمدید قرارداد انجام شده، این کشور متقاضی تمدید قرارداد است و حتی درخواست داشتند در تمدید قرارداد گلز بیشتری دریافت کنند.

وی افزود: باتوجه به ظرفیت محدود گاز در کشور باید در زمین زیرساخت‌ها کار کارشناسی صورت گیرد تا بتوانیم ظرفیت را افزایش دهیم.

چگینی درباره صادرات گاز به عراق نیز بیان داشت: قرارداد صادرات گاز به بغداد رو به اتمام است، مذاکراتی با طرف عراقی داشتیم این کشور درخواست تمدید قرارداد را داشت ما نیز موافقت کردیم تا ۵ سال قرارداد را تمدید کنیم.

وی با بیان اینکه مباحث‌ دریافت هزینه های صادرات گاز به این کشور در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: درخواست دادیم که تمهیدات لازم برای پرداخت گازیها را داشته باشند.

وی ادامه داد: قرارداد بصره هم سال آینده به پایان می رسد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: ما به طرف عراقی اعلام کردیم پول گاز را به موقع و هر جایی مدنظر ما است دریافت کنیم.

وی گفت: اکنون عراق گازیهای خود را در بانک TBI واریز می کند، ما برای جابجایی مشکل داریم، به طرف عراقی گوشزد کردیم شرایطی فراهم شود به هر حسابی مورد نظر ما است واریز کنند.

چگینی رقم مطالبات گازی از عراق را ۸ میلیارد یورو اعلام کرد.

وی همچنین بیان کرد: کشورهای پاکستان، افغانستان و عمان خواستار واردات گاز از ایران هستند و مذاکرات با این کشورها در دستور کار و درحال بررسی است که البته زیرساخت‌های لازم برای امضای قرارداد با برخی کشورها هنوز مهیا نیست.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: از سویی سوآپ روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان هم در حال اجراست و واردات گاز از ترکمنستان هم در دستور کار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها